Bruinrode wespenorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Ger Meesters

Bruinrode wespenorchis

Bericht door Ger Meesters »

De zomer hier in Zweden laat veel te wensen over. Was de bosnimf nog op tijd, veel andere soorten lijken wat later te zijn. Vandaag ben ik voor de derde keer – de eerste keer waren er nog maar nauwelijks knoppen, de tweede keer waren ze allemaal nog dicht – op pad gegaan voor met name de bruinrode wespenorchis, die in Zweden niet noordelijker dan Jämtland voorkomt (in Noorwegen overigens tot op de Noordkaap). Als je de bloemen vergelijkt met foto's van zuidelijker groeiplaatsen, valt mij op dat ze aan de bleke kant zijn. Vorig jaar dacht ik dat ze einde bloei waren (10 juli), maar nu zien ze er net zo uit, terwijl alleen de onderste bloemen open waren. Van de meeste planten waren alle bloemen nog dicht overigens. Op een van de bloemen was en mier druk bezig: geen wesp, maar wel familie.
E_atrorubens_ODS-1.jpg
E_atrorubens_ODS-1.jpg (671.09 KiB) 3909 keer bekeken
E_atrorubens_ODS-2.jpg
E_atrorubens_ODS-2.jpg (582.84 KiB) 3909 keer bekeken
E_atrorubens_ODS-3.jpg
E_atrorubens_ODS-3.jpg (598.17 KiB) 3909 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ger Meesters op za jul 15, 2017 9:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans Dekker

Re: Bruinrode wespenorchis

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Ger,

Ze zijn inderdaad vrij bleek. Ik zag de soort bij Bodø, maar nog net niet in bloei. Wel viel me op dat de planten als geheel erg bleek waren. Ik dacht heel even met een andere soort van doen te hebben. Afgezien van de blekeuken tint lijken me jouw planten normaal. Ik heb in de Alpen wel vaker bleke planten gevonden, tot groen aan toe. Maar dat zijn echt rariteiten.

Groeten,

Hans
Plaats reactie