mascula, langei of olbiensis?
Het een wijst op het een, het ander op het ander
langei de stengel en aar, olbiensis de aar en de bloemvorm, het rozet mascula.
Dus misschien een vierde? enkele planten, beginnende bloei in steeneikenbosschage (schade door vallende takken). Extremadura in de bergrug waar ook Guadelupe en meer naar het westen Monfrague liggen, op een meter of 400 hoogte, begin april 2015.
Extremadura - mascula, langei of olbiensis?
Moderator: Michiel Janssen
- peter wijn
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Extremadura - mascula, langei of olbiensis?
O. langei is het niet want die heeft een zware knik in de lip, de typische schapenneus. Zijn de foto's van dezelfde planten? Foto 1 doet me denken aan O. olbiensis vanwege de roze kleur, stippen en gebogen spoor. Foto 2 is niet zo duidelijk. Ik meen nauwelijks een spoor te kunnen zien, danwel heel klein. Maar bij twee bloemen van d erechter plant zie ik wel een duidelijke, redelijk lange spoor. Hebben de slakken hier een lopend buffet gehad? Dan is O. tenera waarschijnlijk uitgesloten. Ook valt me op aan foto 2 dat de stengel helemaal niet paars aanloopt naar boven, iets dat je bij O. mascula volgens mij wel altijd ziet. Dus ook O. olbiensis?
- marios giannakoulias
If this is of any help, this is the only proper publication of the name O. olbiensis I can find and there is a great illustration of it...
http://biodiversitylibrary.org/item/448 ... 2/mode/1up
The publication that WCSF gives has no name like this, but in the next issue of the same journal there is a reference on the name that is not really a proper publication, there is just a mention of it.
http://biodiversitylibrary.org/item/114 ... 0/mode/1up
http://biodiversitylibrary.org/item/448 ... 2/mode/1up
The publication that WCSF gives has no name like this, but in the next issue of the same journal there is a reference on the name that is not really a proper publication, there is just a mention of it.
http://biodiversitylibrary.org/item/114 ... 0/mode/1up
- peter wijn
dank
olbiensis dus.
De bloemen waren consistent bij de vier/vijf planten hier, de detailfoto - van een platliggende bloem die niet waait in de wind - is representatief. Je kan het ook zien aan bloem vier en vijf van onderen op de rechtse plant.
Oh ja, ik twijfel even of steeneik wel juist is en het niet zomereik moet zijn. In een wat vochtigere oksel van een tijdelijk stroompje.
Dichtbij daar, wel onder steeneik en olijven en op een schoudertje, ook anacamptis champignieuixii.
(Ik meende juist dat er te weinig paars in de stengel zat voor de olbiensis en dat van de vlekken op het rozet leek me ook wonderlijk gestippeld ten opzichte van lezen/internetfoto's, de bloem lijkt het best te kloppen. Of er slakken waren weet ik niet, wel dat er recent takken op gevallen waren, die heb ik verwijderd voor de foto, en ik heb enkele van de planten ook weer wat opgericht).
olbiensis dus.
De bloemen waren consistent bij de vier/vijf planten hier, de detailfoto - van een platliggende bloem die niet waait in de wind - is representatief. Je kan het ook zien aan bloem vier en vijf van onderen op de rechtse plant.
Oh ja, ik twijfel even of steeneik wel juist is en het niet zomereik moet zijn. In een wat vochtigere oksel van een tijdelijk stroompje.
Dichtbij daar, wel onder steeneik en olijven en op een schoudertje, ook anacamptis champignieuixii.
(Ik meende juist dat er te weinig paars in de stengel zat voor de olbiensis en dat van de vlekken op het rozet leek me ook wonderlijk gestippeld ten opzichte van lezen/internetfoto's, de bloem lijkt het best te kloppen. Of er slakken waren weet ik niet, wel dat er recent takken op gevallen waren, die heb ik verwijderd voor de foto, en ik heb enkele van de planten ook weer wat opgericht).