Vegetatief
Moderator: Michiel Janssen
-
Huub Verbeek
Vegetatief
Ik was 3 juli in de dennenbossen van Schoorl om weer eens de dennenorchissen te bezoeken. Helaas allen in vegetatieve fase.Vorig jaar ook veelal vegetatief op 26 juni en een enkele in bloei.
Mijn vraag is : hoe lang kunnen dennenorchissen in vegetatieve fase verkeren en waarvan is dit afhankelijk ?
Met vriendelijke groet,
Huub.
Mijn vraag is : hoe lang kunnen dennenorchissen in vegetatieve fase verkeren en waarvan is dit afhankelijk ?
Met vriendelijke groet,
Huub.
-
Huub Verbeek
Re: Vegetatief
Toch gek dat ik van niemand een reactie krijg. Weten jullie het niet of is de vraag te min voor dit forum ?
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Hallo Huub. Er is een prachtige tweedelige set over de orchideeën van de Benelux van Karel Kreutz met twaalf pagina's (inclusief foto's) over de dennenorchis. Als bloeitijd wordt opgegeven midden juli tot begin augustus en niet eind juni of begin juli. De rozetten zijn bijna het hele jaar zichtbaar en de vegetatieve cyclus is hetzelfde als bij de andere aardorchideeën.
- Marcel van den Berg
- Contacteer:
In principe kunnen de planten natuurlijk altijd in vegetatieve staat blijven zolang dat groeiomstandigheden goed genoeg zijn om te overleven maar niet gunstig zijn om tot bloei te komen. (lees te droog in de zomer of juist te donker). Ieder groeiseizoen maken de planten namelijk weer nieuwe jonge uitlopers.
Laatst gewijzigd door Marcel van den Berg op wo jul 23, 2025 7:02 am, 2 keer totaal gewijzigd.
-
martinjansen
Goede tip om Huub te wijzen op de tweedelige set van de orchideeën van de Benelux van Karel. Nu 39 euro bij Veldshop.nl. Als onze leden zich meer gaan verdiepen in de bestaande literatuur zal het niveau omhoog gaan en blijft onze W.E.O. een boeiende groep.
-
Huub Verbeek
Goede dag,
Dank voor jullie reacties en de tip om de tweedelige serie van Karel Kreutz te kopen Vraag : is deze zo goedkoop omdat er een nieuwe versie aankomt? En is de 2019 versie nog actueel?
Met vriendelijke groet,
Huub
Dank voor jullie reacties en de tip om de tweedelige serie van Karel Kreutz te kopen Vraag : is deze zo goedkoop omdat er een nieuwe versie aankomt? En is de 2019 versie nog actueel?
Met vriendelijke groet,
Huub
Hallo Huub,
Ik monitor op verzoek van SBB samen met Ginus Bons al een paar jaar enkele populaties van de Dennenorchis op de Veluwe. We vinden jaarlijks per lokatie zo'n 500-1000 rozetten, maar maximaal 50-100 bloeiers. Dat betekent dat maximaal 1 op de tien rozetten bloeit. Dat komt in ieder geval op deze plekken niet overeen met wat de literatuur vaak zegt: een rozet bloeit na drie tot vier jaar. Dan zou elk jaar zo'n 25-35% van alle rozetten moeten bloeien, en dat hebben we nooit gezien. Dus ofwel de rozetten leven veel langer en komen pas na gemiddeld 10 jaar in bloei, ofwel sommige rozetten gaan nooit bloeien. Ik denk het eerste, want we zien vrijwel geen afstervende rozetten anders dan na de bloei. We zien wel veel variatie in bloei van jaar tot jaar, en we denken dat dat vooral met droogte te maken heeft. In droge (voor)jaren zie je weinig bloei, en in jaren met een nat voorjaar bloeit er veel meer. Overigens zie je al in april/mei of de Dennenorchis gaat bloeien, want dan begint de bloeistengel te strekken. Wel lijkt de Dennenorchis een opportunist: Jan Essink meldde al eens dat de Dennenorchis een tweede bloei kent, en vorig jaar (en trouwens ook dat jaar ervoor) hebben we inderdaad een bloeier gezien op 25 november! Kortom: de Denneorchis lijkt lang vegetatief te kunnen overleven en lijkt pas onder gunstige omstandigeheden tot bloei te komen -wat natuurlijk een prima overlevingsstrategie is.
Groet, Huub Löffler
Ik monitor op verzoek van SBB samen met Ginus Bons al een paar jaar enkele populaties van de Dennenorchis op de Veluwe. We vinden jaarlijks per lokatie zo'n 500-1000 rozetten, maar maximaal 50-100 bloeiers. Dat betekent dat maximaal 1 op de tien rozetten bloeit. Dat komt in ieder geval op deze plekken niet overeen met wat de literatuur vaak zegt: een rozet bloeit na drie tot vier jaar. Dan zou elk jaar zo'n 25-35% van alle rozetten moeten bloeien, en dat hebben we nooit gezien. Dus ofwel de rozetten leven veel langer en komen pas na gemiddeld 10 jaar in bloei, ofwel sommige rozetten gaan nooit bloeien. Ik denk het eerste, want we zien vrijwel geen afstervende rozetten anders dan na de bloei. We zien wel veel variatie in bloei van jaar tot jaar, en we denken dat dat vooral met droogte te maken heeft. In droge (voor)jaren zie je weinig bloei, en in jaren met een nat voorjaar bloeit er veel meer. Overigens zie je al in april/mei of de Dennenorchis gaat bloeien, want dan begint de bloeistengel te strekken. Wel lijkt de Dennenorchis een opportunist: Jan Essink meldde al eens dat de Dennenorchis een tweede bloei kent, en vorig jaar (en trouwens ook dat jaar ervoor) hebben we inderdaad een bloeier gezien op 25 november! Kortom: de Denneorchis lijkt lang vegetatief te kunnen overleven en lijkt pas onder gunstige omstandigeheden tot bloei te komen -wat natuurlijk een prima overlevingsstrategie is.
Groet, Huub Löffler
- Marcel van den Berg
- Contacteer:
Het is wel een terechte vraag toch, Huub vraagt zich af waarom die boeken van €119,00 naar €39,00 zijn afgeprijsd.
Dat is namelijk geen geld voor zo een boekwerk.
Maar wees gerust @Huub, er is niets mis met die boekenset
Maar wees gerust @Huub, er is niets mis met die boekenset
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb de laatste twee berichten verwijderd/aangepast om het gezellig te houden. 
-
Huub Verbeek
Dank voor je antwoord, Marcel. Ik heb ze bij Karel Kreutz besteld.Momenteel zelfs voor 25 euroMarcel van den Berg schreef: ↑wo jul 23, 2025 7:56 am Het is wel een terechte vraag toch, Huub vraagt zich af waarom die boeken van €119,00 naar €39,00 zijn afgeprijsd.
Maar wees gerust @Huub, er is niets mis met die boekenset![]()