Dag allen
Gisteren vond ik enkele exemplaren van een Epipactis langs de dijk van de Schelde hier in het Vlaamse land. Hoewel de bladeren de typische vorm hadden van een helleborine zat de eigenaardigheid hem in de hypochiel die groen was van kleur. Ik was tijdens die wandeling niet gewapend en nam een staal mee naar huis (sorry...) om daar te fotograferen. Enkel de topbloemen stonden nog in bloei. de onderste waren reeds uitgebloeid.
Mijn vraag dus of deze hypochielkleur nog voorkomt bij helleborine, of moeten we toch al denken aan een andere (viridiflora..?) soort.
Mijn voorgaand bericht in verband met mijn reisverslag en de Dactylorchiza's heeft nog niet veel reacties ontlokt, zie ik. Hoewel de verslagen nog niet helemaal klaar zijn, kijk ik toch uit naar een antwoord i.v.m. hoe en waar stuur ik het op ...plus dus de Dactylorchiza's.
Bedankt alvast voor de tijd en moeite!
Vreemde Epipactis helleborine?
Moderator: Michiel Janssen
Vreemde Epipactis helleborine?
- Bijlagen
-
- eind juli 2016 + epipactis viridiflora 020.jpg (188.51 KiB) 6634 keer bekeken
-
- eind juli 2016 + epipactis viridiflora 019.jpg (184.74 KiB) 6634 keer bekeken
-
- eind juli 2016 + epipactis viridiflora 017.jpg (143.14 KiB) 6634 keer bekeken
-
- eind juli 2016 + epipactis viridiflora 016.jpg (170.89 KiB) 6634 keer bekeken
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
- Hans Dekker
Re: Vreemde Epipactis helleborine?
Hallo!
Dit is zeer waarschijnlijk de var. viridiflora van E. helleborine. Mooi ding.
Groeten,
Hans
Dit is zeer waarschijnlijk de var. viridiflora van E. helleborine. Mooi ding.
Groeten,
Hans
Hoi Hans
Bedankt voor je respons. Ik heb gezien dat er hier: http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... php?t=2053 op deze site ook al sprake was van een 'viridiflora', althans een vermoeden dat toen ontkent werd. En mijn foto's lijken wel sprekend op bovengenoemd forumartikel. Is dit een zeldzaam, minder courante soort in West-Europa? Er is weinig info over te vinden.
Ik had deze waarneming ook gepost op de Belgische site Waarnemingen.be onder 'Helleborine' met de speciale vermelding van de groene kleur van de hypochiel. De plant werd daar zonder meer commentaar goedgekeurd als helleborine.
Blijft een mysterie? of ben je sindsdien veel wijzer en ben je zeker van 'viridiflora'?
Oh ja, negatieve waarneming te melden. Ik was deze week voor 7 dagen in de vulkaneifel (meer voor dieren te spotten,...) en ik heb het gepresteerd om geen enkel, 0,0, Epipactis te zien. Nada. Is dit bekend dat het rond Daun en omstreken epipactisloos is? Of ligt het dan toch aan mij?
groetjes
Ignace De Vloed
Bedankt voor je respons. Ik heb gezien dat er hier: http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... php?t=2053 op deze site ook al sprake was van een 'viridiflora', althans een vermoeden dat toen ontkent werd. En mijn foto's lijken wel sprekend op bovengenoemd forumartikel. Is dit een zeldzaam, minder courante soort in West-Europa? Er is weinig info over te vinden.
Ik had deze waarneming ook gepost op de Belgische site Waarnemingen.be onder 'Helleborine' met de speciale vermelding van de groene kleur van de hypochiel. De plant werd daar zonder meer commentaar goedgekeurd als helleborine.
Blijft een mysterie? of ben je sindsdien veel wijzer en ben je zeker van 'viridiflora'?
Oh ja, negatieve waarneming te melden. Ik was deze week voor 7 dagen in de vulkaneifel (meer voor dieren te spotten,...) en ik heb het gepresteerd om geen enkel, 0,0, Epipactis te zien. Nada. Is dit bekend dat het rond Daun en omstreken epipactisloos is? Of ligt het dan toch aan mij?
groetjes
Ignace De Vloed
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Er zit enige paarse kleur in de petalen, dus geen viridiflora. Overigens geen 'soort' maar een variatie van de nominale soort 'helleborine'.
gr. Mark
gr. Mark
- Hans Dekker
Volgens diverse bronnen zoals Vermeulen mag viridiflora nog een zweempje rood hebben, maar is overwegend groen.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans