Vanmiddag een rondje om het huis gemaakt en toen kwam ik een Ophrys lupercalis tegen (althans, daar stonden twee varianten tussen) waarvan de bloem geen of weinig kleur vertoonde. Het is zeker geen plant die over de bloei heen is.
Die groene kleurvarianten zijn welbekend onder orchideeën en niet alleen bij Ophrys-soorten. Doordat ze geen kleurpigmenten kunnen aanmaken zijn ze groen vanwege het bladgroen (chlorofyl) in de chloroplasten waarvan de kleur normaliter wordt overtroffen door de kleurpigmenten. Er zijn ook planten die überhaupt geen bladgroen aanmaken, bijv. het vogelnestje (orchidee) en het stofzaad (geen orchidee). Van de paarse aspergeorchis kun je op internet ook lezen dat die geen bladgroen kan maken maar dat is onjuist. En heel soms kom je planten tegen die geen bladgroen kunnen aanmaken, terwijl ze dat eigenlijk wel horen te kunnen. In Nederland staan op een paar plaatsen brede wespenorchissen die bijna wit zijn (plant).
Die roze harlekijn is ook niet ongewoon. Mogelijk duidt het op een verminderde aanmaak van blauw of paars pigment maar dat weet ik niet. In Noord-Spanje kwam ik een groep harlekijnen tegen waarvan de meesten paars waren of roze en er stonden ook enkele witte exemplaren tussen. Mijn gedachte was in eerste instantie paars + wit = roze maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.