Nog een Epipactis.
Foto's genomen op 10-06-08 in de dordogne. kalkrijke berm langs loofbos met name eik en een enkele dennenboom. aan het begin van de week waren de bloemen nog dicht. halverwege waren ze zover als op de foto. Aan het einde van de week wilde ik terug voor een foto van de open bloem maar toen was de gemeentelijke grasmaaier langs geweest..... hopelijk kunnen jullie met het gegeven materiaal tot een determinatie komen.
Ik houd het op een epipactis mülleri, maar om volledig zeker te zijn had je de ganse plant moeten fotograferen, zodat we de stand van de bladeren ook hadden kunnen checken. Maar ik meen in de bloem toch geen rostellum te ontdekken en de bladeren lijken me gegolfd en de schutbladen zijn ongeveer goed van lengte.
bedankt voor je antwoord. helaas heb ik geen betere foto's omdat zoals gezegd de gemeentelijke grasmaaier het bospad had gemaaid! Ik had begrepen dat bij E. mulleri de bladeren tegenover elkaar zouden staan. uit de bovenste foto blijkt dat in dit geval niet zo te zijn...
anyway, zonmder betere foto helaas geen antwoord. volgend jaar ga ik weer kijken.
Dirk