Lesbos Ophrys ???
Moderator: Michiel Janssen
-
H. Baptist
Lesbos Ophrys ???
Wie kan mij zeggen welke soortnaam behoort bij deze bloem met mooie afwijkingen ?
- Bijlagen
-
- 2015_05_02_14_25_29 (2) nederpix.jpg (236.69 KiB) 7336 keer bekeken
- peter wijn
Re: Lesbos Ophrys ???
Dag Henk,
Mijn eerste gedachte - voordat ik in een boekje zou kijken om uiteindelijk ook hier ook deze vraag te stellen - zou zijn Ophrys heldreichii.
mooi
Mijn eerste gedachte - voordat ik in een boekje zou kijken om uiteindelijk ook hier ook deze vraag te stellen - zou zijn Ophrys heldreichii.
mooi
- marios giannakoulias
very beautiful! any more pictures from the plants around? it could help with id...
-
Jan Essink
wij noemen dat een friek, of monstruositeit, meer niet
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Ja Jan, maar ook een freak behoort tot een soort en die wil Henk graag weten. Wat mij opvalt aan deze is de smalle lip, de niet zo grote zijlobben (vooral die rechts), het best forse aanhangsel en de niet aanwezige hoortjes zoals je die wel ziet bij veel Griekse "scolopaxachtigen". Daarom dacht ik aan Ophrys ceto. Maar daarvan heb ik alleen maar foto's gezien op internet en dat is meestal niet de juiste manier om tot een determinatie te komen.
-
Jan Essink
henk,
hoe lang was de lip, het antwoord van Michiel is zo slecht niet, hij lijkt er wel wat op. Ophrys coestrifera ssp. ceto is zeer variabel. De bloeitijd is laat. Vorig jaar vonden wij deze soort op Kythira vanaf de tweede helft van april, dus noordelijker moet dat teminste mei zijn. Alleen in mijn gegevens over Lesbos wordt geen ceto aangegeven.
stuur je plaatje eens naar Jan van Lent vanlentlesvos@gmail.com
Hij woont op Lesbos(Lesvos, Mytilini)
groet,
Jan
hoe lang was de lip, het antwoord van Michiel is zo slecht niet, hij lijkt er wel wat op. Ophrys coestrifera ssp. ceto is zeer variabel. De bloeitijd is laat. Vorig jaar vonden wij deze soort op Kythira vanaf de tweede helft van april, dus noordelijker moet dat teminste mei zijn. Alleen in mijn gegevens over Lesbos wordt geen ceto aangegeven.
stuur je plaatje eens naar Jan van Lent vanlentlesvos@gmail.com
Hij woont op Lesbos(Lesvos, Mytilini)
groet,
Jan