Ha,
hier twee verschillende exemplaren van een spinnenorchis, ook van verschillende standplaatsen. Er zit vrij veel geel aan de lip, maakt dat deze exemplaren Vroege spinnenorchis? En hoe zit dat nu precies met de taxonomie? O. sphegodes vs 0. araneola of O. virescens, of zijn het ondersoorten?
bedankt
Simon
Vroege spinnenorchis
Moderator: Michiel Janssen
Re: Vroege spinnenorchis
groeiplaats?
Benelux, Frankrijk, Spamje?
Benelux, Frankrijk, Spamje?
Excuses. Dit is Zuid Frankrijk aan de zuidkant van De Cevennes in de buurt van Ganges.
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Graag ook de datum vermelden.
In ieder geval zijn Ophrys araneola, Ophrys sphegodes en Ophrys virescens aparte soorten. Ophrys araneola en Ophrys sphegodes zijn normaal gesproken wel uit elkaar te houden. Ophrys araneola heeft echt een veel kleinere lip dan Ophrys sphegodes. Ook is Ophrys araneola een vroege bloeier, vroeger dan Ophrys virescens. Elders op het forum staan foto's van Ophrys araneola uit Noord-Frankrijk (Nord-Pas-de-Calais) van mid april 2016. Ik vermoed niet dat je Ophrys araneola dan een maand later nog in Zuid-Frankrijk bloeiend aantreft. In Noord-Spanje (Catalonië) heb ik Ophrys virescens gefotografeerd op 19 mei 2013.
Zie ook: http://www.guenther-blaich.de/afo/afvireen.htm
In ieder geval zijn Ophrys araneola, Ophrys sphegodes en Ophrys virescens aparte soorten. Ophrys araneola en Ophrys sphegodes zijn normaal gesproken wel uit elkaar te houden. Ophrys araneola heeft echt een veel kleinere lip dan Ophrys sphegodes. Ook is Ophrys araneola een vroege bloeier, vroeger dan Ophrys virescens. Elders op het forum staan foto's van Ophrys araneola uit Noord-Frankrijk (Nord-Pas-de-Calais) van mid april 2016. Ik vermoed niet dat je Ophrys araneola dan een maand later nog in Zuid-Frankrijk bloeiend aantreft. In Noord-Spanje (Catalonië) heb ik Ophrys virescens gefotografeerd op 19 mei 2013.
Zie ook: http://www.guenther-blaich.de/afo/afvireen.htm