lusus en hypochrome

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

lusus en hypochrome

Bericht door loustal »

Ik weet dat hybride planten jaarlijks gewoon weer op (kunnen) komen maar hoe zit dat met lusus en hypochrome planten. Komen die het jaar daaropvolgend ook weer in zijn afwijkende vorm boven de grond?



Van de week nog een fraaie S.Lingua x A.morio aangetroffen


Afbeelding

Afbeelding

groet,
Ruud.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: lusus en hypochrome

Bericht door Michiel Janssen »

Aangezien de meeste orchideeënsoorten niet in één jaar uitzaaien en bloeien, moeten ze zeker een aantal jaar achtereenvolgens zijn opgekomen en weer in zomerrust zijn gegaan als je ze bloeiend in het veld hebt aangetroffen. Een hypochrome orchidee heeft naast het bladgroen geen ander pigment en dat is voor de plant geen probleem. Een gebrek aan bladgroen is dat doorgaans wel. Een lusus bloem kan verschillende oorzaken hebben. Ik heb in Andalusië een Ophrys picta gefotografeerd met een aantal lusus bloemen en een aantal normale bloemen. Als er tijdens de omtwikkeling van een bloem iets misgaat, kan dat een lusus bloem geven maar als het volgende seizoen niets misgaat, zijn de bloemen allemaal normaal. Als de lusus wordt veroorzaakt door een genetisch defect, dan lijkt me de kans groot dat het volgend jaar de bloemen weer lusus zijn.
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

Re: lusus en hypochrome

Bericht door loustal »

Dank Michiel,

Dat wordt volgend jaar weer even checken.
Plaats reactie