Ophrys speculum

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Bertus

Ophrys speculum

Bericht door Bertus »

Hoi,

Op 6 maart vond ik in Spanje tussen Velez-Rubio en Puerto Lumbreras op 900 m hoogte een Fusca-achtige Ophrys (wie de naam weet mag het zeggen) . Drie dagen later ging ik nog eens kijken en bleek er op nog geen drie meter afstand tussen de lage struiken een O. speculum te staan waarvan de bloem nog niet helemaal geopend was. Twee dagen later was de plant kompleet verdwenen of daar nooit wat gestaan had! Ondertussen had ik de plek wel verder onderzocht en nog wel een twintigtal rozetten gevonden waarvan een paar in knop. Ook van deze planten zijn er een aantal verdwenen. Ik vraag me af welk dier hiervan de boosdoener is, er zitten hier veel konijnen en ook kom je af en toe een schildpad tegen. Gelukkig heb ik, voordat alles wordt weg gevreten, nog een mooi bloeiend exemplaar gevonden en een plaatje kunnen schieten!

Bertus
Bijlagen
Ophrys speculum
Ophrys speculum
DSC_4694#1.jpg (276.42 KiB) 4896 keer bekeken
rozet Ophrys speculum
rozet Ophrys speculum
DSC_4557#1.jpg (356.25 KiB) 4896 keer bekeken
Ophrys lupercalis ?
Ophrys lupercalis ?
DSC_4479#1.jpg (277.02 KiB) 4896 keer bekeken
djasse

Re: Ophrys speculum

Bericht door djasse »

Ik dacht aan Ophrys fusca ssp dyris...?
Slakken zijn ook enthousiaste liefhebbers van een (nachtelijk) schranspartijtje orchidee-groente... heb ik - in Spanje - ook al moeten constateren...

groeten

Ignace
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Bertus

Re: Ophrys speculum

Bericht door Bertus »

djasse schreef:Slakken zijn ook enthousiaste liefhebbers van een (nachtelijk) schranspartijtje orchidee-groente... heb ik - in Spanje - ook al moeten constateren...
Dag Ignace,

Slakken heb ik in dit droge gebied nog niet gezien. Wel hoorde ik gisteren van mensen, dat ze hier in de omgeving een grote groep wilde zwijnen hadden gezien. Ik denk dat die de boosdoeners zijn. De complete planten worden uitgegraven. Niet alleen de orchideeën maar ook de wilde venkel en zelfs van een jonge dennenboom zijn de wortels blootgelegd. Jammer, hier valt niets tegen te doen, zo werkt het in de natuur.
Gelukkig nog 5 plantjes met bloemen gevonden op een oostelijk gelegen helling, meestal in de halfschaduw van een dorre lage struik.

Groet, Bertus
Bijlagen
Ophrys speculum
Ophrys speculum
DSC_4974#2.jpg (432.26 KiB) 4804 keer bekeken
Plaats reactie