Inmiddels al weer een poos terug op mijn vaste stek in Härjedalen na mijn uitstapje naar Gotland. Omdat het altijd mooier kan, ga ik regelmatig naar vertrouwde locaties en soms naar een nieuwe plek om orchideeën te fotograferen.
De bosnimf (Calypso bulbosa) is zo'n beetje de eerste orchidee die bloeit en die heb ik meteen na terugkomst opgezocht, zowel in Brynje als (na een herinnering van Jan M.) ook in Dalarna. In Brynje stonden ze er op 2 juni mooi bij, maar de aantallen waren lager dan in 2019 en de jaren daarvoor (in 2020 en 2021 was ik niet op het juiste moment in Zweden). De bijzonderheid van de locatie in Dalarna is dat bosnimf er ook in een geheel witte vorm voorkomt.
In Brynje vond ik naast bosnimf ook koraalwortel (Corallorhiza trifida) en kleine keverorchis (Neottia cordata, als eerste gevonden door Ans O., waarvoor dank), naast veel rozetten van grote keverorchis (Neottia ovata) en bosorchis (Dactylorhiza fuchsii).
Laatste locatie zo vroeg in het Jämtlandse seizoen is natuurlijk Acksjön op Rödön, nabij Östersund. Hier hebben ze de wandelroute zo verlegd dat je niet meer als vanzelf langs de gele versie van vrouwenschoentje (Cypripedium calceolus) komt. Op het kalkveld ('bleke' in het Zweeds) zelf liggen nu plankieren die het iets gemakkelijker maken om daar te lopen, zeker als het regent, zoals tijdens mijn laatste bezoek. Hier bloeiden verder al bloedvlekkenorchis (D. incarnata ssp. cruenta), vleeskleurige orchis (D. incarnata), vliegenorchis (Ophrys insectifera) en grote keverorchis (Neottia ovata), zij het met slechts enkele bloemen.
Een leuke verrassing was dat er in onze eigen tuin in Hedeviken nu een – waarschijnlijke – bosorchis in knop staat!
Jämtland - tot nu toe
Moderator: Michiel Janssen
- Ger Meesters
Jämtland - tot nu toe
Laatst gewijzigd door Ger Meesters op wo dec 07, 2022 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Jämtland - tot nu toe
Hallo Ger,
Ik was afgelopen zondag 19 juni op de plaats van het vrouwenschoentje. Verbazend veel en groot! Geweldig om te zien.
Bezocht ook een dorpje verderop een weilandje met zwarte vanilleorchis. Wat zijn die dan weer klein!! Maar wel mooi.
Groet JanVeen
Ik was afgelopen zondag 19 juni op de plaats van het vrouwenschoentje. Verbazend veel en groot! Geweldig om te zien.
Bezocht ook een dorpje verderop een weilandje met zwarte vanilleorchis. Wat zijn die dan weer klein!! Maar wel mooi.
Groet JanVeen
- Bijlagen
-
- P3092806.JPG (229.83 KiB) 5695 keer bekeken
- Ger Meesters
Grappig, toevallig vandaag naar mijn 'eigen' plekje voor zwarte vanilleorchis geweest. Er stonden er niet zo veel en het leek alsof het terrein last had van achterstallig onderhoud... Nu ja, die er stonden waren op het hoogtepunt van hun bloei.
Op de website van Ostersund staan 3 orchidee wandel gebiedjes beschreven maar die ken je waarschijnlijk wel
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Mooi Ger. Bij die witte bosnimf zie je goed hoe dun die bloemblaadjes zijn, ze zijn doorzichtig. Zoals je weet heb ik mooie herinneringen aan Zweden.