Delforge: Orchidées d'Europe etc.

In dit forum kun je informatie kwijt over boeken over orchideeën zoals aankondigingen van nieuwe boeken en recensies

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Delforge: Orchidées d'Europe etc.

Bericht door Gerrit »

Het heeft een jaartje of zo geduurd, voordat ik deze Franse uitgave heb besteld. Ik zag er tegen op omdat ik niet zeker wist of mijn Frans wel toereikend was.
De Engelstalige versie uit 2006 was lasig genoeg. Het daar gebruikte jargon ("median lobe prominent obcordate, slightly emarginate", om zomaar een voorbeeld te geven) is lastig en nog steeds moet ik dingen aan meneer Google vragen. Delforge schrijft zeer consequent. Elke beschrijving doet hij op dezelfde manier. En dat heeft hij in de Franse versie uit 2016 zo voortgezet.
Ik spreek en versta Frans maar dat is niet het Frans uit het boek. Dat Frans lijkt meer op het Engels uit de 2006 uitgave. Het staat ook daar vol jargon en het Franse jargon lijkt verdraaid veel op Engels. Ik kan het heel goed lezen, al moet ik net zo goed dingen opzoeken. Dat gaat handig met een tweede scherm ernaast.

Nu over de inhoud. We weten het: Delforge is een (extreme ??) splitter. En is dat erg? Nee, is mijn mening. De orchideeën wereld is zo ongelooflijk in beweging, dat ik persoonlijk de behoefte heb om die veranderingen te volgen. Maar gaat dat allemaal niet te ver. Om een voorbeeld te geven: In de 2006 uitgave staan 8 Ophrys tenthredinifera (species, met een eigen naam) in de 2016 zijn dat er 17.
En nu mijn eerdere vraag, Is dat erg? Ja, want het boek is er gewoon te klein voor. Waar voorheen 1 blz per species was, is er nu een halve. Dus ook: niet meer 2 of 3 foto's van een soort, maar slechts 1. Maar minder tekst hoeft niet per sé minder kwaliteit te zijn.

Eigenlijk zouden er twee uitgaven moeten zijn en zou Delforge geen consessies aan de kwaliteit moeten doen.

Een ontzettend handig hulpmiddel was de landen afkorting. It voor Italië, Si voor Sicilië. Je kon zo turven waar de meeste orchideeën voorkwamen. Dat is helaas weg. Nu wordt een gebied genoemd: bv. Oostelijk Middellandse Zee gebied. Maar hij is ook specifieker: "in de Gers, op het eiland Oleron, en de Vendée.

Ik gebruik beide boeken. De Engelse voor het gemak, de Franse om te checken wat er nieuw is.

Gerrit

PS. Graag reacties. Als u het boek gebruikt, laat mij niet de enige zijn die hier wat schrijft
Gerrit Eijkelenboom.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Delforge: Orchidées d'Europe etc.

Bericht door Jan Essink »

In verband met ruimtegebrek wat Delforge had heeft hij verschillende belangrijke kenmerken geschrapt. Zoals: Je vind geen Synoniemen meer, dus je kunt daardoor ook niet meer vinden wat de andere namen zijn. m.i. een groot gemis
Het probleem van Delforge was. De uitgever wilde perse nog een boek hebben, alleen Delforge wilde er nog tenminste 60 nieuwe soorten bij terwijl hij de ruimte ervoor niet kreeg. Het boek telt 544 pagina's en de uitgave van 2005 telt 640 pagina's. Daarom heeft hij een heleboel moeten weglaten en daarom is het nu een boek geworden waarvan ik denk zonde van het geld om het te kopen.

Ik weet dat Kreutz eindelijk zijn boek gaat afmaken en dat hij tevens een veldgids gaat maken

mailbericht van Karel aan ons van 29 juli j.l.
Ik ben nu druk bezig het Benelux boek af the maken (gaat deze week naar de opmaak) en het Europa boek af te ronden!

Groet,
Jan
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Delforge: Orchidées d'Europe etc.

Bericht door Gerrit »

Fijn dat je reageert.

Goed nieuws omtrent het Europa boek van Kreutz. Daar zitten we op te wachten he? Zou het nog voor het nieuwe seizoen te koop zijn? Dat is te hopen.

Zonde van het geld, schrijf je. Nou ja, het was maar iets van 35 euro. De meeste standaardwerken kosten wel tegen de 100, denk ik.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Delforge: Orchidées d'Europe etc.

Bericht door Marcel van den Berg »

Tot zover heb ik voor Europa dekkend alleen het boek Wilde orchideeen van Europa van Landwehr.
Ik wilde een aantal jaar geleden de gids van Delforge kopen, maar werd toen getipt dat hij met een nieuwe versie bezig was.
Om die reden heb ik het boek toen dus niet gekocht.
Het nieuwe boek bied mij op dit moment weinig meerwaarde, met mijn Frans kan ik nog net aan een croissantje bij de bakker kopen.

Gelukkig kan ik m.b.v. van het grote boze internet ook een heel eind komen!

Zelf ben ik niet de persoon die met een veldgids rondloopt en te plekke ieder plantje z'n naam geeft.
Ik lees me vooraf een beetje in en wanneer ik er ter plekke niet uit kom, maar ik een aantal goede foto's en vraag ik het aan de mensen die meer kennis van zaken hebben.
Het is nog leuk ook om zo achter de naam van het beestje te komen. :D
Plaats reactie