Rampjaar

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Rampjaar

Bericht door Hans Dekker »

Beste mensen,

Op dit moment zitten Myra en ik in het zonovergoten Zuid-Frankrijk in het gebied waar ik veel vaker ben geweest, de zuidelijke Provence. Als je hier rondkijkt en daarnaast ook lokale kenners zoals Rémi Souche spreekt valt het niet te ontkennen dat 2022 de boeken in gaat als een rampjaar. Op een droge en warme winter volgde een droog voorjaar met al vroeg hoge temperaturen. Daarom is er niet meer dan 10% van wat normaal is te zien en soms nog minder. Bovendien is alles erg vroeg. Tevens is er veel veranderd: woningbouw, bosbouw, wijnbouw en een explosie van wilde zwijnen, die met elkaar hebben gezorgd voor een gigantische afname van locaties en aantallen. Kortom, gewoon van de zon genieten en er niet te veel bij stilstaan, anders heb je geen leuke reis.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Muusse Theo
Berichten: 27
Lid geworden op: di jan 25, 2022 10:29 pm

Re: Rampjaar

Bericht door Muusse Theo »

Sterkte Hans, hier in Nederland begon het vroeg en heeft de afgelopen dagen wat water wellicht hulp geboden.
De grondwaterafhankelijke soorten zijn niet echt veel kleiner dan anders.

Theo
janus
Berichten: 39
Lid geworden op: wo mar 23, 2016 11:24 pm

Re: Rampjaar

Bericht door janus »

Hier aan de costa blanca staat alles prachtig in bloei na de zeer overvloedige regen van maart en april :D
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Rampjaar

Bericht door Gerrit »

Hallo Janus

Welke orchideeën heb jij daar nu gezien?

Wij verlaten de provincie Alicante noord (Calpe) altijd rond 1 april en dan staan er nog veel rozetten en vragen ons dan af, wat dat dan zijn.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

Re: Rampjaar

Bericht door loustal »

Ik moet zeggen dat ik hier in de Aude en de Ariège het tegenovergestelde ervaar. Een aantal soorten wel iets vroeger, C.rubra, Corallorhiza trifida en Neottia cordata bijvoorbeeld nu vol in bloei (en daardoor bijvoorbeeld O.magniflora al over de bloei heen), maar verder vooral een overdaad aan orchideeën in bloei.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding


Ook nog een paar fraaie hybrides afgelopen week:


Afbeelding
O.picta x insectifera


Afbeelding
Serapias vomeracea x morio
janus
Berichten: 39
Lid geworden op: wo mar 23, 2016 11:24 pm

Re: Rampjaar

Bericht door janus »

Gerrit schreef: ma mei 23, 2022 1:07 pm Hallo Janus

Welke orchideeën heb jij daar nu gezien?

Wij verlaten de provincie Alicante noord (Calpe) altijd rond 1 april en dan staan er nog veel rozetten en vragen ons dan af, wat dat dan zijn.

Gerrit
Oei ik ben niet zo'n kenner maar vorige week de (hout)sniporchis/Spiegelorchis nog gezien of toch iets wat er erg op lijkt.
En het staat helemaal vol met de deze hier op dit moment.
Tijdens mijn wandelingen maken we niet veel tijd vrij voor goede foto's :lol:
IMG_20220517_093615.jpg
IMG_20220517_093615.jpg (77.08 KiB) 6161 keer bekeken
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Rampjaar

Bericht door Gerrit »

Bedankt,

De foto is van Hondskruid, Anacamptis pyramidalis. Niet erg piramidaal, maar zo bloeit hij op zijn eind.

De Snip orchidee, die je zegt te hebben gezien, Ophrys scolopax, bloeide net op 2 april, toen wij er nog waren, dus het lijkt me sterk dat die nu nog bloeit.

Welke plaats?

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
janus
Berichten: 39
Lid geworden op: wo mar 23, 2016 11:24 pm

Re: Rampjaar

Bericht door janus »

In de bergen verschilt het klimaat erg hoor, plus dat het een erg vreemd voorjaar is geweest naar temperatuur en regen toe, dat er 1.5maand verschil op de bloeitijd zit verbaasd mij niet.
Het betrof deze wandeling https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/ ... -103063946
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Rampjaar

Bericht door Hans Dekker »

Mijn observaties gelden de Provence waar ik in het verleden vaak geweest ben. Bovendien ben ik twee keer op pad geweest met de bekende auteur Rémi Souche en kreeg ik informatie van Michel Nicol die mij aanraadde om maar tijdens een volgend jaar terug te komen omdat dit jaar niet best is. Rémi klaagde steen en been over de droogte. Ook nam hij toenemende schade waar door vernietiging van natuur door wijnbouw, woningbouw en wilde zwijnen. Ik ervoer dat ook deze week. In een mij bekend bos met vele soorten en duizenden planten kon ik slechts 5 planten vinden, waarvan twee uitgegraven door een zwijnesnuit. Het bos leek compleet verdroogd plus deels vernield door menselijke activiteiten. Daar wordt je niet vrolijk van. Vandaag gaan we weg naar hoger gelegen gebieden. Misschien is het daar beter.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rampjaar

Bericht door Michiel Janssen »

Ik was eind april t/m 5 mei in Extremadura en daar was niets te merken van droogte. Alles stond prachtig in bloei, niet zozeer de orchideeën maar bijvoorbeeld de steppes rondom Cáceres en Trujillo en La Serena. Gewoon een tapijt van kleur. Orchideeën heb ik wel gezien maar niet speciaal naar gezocht want Extremadure is niet bijzonder goed voor orchideeën. O. tenthredinifera was al uitgebloeid, Ophrys scolopax, Orchis italica en O. champagneuxi waren uitgebloeid/einde bloei, De enige soorten die nog goed in bloei stonden waren S. lingua, S. parviflora en S. perez-chiscanoi. Ik vermoed dat de regen in grote delen van Spanje voor de meeste soorten net op tijd is geweest. Mogelijk dat vroege soorten wel te lijden hebben gehad onder de droogte.
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

Re: Rampjaar

Bericht door loustal »

....mijn observaties gelden de Provence waar ik in het verleden vaak geweest ben.....
Beste Hans,

Ik heb geen twijfel over jullie observatie noch die van Rémi Souche maar in een eerder bericht las ik dat jullie volgende stop de Aude betrof, vandaar mijn bericht over dit gebied. Ik hoop dat jullie daar toch nog wat aan orchideeën aantreffen om jullie verblijf in Frankrijk niet in mineur af te sluiten.

Fijne vakantie nog.
janus
Berichten: 39
Lid geworden op: wo mar 23, 2016 11:24 pm

Re: Rampjaar

Bericht door janus »

Vandaag richting Calp aan het wandelen geweest en kwam onderweg ook daar nog een bijen orchidee tegen, dat is toch wel uitzonderlijk laat.
1653480458758.jpg
1653480458758.jpg (220.46 KiB) 6067 keer bekeken
Voor de kenners het was in de barranc del Quisi
https://www.openstreetmap.org/#map=19/38.68224/0.05143
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Rampjaar

Bericht door Gerrit »

Mooi die wandeling, van Benissa naar Calpe via de baranco del Quisi en langs de molen. De rozetten die wij overal zagen zijn mogelijk van deze bijenorchis, Ophrys apifera.

De winter was in de provincie Alicante super droog, maar het begon begin maart te regenen en het is daarna niet meer opgehouden te regenen tot eind april.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Rampjaar

Bericht door Hans Dekker »

Beste Loustal en anderen,

Bedankt voor je goede nieuws uit de Aude. Om diverse redenen zijn we langer in de Provence blijven hangen en nu wat naar het noorden opgeschoven. Vandaag hebben we een tocht door de zuidelijke Vercors gemaakt. Het was bedroevend. Waar Ton van de Vis op 6 juni 2016 nog aardig wat tot heel veel bloeiende soorten aantrof op dezelfde plekken die wij vandaag bezochten, was het vandaag echt rampzalig. Weinig planten en veel daarvan al in de knop verdroogd of halverwege de bloei. Bijvoorbeeld waar Ton sprak over 1000+ O. tridentata vond bloeiden nu enkele en waren meerdere exemplaren gewoon blijven steken. Dus ook hier flinke verdroging. Bij Gigors was het nog erger: droogte in combinatie met intensieve begrazing zorgden ervoor dat ik op deze normaal prachtige locaties slechts één half verdroogde O. holoserica s.l. kon vinden. Hier vond ik eerder 100den. Ooit ben ik er door een adder gebeten bij het fotograferen van een hommelorchis… Kortom, het was niet echt leuk vandaag. Het fraaie landschap, het gezelschap en het lekkere eten later maakten echter veel goed.

Groeten,

Hans
Frans Meijs
Berichten: 43
Lid geworden op: vr apr 25, 2014 10:42 am

Re: Rampjaar

Bericht door Frans Meijs »

Wij zijn in Drôme geweest van 8-20 mei , omgeving Bourdeaux, Vallon de Combeau en omgeving Barbières. De tweede week kwam A. pyramidalis met enkele exemplaren in bloei. Zeer droog dat zeker, ook volgens de autochtonen aldaar, maar desondanks alles wat kon en moest bloeien in bloei. Voor de eerste keer O. spitzelli.
Bijlagen
DSCN4868.jpeg
DSCN4868.jpeg (235.2 KiB) 5846 keer bekeken
DSCN4877.jpg
DSCN4877.jpg (268.2 KiB) 5846 keer bekeken
Plaats reactie