Mogelijke hybride groene nachtorchis in Zweden

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Mogelijke hybride groene nachtorchis in Zweden

Bericht door Ger Meesters »

Vandaag kwam ik – onderweg naar Noord-Zweden – een mogelijke hybride groene nachtorchis (Coeloglossum viride) x laplandorchis (Dactylorhiza majalis ssp. lapponica) tegen. De bloeiwijze viel op doordat de sepalen samen met de petalen een bijna gesloten helm vormden, zoals bij groene nachtorchis, en niet afstonden zoals bij een Dactylorhiza. Ook de kleur en liptekening zijn van een Dactylorhiza. De vorm van de lip lijkt me op laplandorchis te wijzen (groeit massaal op de locatie), maar een andere Dactylorhiza (bosorchis, gevlekte orchis) kan natuurlijk ook. Of het is het helemaal geen hybride, maar iets anders zoals een vleeskleurige orchis, dat kan ook nog. Graag jullie mening!

C_viride-x-D.lapponica-VCKM-05-07-22-1.jpg
C_viride-x-D.lapponica-VCKM-05-07-22-1.jpg (132.02 KiB) 5610 keer bekeken
C_viride-x-D.lapponica-VCKM-05-07-22-2.jpg
C_viride-x-D.lapponica-VCKM-05-07-22-2.jpg (173.84 KiB) 5610 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ger Meesters op ma jul 11, 2022 2:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Mogelijke hybride groene nachtorchis in Zweden

Bericht door Michiel Janssen »

Hoi Ger. Ik zie helemaal niets van een groene nachtorchis terug in die bloeme en zou dat toch zeker wel verwachten in de lip wat tekening, vorm en kleur betreft. Ik ken de laplandorchis niet maar zie op internet ook wel foto's met roze bloemen. Het is dan natuurlijk altijd de vraag of de identificatie juist is, maar dat kan ik niet beoordelen. Ik zie ook gevlekte bladren, dat sluit een zuivere vleeskleurige orchis uit en bovendien zijn de bladeren volgens mij niet lang genoeg voor een vleeskleurige orchis. Waarom kan het geen laplandorchis zijn volgens jou? Alleen vanwege de bloembladen die naar voren gebogen zijn i.p.v. afstandig?
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Mogelijke hybride groene nachtorchis in Zweden

Bericht door Ger Meesters »

Hoi Michiel. Het was vooral de vorm van de 'helm' die mijn aandacht trok. Ik ben nu onderweg en heb niet de voorbeelden bij de hand van groene nachtorchis, maar zodra ik terugben (zondag), zal ik een paar vergelijkingsfoto's hier uploaden.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Mogelijke hybride groene nachtorchis in Zweden

Bericht door Michiel Janssen »

Op onderstaande website staan foto's van D. fuchsii x C. viride (x Dactyloglossum mixtum). Ik geef toe dat ik zeer verbaasd ben dat er in de bloem wat betreft kleur en tekening helemaal niets van D. viride terug is te zien. De enige kenmerken van D. viride in die hybride zijn de vorm van de lip (meer naar onderen uitgerekt zoals bij D. viride) en de "helm". Op de rechter foto van het bovenste rijtje vind ik dat duidelijk te zien. Maar op de andere foto's iets minder. Ik vind het wel moeilijk te geloven soms al die "zelfbenoemde" hybrides. Maar goed, afgezien van die "helm" zie ik op jouw foto geen naar beneden uitgerekte lip. Maar omdat ik D. lapponica niet goed ken, weet ik niet wat ik daar mag verwachten. Het is wel een nieuwe kijk op hybrides voor mij. :wink:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

http://www.elisajeanluc.fr/orchidees_na ... lossum.htm
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Mogelijke hybride groene nachtorchis in Zweden

Bericht door Ger Meesters »

Dat begint er op te lijken. Hierbij foto's van laplandorchis (dit jaar) en groene nachtorchis (van enkele jaren geleden) op dezelfde locatie (een zogenoemd 'rikkärr', kalkrijk hoogveen).

Laplandorchis-VCKM-05-07-22-1.png
Laplandorchis-VCKM-05-07-22-1.png (700.87 KiB) 5522 keer bekeken
Groene_nachtorchis-VCKM-09-07-16.png
Groene_nachtorchis-VCKM-09-07-16.png (507.79 KiB) 5522 keer bekeken

Groene nachtorchis is nogal variabel in uiterlijk hier in het noorden, zoals deze uit een kalkrijk sparrenbos:

Groene_nachtorchis-BRJ-18-6-19.png
Groene_nachtorchis-BRJ-18-6-19.png (902.11 KiB) 5522 keer bekeken

Of deze op een kustlocatie op de Lofoten:
Groene_nachtorchis-LFT-15-7-19.png
Groene_nachtorchis-LFT-15-7-19.png (752.85 KiB) 5522 keer bekeken
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Mogelijke hybride groene nachtorchis in Zweden

Bericht door Jan Essink »

Deze hybride Coeloglossum viride x D. maculata hebben wij op 26 juni 2006 in Funasdalen gevonden
Bijlagen
ZW-Coeloglossum viride fo. islandicum  x D. maculata Funasdalen-Harjedalen SU 125 260606 (6).jpg
ZW-Coeloglossum viride fo. islandicum x D. maculata Funasdalen-Harjedalen SU 125 260606 (6).jpg (55.61 KiB) 5430 keer bekeken
ZW-Coeloglossum viride fo. islandicum  x D. maculata Funasdalen-Harjedalen SU 125 260606 (5).jpg
ZW-Coeloglossum viride fo. islandicum x D. maculata Funasdalen-Harjedalen SU 125 260606 (5).jpg (93.71 KiB) 5430 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Mogelijke hybride groene nachtorchis in Zweden

Bericht door Michiel Janssen »

Die toont mooi de naar beneden uitgerekte lip van C. viride en is ook iets groenig van kleur.
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Mogelijke hybride groene nachtorchis in Zweden

Bericht door Ger Meesters »

Groene nachtorchis in de fjällen bij Funäsdalen lijkt inderdaad wel wat op de ssp. islandicum (die uiteraard alleen op IJsland voorkomt, althans volgens Sven Birkedal, Nordens orkidéer / Nordic Orchids, Naturcentrum AB, 2020).

Zoals deze, die ik vorige week tegenkwam (meestal zijn ze een stuk kleiner):

Groene_nachtorchis-TKS-12-07-22-1.png
Groene_nachtorchis-TKS-12-07-22-1.png (1.06 MiB) 5414 keer bekeken

Een echte IJslandse ziet er wel wat anders uit (ingescande dia uit de jaren 80 van de vorige eeuw...):

Groene_nachtorchis-IJSL.jpg
Groene_nachtorchis-IJSL.jpg (112.61 KiB) 5414 keer bekeken
Plaats reactie