Himantoglossum robertianum

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Himantoglossum robertianum

Bericht door Jan Essink »

En dan beweren ze nog steeds dat deze soort niet is aangeplant
H. robertianum.jpg
H. robertianum.jpg (176.36 KiB) 732 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 987
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Himantoglossum robertianum

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Jan,

Dat paaltje is er geplaatst zodat de plant niet vroegtijdig afgemaaid word. Heel slim. En zo zie je Barlia in het buitenland ook vaak in de berm staan. Heet is m.i. een gevolg van de opwarming door klimaatverandering. Als het zaad uit de Leidse Hortus daar naar toe is gewaaid klopt dat nog steeds, want met de winters van de jaren 50 en 60 waren de kiemplanten snel dood geweest. Mochten we in de toekomst een paar strenge winters achter elkaar krijgen, dan is hier ook einde verhaal. Overigens groeien er tegenwoordig ook vier soorten Serapias in Zuid-Engeland. Zelfde verhaal.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Himantoglossum robertianum

Bericht door Jos Lammers »

Hallo Jan en Hans,

Dat klopt Hans, het paaltje is inderdaad 'geslagen' om te voorkomen dat de 'Barlia' met een maaibeurt onbedoeld afgemaaid zou worden. Tijdens het slaan van het paaltje stond er geen bloeiende plant noch rozet, op goed geluk dus! Pas de volgende herfst bleek dat het paaltje juist naast de knol was geslagen.
Groet, Jos
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Himantoglossum robertianum

Bericht door Michiel Janssen »

Het klinkt niet heel slim om op goed geluk een paal in de grond te slaan om een orchidee te beschermen met het risico dat die paal de knol van diezelfde orchidee plet. Dan hadden ze toch beter kunnen wachten totdat het rozet weer boven de grond is?

Voor wat betreft de herkomst van de planten: mij is verteld dat iemand in de naastgelegen woonwijk H. robertianum in de tuin heeft staan. Ik weet niet of dat klopt, ik heb dat niet gezien en ik heb het ook niet gehoord van degene die ze in de tuin zou hebben staan. Voor de rest is het denk ik allemaal wensdenken wat betreft de oorsprong. Het enige dat we zeker weten is dat de soort het goed doet daar in de duinen gezien de vele zaailingen. Het schijnt dat er vele honderden meters verderop zelfs zaailingen staan. Dat wordt bevestigd door de twee stippen op NDFF Verspreidingsatlas. Zo'n succesverhaal hebben we volgens mij in Nederland met uitzondering van Spiranthes cernua/odorata niet eerder meegemaakt met een nieuwe soort. Of heb ik het mis? Zelfs als ooit zou blijken dat het allemaal is begonnen met een aangeplante plant, vind ik dat toch bijzonder.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Himantoglossum robertianum

Bericht door Jos Lammers »

Er heeft wel degelijk lokale uitzaaiing en ontkieming plaatsgevonden! Op 12 maart 2022 vond ik op ca 2 m van een bloeiende Barlia-plant een 2-bladige zaailing tussen brandnetel(!), getuige bijgaande foto.
DSC03453-kl.jpg
DSC03453-kl.jpg (301.14 KiB) 672 keer bekeken
Plaats reactie