Hoe zit het met Herminium?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Martin van den Hoorn

Hoe zit het met Herminium?

Bericht door Martin van den Hoorn »

Beste orchideeenvrienden,
Van Floron kreeg ik de vraag of wij als WEO weten hoe het zit met de Honingorchis in Nederland. Floron kreeg de indruk dat het steeds slechter met de soort gaat en dat er direct actie nodig is om ze voor Nederland te behouden. Mijn vraag is wie hier aan mee wil werken. De meest bekende groeiplaats is die in het Noorden van het land. Exacte naam zet ik er even niet bij omdat dit het algemene forum is. Is iemand bereid om (in samenspraak met de beheerder) hier dit jaar eens te gaan kijken? Ook zou het fijn zijn als andere meldingen worden gekontroleerd. Het is bijvoorbeeld onduidelijk of de soort nog op Schiermonninkoog voorkomt. Mensen die ik gesproken heb spreken elkaar tegen.
Een goede kans om als WEO iets te doen aan bescherming!!
Groet Martin
Ed van Wijngaarden

Re: Hoe zit het met Herminium?

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Martin,

Ik ben van plan dit jaar eind juni naar de Honingorchis in het noorden en op Schiermonnikoog te gaan.
Enkele jaren geleden stond hij er op de grootste vindplaats nog goed bij.
Als je me in contact kunt brengen met de beheerder zal ik een afspraak maken.
Volgens een lid van onze werkgroep heeft hij op Schiermonnikoog de Honingorchis de laatste jaren altijd nog gevonden.

Als mensen nog aanwijzingen hebben voor plekken waar hij te vinden is zal ik die ook bezoeken en de resultaten rapporteren.
Martin van den Hoorn

Re: Hoe zit het met Herminium?

Bericht door Martin van den Hoorn »

Ok Ed,
Ik zal kijken of ik het kan regelen.
Groet Martin
Plaats reactie