Orchis picta?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
SimonPlat

Orchis picta?

Bericht door SimonPlat »

Ha allemaal,

ik ben helemaal nieuw in het identificeren van orchideeën. Heb er als vogelaar/vlinderaar altijd wel aandacht voor gehad maar nooit genoeg om ze op naam te brengen. Afgelopen vakantie naar de Cevennen toch eens wat serieuzer opgepakt, maar met gebrek aan ervaring heb je toch een handicap.

Ik heb het boek 'Orchids of ...' binnen handbereik maar zou heel graag af en toe wat bevestiging of verbetering krijgen. In dit geval gaat het om een mogelijke Orchis picta, gefotografeerd in de buurt van Carcassone, Zuid Frankrijk.
P3040671.jpg
P3040671.jpg (165.07 KiB) 4595 keer bekeken
alvast bedankt

Simon Plat
Bijlagen
P3040673.jpg
P3040673.jpg (211.15 KiB) 4595 keer bekeken
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Re: Orchis picta?

Bericht door Michiel Janssen »

Hallo Simon, welkom op het forum. Het onderscheid tussen Anacamptis morio subsp. morio en subsp. picta is niet eenvoudig. Sommigen hebben dit taxon gepromoveerd tot soort, anderen erkennen slechts Anacamptis morio. Uitgaande van een splitsing in ondersoorten, ligt Carcassonne in het verspreidingsgebied van subsp. picta, maar ook in dat van subsp. morio als ik de website http://www.elisajeanluc.fr/orchidees_nature/index.htm mag geloven. Ik ken subsp. picta alleen uit Spanje en ook daar is het verspreidingsgebied vaag. Scherpe scheidslijnen lijken me onwaarschijnlijk. Er zal dan sprake zijn van overlap en menging vermoed ik. Lastig, lastig, lastig.
SimonPlat

Bericht door SimonPlat »

Hoi Michiel,

dank voor je snelle en duidelijke antwoord. Mag ik uit je antwoord afleiden dat de taxa in het veld niet te onderscheiden zijn? Of wellicht niet in de gebieden waar ze overlap hebben en hybriden kunnen voorkomen?

Het probleem lost zich een beetje op als ik me beperk tot de (super)soort moria. Daar heb ik zeker vrede mee ;-)

Simon
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Michiel Janssen »

Ze zijn te onderscheiden in het veld, maar niet altijd en zeker niet door iedereen. Soms kan je op basis van de vindplaats de ene of andere ondersoort wegstrepen maar daar waar de verspreiding niet scherp is begrenst of zelfs overlapt of simpelweg niet bekend is, wordt het een moeilijk verhaal. Dat is o.a. het geval bij subsp. morio en subsp. picta in Zuid-Frankrijk en delen van Spanje. Je kunt het opschrijven als Anacamptis morio s.l. waarbij s.l. staat voor sensu lato dat in brede zin betekent. Dit in tegenstelling tot s.s. dat staat voor sensu stricto dat in strikte zin betekent.
Plaats reactie