Tijdens ons bezoek aan het Griekse eiland Kefalonia in 2019 vonden wij de vindplaats van Ophrys mavromata. Eén orchidee, die toen recentelijk was ontdekt. Deze orchidee heeft een enorm grote lip, die geheel ‘zwart’ is. Ik zet aanhalingstekens, want echt zwart is het niet, Als het zonlicht er van achteren doorheen schijnt, zie je een rode gloed. De stempelopening heeft een witachtige gloed, kennelijk om bestuivers de weg te wijzen.
Ik vond het destijds al intrigerend, hoe deze soort zou zijn ontstaan tijden zijn evolutie. Hybridisering moet hebben plaats gevonden uit twee of misschien drie ouders. En welke dan.
Thuisgekomen vond ik daar informatie over op het internet. Er werd verondersteld, dat de ouders ooit Ophrys ferrum-equinum of diens ondersoort Ophrys gottfriediana (beide veelvuldig voorkomend op het eiland) en Ophrys helenae moest zijn. Wij hebben de eerste ouder vaak gevonden, maar niet Ophrys helenae. Wij spraken tijdens het zoeken een enthousiasteling, die van horen zeggen kon bevestigen, dat Ophrys helenae in het noorden van Kefalonia voor zou komen. Zelf had hij de orchidee nooit gezien.
In het nieuwe boek van Karel Kreutz, Orchids of Europe enz. wordt de hypothese van deze hybridsering bevestigd.
Het vinden van Ophrys helenae was voor ons de aanleiding om naar Noord-West Griekenland te reizen, in het bijzonder de provincie Epirus. We zijn zojuist terug met een groot aantal foto’s van deze prachtige orchidee. Ophrys helenae.
Afkomst Ophrys mavromata
Moderator: Michiel Janssen
Afkomst Ophrys mavromata
- Bijlagen
-
- Ophrys mavromata Kefalonia 2019
- P1640360.jpeg (158.41 KiB) 1082 keer bekeken
-
- Ophrys gottfriediana Kefalonia 2019
- P1640282.jpeg (271.23 KiB) 1082 keer bekeken
-
- Ophrys helenae Epirus Gr. 2025