Een middag in een Zweeds bos
Moderator: Michiel Janssen
- Ger Meesters
Een middag in een Zweeds bos
Op zoek naar nog meer orchideeën ben ik enkele bossen afgegaan vandaag. In het eerste bos, bij Svenstavik in Jämtland, geen enkele orchidee aangetroffen. Op naar een ander bos, bij Ånge in Västernorrland. Ik had een verslag gelezen waarin gemeld werd dat daar de spookorchis voorkwam. Daar aangekomen zakte de moed me in de schoenen: niet alleen was het bloedheet (30 graden volgens de thermometer in de auto), ook was het halve bos omgewaaid (waarschijnlijk tijdens de orkaan Ivar van 12-13 december 2013, met overal wortelstelsels die uit de grond gerukt waren. Niet gunstig... Toch nog één gevonden (een beetje vroeg in het seizoen, net als bosnimf en vrouwenschoentje dit jaar).
Spookorchis Epipogium aphyllum
Spookorchis Epipogium aphyllum
Laatst gewijzigd door Ger Meesters op za jul 23, 2016 11:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Dekker
Re: Een middag in een Zweeds bos
Prachtig Ger! Blijven zoeken.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Heel mooi Ger, ik heb ze vorige week gezocht maar er stonden er nog geen. Een andere groeiplaats in de Eifel is jaren geleden vakkundig om zeep geholpen door het hele hellingbos te kappen. Alles weg, inclusief de strooisellaag. Nu stond er beukenopschot en hazelaar.
- Ger Meesters
Het is een fascinerende soort. Ik was heel verbaasd dat ik er zelf een vond (er stond ook veel uitgebloeid vrouwenschoentje en een enkele eveneens uitgebloeide bosnimf, de enige andere orchidee in bloei was de bosorchis, verrassend genoeg geen dennenorchis). Jullie zijn er vast langs gereden na vertrek uit Östersund richting de kust, want pal aan de E14 gelegen. Het verslag dat ik had gelezen was van zomer 2013, dus van voor de storm (die ik me heel goed herinner, want ik was toen in Zweden: het hele huis stond te schudden en in zes uur tijd werden er meer bomen omgeblazen dan er in heel jaar wordt gekapt. Een storm maakt geen onderscheid tussen productiebos en beschermd bos). Toch is zo'n door een storm verwoest bos beter te verdragen dan een gekapt bos.
-
Jan Essink
[quote=" dus van voor de storm [/quote]
Een storm komt dus vaker voor in Zweden. Ik herinner mij er een die in december woedde. Begonnen op het land en groeide uit tot een orkaan. Ook toen waaiden ruim 1,5 miljoen bomen om.
groet,
Jan
Een storm komt dus vaker voor in Zweden. Ik herinner mij er een die in december woedde. Begonnen op het land en groeide uit tot een orkaan. Ook toen waaiden ruim 1,5 miljoen bomen om.
groet,
Jan
- peter wijn
de ene nog mooier dan de andere
van harte
van harte
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Ja Ger, een storm is een natuurlijk fenomeen dat hoort bij verjonging. Het dode hout is een ecosysteem op zichzelf. Een gekapt en een gerooid bos wordt een kale vlakte of in dit geval een kale helling. De zware machines rijden de bodem kapot. En 's zomers staat de hele dag de zon op de bodem te branden, de bovenlaag droogt uit en wordt veel te warm en met een paar onweersbuien stroomt alles weg. Einde verhaal voor de spookorchis.
- Ger Meesters
Waar ze hier in Zweden ook erg mee bezig zijn is het gecontroleerd afbranden van delen van beschermde bosgebieden, omdat bosbranden ook zo'n verjongend effect hebben. Bovendien zijn veel insecten afhankelijk van brandplekken in het bos. Toch fascinerend.
Vandaag overigens in wat andere bossen geweest en daar op verschillende plekken de dennenorchis aangetroffen. Lastig te vinden, lastig te fotograferen.
Dennenorchis
Vandaag overigens in wat andere bossen geweest en daar op verschillende plekken de dennenorchis aangetroffen. Lastig te vinden, lastig te fotograferen.
Dennenorchis