Beste orchideeënvrienden,
mijn vader bezorgde me onderstaande 3 beelden van een orchidee uit de Samariakloof op Kreta, die hij genomen heeft op 8 mei 2008.
Daar ik absoluut geen ervaring heb met orchideeën uit die streek en ook niet over de nodige literatuur daaromtrent beschik, graag jullie medewerking voor de determinatie van deze soort. Wellicht zijn er onder jullie Kreta-kenners...
Alvast van harte bedankt.
Orchidee van Kreta, maar welke ?
Moderator: Michiel Janssen
-
Joh@n
- Contacteer:
Orchidee van Kreta, maar welke ?
- Bijlagen
-
- Kreta 3.jpg (183.83 KiB) 5906 keer bekeken
-
- Kreta 2.jpg (190.21 KiB) 5906 keer bekeken
-
- Kreta 1.jpg (237.22 KiB) 5907 keer bekeken
-
Ed van Wijngaarden
Re: Orchidee van Kreta, maar welke ?
Hallo Johan,
Dit is de Welriekende wantsenorchis. Door sommige auteurs wordt deze als zelfstandige soort opgevat (Orchis fragrans), door anderen als ondersoort van de Wantsenorchis (Orchis coriophora subsp. fragrans).
Hij is niet zeldzaam op Kreta en in de rest van het Middellandse Zee-gebied en bloeit vrij laat.
Dit is de Welriekende wantsenorchis. Door sommige auteurs wordt deze als zelfstandige soort opgevat (Orchis fragrans), door anderen als ondersoort van de Wantsenorchis (Orchis coriophora subsp. fragrans).
Hij is niet zeldzaam op Kreta en in de rest van het Middellandse Zee-gebied en bloeit vrij laat.
-
Joh@n
- Contacteer:
Dank je Ed voor de zeer snelle reactie en de info. Een orchidee hoeft niet zeldzaam te zijn om mooi te zijn en om er van te kunnen genieten :-)
-
J. Essink
Alleen in 2008 bloeide alles veel vroeger dan normaal, b.v. Orchis sancta en fragrans 13 april op Rhodos in het zuiden.Ed van Wijngaarden schreef:Hallo Johan,
groeten,
Jan Essink