Raad het rozetje deel 8

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mark

Raad het rozetje deel 8

Bericht door Mark »

Nu de eerste orchis-soorten al in bloei staan, nog een aantal rozetjes uit het Gerendal/ akkers bij Wijlre.

Ps. Als er mensen zijn met interesse om eens samen op zoek te gaan naar orchideeën in zuid-limburg en Lanaye laten ze maar iets horen. De planten zullen echter niet heel lang in bloei staan met dit warme weer.

mvg Mark Engels
Bijlagen
06-05-08 0270.JPG
06-05-08 0270.JPG (111.16 KiB) 5213 keer bekeken
06-05-08 0161.JPG
06-05-08 0161.JPG (115.72 KiB) 5213 keer bekeken
Walter
Contacteer:

Re: Raad het rozetje deel 8

Bericht door Walter »

de eerste zou ik onder cephalanthera damasonium rangschikken, al is de scheut van Epipactis helleborine erg gelijkend. Maar op de plaatsen waar ik geweest ben heb ik nog geen Epipactis gezien. Dat begint waarschijnlijk over een week.

De 2e is vermoedelijk Gymnadenia conopsea
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Mark

Re: Raad het rozetje deel 8

Bericht door Mark »

Hoi Walter,

beide kloppen, het gaat inderdaad om het bleke bosvogeltje en de grote muggenorchis. Verontrustend is het feit dat het rozetje van het bosvogeltje één van de vijf rozetjes is op deze vindplaats waar er vorige jaren nog enkele tientallen (waarvan ongeveer vijf bloeiend) stonden. Enkele grote gaten op diezelfde vindplaats doet raden wat er met de rest gebeurt is...

De muggenorchis is daarentegen masaal aanwezig op een oostgelijk grashelling (ongeveer 100 meter van het bosvogeltje), waar tevens vele nachtorchissen en soldaatjes voorkomen.

mvg Mark Engels
Plaats reactie