Ik ben nieuw hier sinds vandaag, maar ik ben al wel een hele tijd actief op het NOV-forum (wellicht dat jullie daar ook wel eens komen kijken).
Ik ben sinds een aantal jaar ook een grote liefhebber van orchideeën, sinds ik ze in de Dordogne, waar ik heel regelmatig kom, heb zien groeien. Ik hou eigenlijk van alle orchideeën en reis ook regelmatig naar het buitenland waar ik ze dan ook zoek en vind. Maar omdat ik liefhebber ben geworden door de Europese orchideeën gaat mijn voorliefde daar toch naar uit, vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.
Dan nu mijn eerste vraag. Ik heb deze ook al eens gesteld op het NOV-forum maar probeer het hier nog maar eens.
Ik zou graag willen weten of deze orchidee een fraaie variant is van O. purpurea.

Het algemene vermoeden is van wel, maar er zijn wel wat twijfelpunten bij mij.
hieronder is namelijk de typo uit de streek:
Toch wel heel verschillend lijkt mij zo, daarom werd ik aan het twijfelen gebracht.
Ik vind het paarse randje langs de lip heel typisch en ook de vorm van de lip doet me heel sterk aan O. morio denken. hieronder een morio uit de streek.

Ik ben me er overigens zeer wel van bewust dat O. purpurea zeer variabel is in haar voorkomenen, en ik heb maar een hele vage aanwijzing Uberhaupt van het bestaan van een kruising van purpurea met morio, maar ik denk ik waag er toch nog maar een vraagje aan.
Voor meer van min orchideeënfoto's (niet alleen europese) zie mijn album:
http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/
Groetjes,
Dirk