Net terug van een dagje Frankrijk. Amper 50km van de Belgische grens de vroege spinnenorchis gaan bezoeken. voor mij het eerste treffen met dit pareltje.
Een kleine 100tal plantjes staan nu her en der te bloeien in de koude, gure wind. En dat maakte het fotograferen van dit kleinood er niet gemakkelijker op. Desalniettemin de niet zo geslaagde foto's wou ik toch mijn enthousiasme delen.
Verder al enkele mannetjesorchissen in bloei (10-tal), bruine orchis in knop (veel), en rozetten van bijen-, bokken- en grote keverorchis. waarschijnlijk ook poppenorchisrozetten, maar een tweede bezoek moet uitsluitsel geven.
Het seizoen is dus voor mij goed ingezet!
Ignace De Vloed
Ophrys araneola
Moderator: Michiel Janssen
Ophrys araneola
- Bijlagen
-
- Ophrys araneola 3.jpg (56.78 KiB) 5026 keer bekeken
-
- Ophrys araneola 2.jpg (16.72 KiB) 5026 keer bekeken
-
- 062.jpg (31.56 KiB) 5027 keer bekeken
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Ophrys araneola
Mooie vondst, wist niet dat ze zo dicht bij de Belgische grens groeiden. Welk departement is dit?
Departement Nord Pas de Calais. Er zijn in dit departement 2-3 vindplaatsen, ook naar het Oosten toe (Aisne - Franse Ardennen) zijn er een paar stations.
Ik dacht dat het om enkele plantjes zou gaan maar plaatselijk in een stuk van min of meer 2500 m² (50x50) staan er verspreid een 70-80... tal gezonde plantjes..
Ik dacht dat het om enkele plantjes zou gaan maar plaatselijk in een stuk van min of meer 2500 m² (50x50) staan er verspreid een 70-80... tal gezonde plantjes..
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Ah dus nog iets dichterbij dan ik dacht. Volgend jaar maar eens gaan kijken want komend weekend kan ik niet en daarna zijn ze uitgebloeid denk ik.