Je zat wel in een heel mooi gebied "de Vercors"
volgens mij heb je de volgende orchideeën gezien
1) Orchis militaris subsp. militaris f. albiflora
2) vreemde Ophrys bertolonii ssp. drumana
3) uitgebloeide Ophrys bertolonii ssp. drumana
4) Odontorchis tridentata subsp. tridentata
5) Odontorchis tridentata subsp. tridentata x ustulata subsp. ustulata =Odontorchis x dietrichiana
6) Orchis purpurea subsp. purpurea x militaris subsp. militaris
7) Orchis purpurea subsp. purpurea x Aceras anthropophorum
Hallo Jan
Dank voor je antwoord, ik zocht merendeels dus in de goede richting. De meeste foto's zijn gemaakt net onder de Vercors, in de Diois, meer ten zuidwesten van Die. Ongelooflijk hoeveel we gezien hebben in tweeenhalve week, zelfs meerdere Venusschoenen.
De tweede foto is volgens jou een vreemde Drumana, waarop baseer je dat als ik vragen mag ? De vorm van de bloem is anders, de kleur klopt niet en de tekening is niet grijsachtig blauw en niet afgetekend met een grijsachtig lijntje, wat voor de Drumana kenmerkend zou zijn. Althans zo heb ik het begrepen.
Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Vast heel hartelijk dank, groeten, Rien.
Waar heb je zelf aan gedacht. Ik weet dat drumana een bertolonii(formis) is, de opname geeft een niet zo mooi beeld, omdat de opname van bovenaf genomen is. Daarom noemde ik hem een "vreemde" drumana.
Weer bedankt voor je antwoord.
Bijgevoegd een foto van een O. Bertolinii Drumana die we ook vaal gezien hebben, ik vind mijn eerdere foto er niet zo op lijken. Heb eerst aan een O. Sphegodis gedacht, maar is ook twijfelachtig, ik weet het gewoon niet.
B5093030 (599 x 799).jpg (95.61 KiB) 15131 keer bekeken
In de Drôme kom ik al jaren, dus ik weet wel zo'n beetje wat daar te halen valt: Prachtig!
De orchidee met de groene kroon en de afwijkende petalen hoort volgens mij niet onder drumana of een hybride daarmee thuis. Ik heb nog nooit drumana met iets van groen in de kroon gezien. Hybriden van drumana met een soort die een groene kroon heeft leiden vaak tot een kroon met een vuile paars-groene kleur. Ik zou het op een monstruositeit van sphegodes houden.
De laatste hybride zou in mijn ogen eerder van soldaatje en aapje of aapje en poppenorchis zijn, gezien de zeer slanke uitlopers van de lip(armpjes en beentjes). Hybrides met purpurea hebben meestal toch wat bredere uitlopers. De hybride van poppen en aapje komt voor in de buurt van dennenbos, waar een bepaalde kever leeft die beide kan bestuiven. Moet ergens op dit forum van lang geleden te vinden zijn. Mogelijk weet je nog waar je deze gezien hebt.
Ik heb dat artikel niet kunnen vinden, maar wel de inhoud:
De Aapjesorchis en Poppenorchis zijn twee nauw verwante soorten die soms hybridiseren en vormen dan de hybride xOrchis bergonii. Toch worden er lang niet altijd hybriden gevonden wanneer de beide soorten samen voorkomen. Frans onderzoek heeft aangetoond dat de hybriden alleen optreden wanneer de kever Cidnopus pilosus aanwezig is. Beide orchideeensoorten hebben elk eigen bestuivers, maar deze kever bestuift beide soorten. De kevers voeden zich voornamelijk met de pollen van Grove den en Meidoorn. De x Orchis bergonii hybriden worden dan ook vrijwel alleen in de nabijheid van Grove den en/of Meidoorn gevonden
Beste Ton
Hartelijk dank voor je antwoorden. Toch leuk dat ik aan Sphegodis dacht bij die vreemde orchidee !
En de laatste houden we dan toch maar op Aapje x Poppen.
Hij stond in een iets hoger gelegen veldje, met beneden meidoorns om een waterreservoir heen, en aan de bovenkant stonden inderdaad dennen
De Drome is zo'n prachtig gebied, met zoveel verschillende soorten orchideeën, we kwamen dit keer tot 30 soorten en dat binnen tweeenhalve week !
Bij die laatste denk ik toch eerder aan Soldaatje x Poppenorchis. Dit op basis van de losbloemige aar want bij een hybride met O. simia verwacht ik een dichtere bloeiaar want O. simia heeft ook een dichte bloeiaar. Zie voor de hybride met O. simia bijv.: https://www.flickr.com/photos/ro-cas/5704773982