stilletjes aan...

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

stilletjes aan...

Bericht door djasse »

In Zuid-Europa volop... hier nog met een even mooie bloemknop...
Ignace De Vloed
Bijlagen
08.JPG
08.JPG (345.4 KiB) 13969 keer bekeken
07.JPG
07.JPG (338.28 KiB) 13969 keer bekeken
06.JPG
06.JPG (320.31 KiB) 13969 keer bekeken
05.JPG
05.JPG (350.02 KiB) 13969 keer bekeken
04.JPG
04.JPG (337.86 KiB) 13969 keer bekeken
03.JPG
03.JPG (330.44 KiB) 13969 keer bekeken
02.JPG
02.JPG (339.98 KiB) 13969 keer bekeken
01.JPG
01.JPG (311.75 KiB) 13969 keer bekeken
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Henk de Groot
Berichten: 191
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 9:51 pm

Re: stilletjes aan...

Bericht door Henk de Groot »

Uit alle foto's komt ook een mooie "ontluikende" sfeer naar voren. Complimenten Ignace.
Vanuit fotografie oogpunt: heb je de foto's ook bewerkt? De vage achtergronden trekken in jouw foto's mooi de aandacht naar het onderwerp.

Ik zelf fotografeer vrijwel alles met een 105 macro lens en tussenring en dan is een diafragma 11 wel minimaal vereist voor voldoende scherptediepte om de bloem/plant voldoende scherp in beeld te krijgen. Maar met als neveneffect dat in de achtergrond "teveel" contouren herkenbaar worden.

En mocht je die achtergrond inderdaad bewerkt hebben: met welk programma doe je dat dan?

mvg

Henk
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: stilletjes aan...

Bericht door djasse »

Hoi Henk

Hartelijk dank voor je feedback. De foto's zijn gemaakt met een Nikon D7000 en allen met een Macrolens 100mm F 2.8 Tokina ATX-pro. Ik heb geen tussenringen gebruikt, uit de hand genomen. Manuele instelling (altijd).
Hierbij de specificaties:
foto 8: f 3.5; 1/2000 iso 320
foto 7: f 4; 1/8000 iso 320
foto 6: f 7.1; 1/800 iso 250
foto 5: f 8; 1/320 iso 250
foto 4: f/8; 1/250 iso 250
foto 3: f 7.1; 1.2000 iso 250
foto 2: f 7.1; 1/800 iso 250
foto 1: f 7.1; 1/1600 iso 250

De foto's hebben geen enkele 'behandeling of bijsnijding gekregen. Hoewel enkele - aar mijn mening - een ietsiepietsie scherper mochten of op een iets verkeerd punt scherp gesteld staan... Soms doe ik dit dan met het programma Nikon View NX-i.
Foto 1 had eigenlijk net iets te veel (was wel de bedoeling) gefilterd voorgrondgras rechts en té 'gebandeerd'. Normaal heb ik een donkere paraplu mee om de zon af te schermen bij het bekijken op mijn toestel naar het resultaat.
Foto 6 is beschaduwd met mijn linkerhand om de achtergrond te laten oplichten (met zon). Met maar één hand om de body vast te houden, had ik beter gekozen voor een iets hoger isowaarde om bewegingsscherpte te voorkomen. Mijn witte paraplu had ik vergeten...
Hierbij nog twee foto's. De keverorchis vind ik altijd een zeer moeilijke orchidee om mooi vast te leggen... tips zijn welkom...
Scherptediepte bij mannetjesorchis en echte sleutelbloem: hoe ver ga je bij de foto's 10, 11 en 12 resp. f 14, 1/320; f 36 1/40; f 40 1/40. Welke zou de beste (mooiste?) versie zijn, ongeacht de andere gebreken, louter op scherptediepte?
Een leuk seizoen voor iedereen, twee weekjes aftellen voor mezelf...

Ignace De Vloed
Bijlagen
12.JPG
12.JPG (434.33 KiB) 13957 keer bekeken
11.JPG
11.JPG (456.61 KiB) 13957 keer bekeken
10.JPG
10.JPG (378.74 KiB) 13957 keer bekeken
09.JPG
09.JPG (317.49 KiB) 13957 keer bekeken
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Henk de Groot
Berichten: 191
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 9:51 pm

Re: stilletjes aan...

Bericht door Henk de Groot »

Hoi Ignace,

foto 10 zou mijn persoonlijke voorkeur hebben. Enerzijds omdat de scherpte voor het hoofdonderwerp de terechte aandacht trekt. En anderzijds omdat de achtergrond nu voldoende geblurd is waardoor die geen aandacht trekt. Bijvoorbeeld de gele bloem op de achtergrond trekt in de andere foto meer aandacht naar zich toe, en in foto 10 is die naar mijn persoonlijke smaak alleen aanwezig als " iets" wat ook in het veld aanwezig was, maar juist de compositie ten goede komt.

Voor wat betreft de kever: omdat je dicht op het onderwerp zit en de bloem een kromming heeft heb je zoveel scherptediepte nodig om die bloem in zijn geheel incl lip scherp te krijgen, maar wil je de rest van de foto juist " geblurd" hebben om alle aandacht op die bloem te vestigen. Met die leverorchis is dat bijna helemaal gelukt, en ben ik benieuwd wat er zou zijn gebeurd als je iets meer diafragma had gehad waardoor die hele bloem scherp is, maar hoeveel omgeving er dan ook scherp zou zijn geworden, waardoor de focus niet alleen meer op de bloem zijn zijn gevestigd.

Maar dat is het voordeel van digitaal fotograferen, dat je onbeperkt kan blijven knippen en variëren, en dan het beste resultaat kan bewaren.
(Mits de omstandigheden dat toelaten: vorige week in Spanje zat ik keurig met mijn statief en witte paraplu paraat (in een orthopedisch onverantwoorde houding op een steile helling waar ik amper de poten van mijn statief kon plaatsen), maar stond er zo'n harde wind dat het onderwerp aan alle kanten het beeld uitwaaide, dat ik genoodzaakt was om met een veel hoger ISO getal uit de hand te fotograferen om bewegingsonscherpte te voorkomen.)

veel plezier komende trip!

Henk
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: stilletjes aan...

Bericht door djasse »

Ja, ik ook dan liever foto 10. De keverorchis is genomen : f5 - 1/125 - iso 200. Bijgaande foto is dan eigenlijk beter (foto 13): f 13 - 1/50 op iso 800. De foto mocht iets donkerder m.i. en dan won ik ook op sluitertijd...
Bijlagen
13.JPG
13.JPG (354.68 KiB) 13954 keer bekeken
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: stilletjes aan...

Bericht door Michiel Janssen »

Ik fotografeer met een Canon 40D met Canon 100mm f/2.8L Macro IS USM lens op een Manfrotto statief en gebruik een Canon draadontspanner om geen trillingen te veroorzaken tijdens het indrukken van de ontspanknop. Ik heb ook een Canon EF25 II tussenring maar die heb ik geloof ik pas één keer gebruikt. Voor mijn gewoonlijke manier van fotograferen heb ik volgens mij helemaal niets aan een tussenring. Ik krijg de orchideeën als hele plant met een beetje omgeving of de bloeiwijze of een close-up van een bloem altijd helemaal in beeld. Dus ik hoef nooit dichterbij mijn onderwerp te komen dan de minimale scherpstelafstand van de lens. Als ik dat wel zou willen, gebruik ik de tussenring want daar is die volgens mij voor bedoeld. En omdat je dan heel dicht op je onderwerp zit, moet je met een flink geknepen diafragma fotograferen om voldoende scherptediepte op je onderwerp te hebben. Dat kan wel, maar de achtergrond is dan niet meer wazig als er elementen in staan op redelijke afstand.

Scherpstellen doe ik altijd handmatig en soms in live-view. Maar mijn scherm is niet kantelbaar dus dit kan niet altijd en als de zon erop schijnt dan lukt het meestal ook niet. Bij het scherpstellen kun je rekening houden met het gegeven dat ongeveer éénderde van het scherpstelvlak vóór het scherpstelpunt ligt en tweederder erachter. Het loont soms dus om iets vóór je gewenste scherpstelpunt scherp te stellen.
Soms fotografeer ik ook met mijn 300mm f/4L IS USM lens. Dan moet ik op 1,5 m afstand blijven van het onderwerp, dus dit is alleen geschikt voor het fotograferen van hele planten. Het voordeel van die lens is de smalle (horizontale) beeldhoek van 6,8° t.o.v. 19,8° voor de macrolens. Hoe groter de beeldhoek, hoe wijdser de achtergond en hoe meer kans op storende elementen. :wink:
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: stilletjes aan...

Bericht door Mark »

Hoi Ignace en Henk,

de vragen waar jullie mee zitten hebben we allemaal gehad. Zelf heb ik ze ook nog regelmatig.

Ik heb veel geleerd van het bekijken van foto's van anderen, liefst met EXIF-data die inzichtelijk is. Op Flickr zijn veel foto's te vinden, zeker ook van orchideeën. Ik kan je aanraden de foto's van Michiel of mijzelf op te zoeken.

Zelf is mijn interesse in fotografie de afgelopen jaren veranderd van het zo goed mogelijk vastleggen van details (grote scherptediepte/hoog f-getal/vaak waardeloze achtergrond), naar foto's met meer sfeer (niet altijd alles helemaal scherp vanwege kleine scherptediepte, maar meer aandacht voor een mooi bokeh). Ik heb de laatste tijd dan ook veel foto's gemaakt met een extreem laag f-getal, tot f2.0 aan toe.

Met de huidige apparatuur is het vaak niet nodig een tussenring te gebruiken. Alleen bij onderwerpen die je groter dan een 1:1 verhouding op de sensor wilt hebben zou het nodig kunnen zijn. Gemakkelijker is een foto te maken zonder tussenring en de foto in de nabewerking iets bij te knippen (croppen). Vergeet niet dat met een tussenring de benodigde hoeveelheid licht aanzienlijk toeneemt. Dat betekent dat de sluitertijd omhoog moet (meer bewegingsonscherpte) of de ISO omhoog moet (meer ruis).

Drie tips zou ik iedereen voor macrofotografie willen meegeven: Maak gebruik van een statief met draad(loze)-ontspanner, neem meerdere goed opgeladen batterijen mee en houd de ISO zo laag mogelijk. Op een statief kan de sluitertijd met gemak naar 1/50 seconde (uitgezonderd bij winderige omstandigheden), voor uit de hand fotograferen hangt de minimale sluitertijd af van het type lens. De batterijen zijn nodig om al in het veld je foto's te kunnen bekijken. Eventuele aanpassingen zijn ter plekke nog te maken, zeker als de camera op een statief staat is een nieuwe foto met nieuwe instellingen zo gemaakt.

Veel plezier!

Greets, Mark
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: stilletjes aan...

Bericht door Michiel Janssen »

Inderdaad Mark, het is belangrijk om al in het veld je foto's te bekijken om te vermijden dat je bij thuiskomst beteuterd je foto's op de computer aanschouwt en ziet dat de scherpte toch net niet goed was of je storende sprietjes in de voor- of achtergrond ontdekt. Voor de scherpte zoom ik dan in op het scherm, dat doe ik ook als ik van live-view gebruikmaak.

Waar ik zelf nog wel eens last van heb is dat ik per ongeluk het dioptriewieltje heb verdraaid bij het uit de fototas halen van mijn fototoestel. Als je dan door de zoeker scherpstelt, zit je mis met het scherpstelpunt. Met live-view maakt het niet uit.

Mijn camera is al oud, gekocht in 2008 maar in 2007 op de markt gekomen. De ISO-prestaties zijn vergeleken met huidige camera's beroerd. Als ik op ISO 400 fotografeer moet ik al zorgen dat de belichting goed is, achteraf de belichting opkrikken in Lightroom geeft al snel zichtbare ruis. ISO 800 kan ik vergeten voor macro. Standaard fotografeer ik op ISO 200 waar het dynamisch bereik het grootste is. Verder raad ik iedereen aan om in RAW te fotograferen omdat dat je de meeste ruimte geeft om in bijv. Lightroom je foto's te bewerken qua belichting, kleurtemperatuur, contrasten, schaduwen, hooglichten, scherpte etc. Het kost natuurlijk wat tijd om een programma als Lightroom onder de knie te krijgen maar mijn foto's worden er een stuk mooier van. Ik heb de basis wel uit een boek van Scott Kelby geleerd, anders was ik nu misschien nog steeds aan het puzzelen.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: stilletjes aan...

Bericht door Mark »

Ik maak altijd gebruik van live-view. Zowel bij macro-fotografie als bij landschappen, alleen bij bewegende beelden (dieren/kinderen/portret) wordt het gebruik van live-view moeilijker. Om live-view goed te gebruiken is een statief onmisbaar natuurlijk. Daarnaast heb ik mijn camera regelmatig echt op de grond liggen waarbij door de zoeker kijken erg onhandig is.

In de tijd dat ik nog wel via de zoeker scherp stelde heb ik mijn camera afgesteld op mijn lenzen. De Canon 7d die ik toen had kon dat al, alle recentere modellen zeker ook. Vooral bij lenzen van Sigma merkte ik dat er wel wat back-focus aanwezig was. Als je gebruik maakt van de auto-focus is het zeker aan te raden die calibratie te (laten) doen.

Zelf gebruik ik vooral Lightroom en zeer zelden (alleen bij panorama's) Photoshop, voor het bewerken van mijn foto's.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: stilletjes aan...

Bericht door Mark »

Overigens Michiel, als je niet het voornemen hebt je camera tweedehands aan te bieden (pas als vervanging voor de deur staat natuurlijk) kan je ervoor kiezen het dioptriewieltje vast te lijmen. Een camera van 10 jaar oud brengt bijna niks meer op tegenwoordig, een vastgelijmd dioptriewieltje maakt daar weinig verschil meer in. Het is echter een groot contrast met de manier waarop we normaal met onze apparatuur omgaan... (zelf heb ik het dus ook niet gedaan).
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: stilletjes aan...

Bericht door Hans Dekker »

Heren,

Mooie foto's en een interessante discussie. Echter, ik zit anders in elkaar. Ik struinen graag en maak onderwijl foto's. Statief vind ik gedoe, flitsen vaak ook. Ik loop lekker ronden geniet. Ik wil wel graag mooie foto's maar niet per sé. Mikn ongeduld speelt ook een rol, zeker als Myra mee is. Dan gaat het vooral om haar ongeduld... Dus geen perfectie bij mij, maar toch ben ik vaak tevreden met mijn uit de losse pols genomen foto's.
Overigens doe ik het tegenwoordig met een Olympus OM-D E5 M2. Geweldige camera! Standaard een 12-40 mm 2.8 en een macro 60 mm ook 2.8. Aanraders!
Bijgaand een losse pols foto van een O. lunulata x incubacea van eind maart op Sicilië.

Groeten,

Hans
O. lunulata x incubacea Niscemi 29-03-17 (3).jpg
O. lunulata x incubacea Niscemi 29-03-17 (3).jpg (358.11 KiB) 13951 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: stilletjes aan...

Bericht door Mark »

Een van de redenen waarom de oudste dochter inmiddels met mijn oude camera rondloopt. Nu zijn er nog maar twee dames die op me (en mijn oudste dochter dus) moeten wachten. Overigens maakt het 'ongeduld' bij mijn gezelschap wel dat ik zeer selectief ben geworden door alleen die foto's te maken die ik echt nog een toegevoegde waarde geef. Bijkomstig voordeel is dan dat je thuiskomt met 100 foto's in een week ipv 100 in een ochtend.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: stilletjes aan...

Bericht door Mark »

Trouwens een prachtige foto Hans! De scherpte is geweldig en de achtergrond heel mooi. Ik zou de foto een beetje croppen zodat die halve bloem onderaan de foto wegvalt en de stengel iets meer buiten het midden van de foto valt, maar dat is vaak een kwestie van smaak.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: stilletjes aan...

Bericht door Michiel Janssen »

Inderdaad een hele mooie foto Hans. Natuurlijk zit iedereen anders in elkaar en ieder moet vooral doen wat goed voelt. Ik struin ook wat af maar maak waarschijnlijk minder km en meer foto's. Het hangt ook af van de tijd die je hebt. Ik wil ook nog wel eens zonder camera een rondje maken om te verkennen. Als ik dan iets interessants vind, ga ik een andere dag terug. Maar soms heb ik weinig tijd in een gebied en dan ga ik toch voor het fotograferen en niet voor het struinen.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: stilletjes aan...

Bericht door Hans Dekker »

Heel leuk, al die verschillende methodes en visies. Als we het maar naar onze zin hebben in de natuur!

Veel plezier dit seizoen allemaal,

Hans
Plaats reactie