Orchideeën spaanse Pyreneeën

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Dirk

Orchideeën spaanse Pyreneeën

Bericht door Dirk »

Hoi allemaal,
Weer terug van de vakantie naar het Nationaal park Ordessa y monte perdido in de Spaanse pyreneeën kom ik niet uit de determinatie van de orchideeën die ik gezien heb. Ik weet dat ik een aantal basisfouten heb gemaakt bij mijn observaties, bijvoorbeeld heb ik bijna nergens het blad van de planten goed bekeken. Maar ja ik was er dan ook niet alleen en kon niet overal uren blijven hangen. Hopelijk kunnen jullie er toch nog wat van maken.

Epipactis sp. 1, 1900 meter hoogte, boomgrens.
Afbeelding

Dactylorhiza sp 1, 1700 meter hoogte langs een stroompje.
Afbeelding

Epipactis helleborine?, 1300 meter hoogte, bosrand
Afbeelding

Dactylorhiza sp 2. 1800 meter hoogte langs een stroompje
Afbeelding

Epipactis sp 2, hoogte? vindplaats bosrand, anders dan helleborine ivm callus op lip????
Afbeelding

Dactylorhiza fuchsii???, 1950 meter hoogte, droge ondergrond, bos.
Afbeelding

Dactylorhiza sp. 3, hoogte 1900 meter, langs een stroompje, lichte vanillegeur.
Afbeelding

Wat een orchideeënparadijs is het daar. Ik heb echt enorm veel gezien. Helaas waren we wat laat in het seizoen en was het meeste uitgebloeid, maar overal waar je keek waren de resten nog te zien van wat het te bieden heeft.

Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
J. Essink

Re: Orchideeën spaanse Pyreneeën

Bericht door J. Essink »

Dirk schreef:Hoi allemaal,
Weer terug van de vakantie naar het Nationaal park Ordessa y monte perdido in de Spaanse pyreneeën kom ik niet uit de determinatie van de orchideeën die ik gezien heb. Ik weet dat ik een aantal basisfouten heb gemaakt bij mijn observaties, bijvoorbeeld heb ik bijna nergens het blad van de planten goed bekeken. Maar ja ik was er dan ook niet alleen en kon niet overal uren blijven hangen. Hopelijk kunnen jullie er toch nog wat van maken.

Epipactis sp. 1, 1900 meter hoogte, boomgrens.
Afbeelding

Ik denk aan Epipactis distans

Dactylorhiza sp 1, 1700 meter hoogte langs een stroompje.
Afbeelding

D. elata

Epipactis helleborine?, 1300 meter hoogte, bosrand
Afbeelding

E. distans

Dactylorhiza sp 2. 1800 meter hoogte langs een stroompje
Afbeelding

D. elata

Epipactis sp 2, hoogte? vindplaats bosrand, anders dan helleborine ivm callus op lip????
Afbeelding

E. helleborine

Dactylorhiza fuchsii???, 1950 meter hoogte, droge ondergrond, bos.
Afbeelding

volgens mij ook

Dactylorhiza sp. 3, hoogte 1900 meter, langs een stroompje, lichte vanillegeur.
Afbeelding

te ver uitgebloeid om er iets over te zeggen

Wat een orchideeënparadijs is het daar. Ik heb echt enorm veel gezien. Helaas waren we wat laat in het seizoen en was het meeste uitgebloeid, maar overal waar je keek waren de resten nog te zien van wat het te bieden heeft.

Dirk
Misschien dat je het boek van Pierre Delforge in de Engelse of Franse taal moet kopen. Die is op dit ogenblik de enigste auteur waar we over kunnen beschikken. Als je op 13 september naar onze bijeenkomst in Maarn komt dan kan je dit boek aanschaffen bij Wil Meijs die heeft daar een boekenstand.

m.v.g.

Jan Essink
Dirk

Re: Orchideeën spaanse Pyreneeën

Bericht door Dirk »

Hoi Jan,
dat boek heb ik al in de kast staan evenals de twee delen van landwehr wilde orchideeen van Europa.
aan literatuur dus geen gebrek in mijn kast, aan kennis in mijn hoofd voor determinatie nog wel... Delforge is wel leuk maar tot nu toe beperk ik me nog tot plaatjes bekijken veel van de termen waar hij mee gooit heb ik me nog niet meester gemaakt en bovendien moet je dan alle details van elke plant opmeten en opnemen, daar heb ik doorgaans de tijd niet voor.
ik zal 13sept in mijn agenda zetten.
Groetjes,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Plaats reactie