stilletjes aan...

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: stilletjes aan...

Bericht door djasse »

Goedemiddag Heren

Heel leuk om al jullie reacties te lezen en wat begon met een foto-impressie van een week geleden...
Ik ben ook geen statief-fan maar op een steile helling durf ik (als de auto niet ver staat) mijn monopod uithalen voor orchideetjes die hoger bloeien. En dit helpt me wel wat...
Ik betrap er mezelf wel op dat ik veelal verticale foto's maak. Omdat die voor mij comfortabeler (en dus meer trillingvrij) te maken zijn. Ik lig dan met mijn rechteroorschelp in het gras geduwd , de rechterhand (om af te drukken) wordt nu ook meer vastgezet doordat mijn onderarm minder vrijuit kan bewegen (de rechterbovenarm zit half geklemd onder de zij). Ook wel een vriendelijke houding voor teken, weliswaar..
Ik loop ook liever 'vrij en handenzwaaiend' rond, ik heb een Peak design' klem aan mijn broeksriem hangen zodat er alleen een verrekijker (monokijker) is waar mijn nek last van heeft.
Regelmatig maak ik ook gebruik van de multishot-knop (of hoe noemt dat ding?) bij lagere sluitertijden. bij een serie van drie kliks is - raar maar waar - de middelste meestal de scherpste. de knop waarbij de spiegel al vooraf wordt opengeklapt, heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Iemand daar positieve ervaringen mee?
Ik tracht ook mijn scherptediepte zo laag mogelijk te houden maar een te vlakke bokeh loert dan om de hoek, vind ik.
Heeft er iemand ervaring om bij te flitsen bij fotograferen tegen de (lagere) zon in? Hadden mijn mannetjesorchissen (foto 4 en 5) daar baat bij gehad? misschien dan iets meer bloemkleur of dan verdwijnen de lichtvlekken?
De araneola hieronder (foto 13) mist perfecte scherpte, ik weet het. Maar op wat focussen? de pseudo-ogen, de liptekening of net ervóór? Mocht de f-waarde van 6.5 hoger? De sluitertijd was 1/640 - iso 250. Er was ook een sterke wind met zeer afwisselende belichting (zon - wolken - zon). Misschien biedt een 60mm macrolens meer speel (=scherptediepte)ruimte? De lichtpuntjes in de pseudo-ogen zijn dan weer een meevaller...
Bijlagen
f 5.6 - 1/1600 - iso 250
f 5.6 - 1/1600 - iso 250
14.JPG (350.77 KiB) 13981 keer bekeken
13.JPG
13.JPG (325.74 KiB) 13981 keer bekeken
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: stilletjes aan...

Bericht door Michiel Janssen »

Bij het fotograferen van bloemen van een ophrys probeer ik altijd ervoor te zorgen dat (een deel van) het speculum, basaalveld, stigma en pseudo-ogen scherp zijn. Het puntje van de lip mag van mij best onscherp zijn. Dat speelt vooral bij ophryssen waarvan de lip (schuin) naar voren uitsteekt t.o.v. de vertikale stengel. Ik ben zeer visueel ingesteld, heb veel oog voor detail en mijn ogen vallen altijd op die delen van de bloem dus die wil ik dan ook scherp hebben. Maar niet iedereen kijkt er hetzelfde naar. In jouw foto 13 zou ik gekozen hebben voor meer scherptediepte zodat de hele bloem van lip tot en met pseudo-ogen scherp zou zijn geweest. Misschien was er zelfs de mogelijkheid om ook de petalen nog wat scherpte mee te geven. Hoe ik dat oplos in het veld is door een diafragmatrapje te maken. Vandaar dat een statief zo handig is. Je stelt één keer scherp, hier bijv. halverwege het speculum en begint dan bij f/2.8 foto's te maken (ik doe er voor de zekerheid altijd twee per diafragmawaarde en knip natuurlijk op een windstil moment als er sprake is van wind want bewegingsonscherpte moet je altijd vermijden), en ga dan in stapjes omhoog tot f/11 of f/16, wat je wilt. Mijn camera staat dan natuurlijk op Av (A bij Nikon) en dan draai ik aan het wieltje de diafragmawaarde steeds twee stapjes omhoog: 2.8-3.5-4.5-5.6-7.1-9.0-11-14-18. Thuis kun je dan de "beste" of "mooiste" foto uitzoeken.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: stilletjes aan...

Bericht door Mark »

Bij de araneola had een iets grotere scherptediepte niet misstaan. Bij ophrys-soorten probeer ik altijd de pseudo-ogen scherp te krijgen, daarna het liefst ook het basaalveld. Ik heb jouw foto van de araneola even in Lightroom bewerkt. Omdat het een JPEG foto is, komen wat details te vervallen. Wel kan je zien wat een beetje spelen met licht, contrast en het wegpoetsen van vervelende sprietjes met je foto kunnen doen.
Naamloos-3.jpg
Naamloos-3.jpg (312.07 KiB) 13976 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: stilletjes aan...

Bericht door Mark »

Tevens wat aanpassingen gemaakt in de mascula-foto. Daarin is het bokeh van groter belang. Daarom heb ik de storende witte streep rechtsonder verwijderd. Verder best veel (lokaal) contrast toegevoegd.

De originele foto heeft veel last van invallend zonlicht. Flitsen helpt daar niet bij, een zonnekap wel. Ik voorkom zelf dat de zon op de lens kan vallen, zelfs niet bij in de buurt komt. Er zijn maar weinig (hele dure) lenzen die daar echt goed mee om kunnen gaan.
Naamloos1-2.jpg
Naamloos1-2.jpg (346.41 KiB) 13974 keer bekeken
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: stilletjes aan...

Bericht door djasse »

Hoi

Veel dank, Michiel en Marc, voor de tips. Ik ben me nog maar een drietal jaar écht bewust in het gebruik van diafragma/sluitertijd... De zonnekap liet ik altijd thuis. Vanaf nu niet meer... Ik fotografeer steeds volledig manueel (M-knop) maar jouw tip, Michiel, om enkel de scherptediepte in te stellen bij bepaalde voorkeursituaties, lijkt me leuk. Ook leer ik hier wel bij i.v.m. hoe jullie - en vooral bij Ophryssen - scherpstellen en waar op te focussen.
Ik werd er wat stil van, Marc, hoe je mijn foto's 'opgepimpt' hebt. Hoewel ik de twee linkergrassprietjes (de grasspriet op de stengel was wel storend) wel leuk vond, om een vaag beeld te geven van het (gras)biotoop. Maar da's persoonlijk natuurlijk. Voor de rest heb je inderdaad die witte strepen en andere onhebbelijkheden mooi weggewerkt. Ik moet dat maar eens in mijn achterhoofd houden, en overwegen om ook lightroom aanschaffen. Jouw resultaat - met veel dank - is verbluffend!
Groetjes
Ignace
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: stilletjes aan...

Bericht door Michiel Janssen »

Het is wat Mark al eerder schreef: we hebben dit allemaal moeten doorlopen. En ik ben zeker nog niet uitgeleerd. De instellingen die ik vast heb staan zijn ISO 200 en kleurtemperatuur (5200 K). Met Av stel ik het diafragma in, de camera bepaalt dan de sluitertijd. Afhankelijk van hoe je de lichtmeting hebt staan (spot, centrum gewogen of volledig beeld) moet je eventueel nog een belichtingscorrectie uitvoeren. Als de achtergrond namelijk lichter is dan de orchidee, wordt die laatste onderbelicht. Het omgekeerde kan ook het geval zijn en dan wordt de orchidee overbelicht. Als je in M fotografeert regel je het natuurlijk allemaal zelf.

Bij tegenlicht valt er een soort lichte sluier over je foto. Kleuren worden daardoor wat fletser en ook de contrasten zijn kleiner. Dat kun je achteraf uitstekend compenseren met Lightroom door de contrasten wat aan te zetten en de kleuren wat meer te verzadigen.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: stilletjes aan...

Bericht door Marcel van den Berg »

Mooie foto's hoor.

Leuk om te zien hoeveel meer er uit de foto's te halen is met een goede nabewerking :D

Ik gebruik de zelfde lens als Ignace en heb de zonnekap ook nog nooit gebruikt.
Bij deze lens zit het glas namelijk zo diep in de lens, dat de lens zelf als zonnekap functioneert.
Mocht de zon toch nog het glas bereiken, kun je altijd nog je hand gebruiken om de zon weg te houden.
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: stilletjes aan...lightroom

Bericht door djasse »

Ja, inderdaad da's waar, die lens zit diep.
Nu had ik graag geweten wat de beste keuze is voor aanschaf van lightroom. Want ik heb al verschillende versies gezien. Ik wil ook niet té duur en/of professioneel gaan. Welke versie zou de beste zijn prijs/kwaliteit?
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: stilletjes aan...

Bericht door Mark »

Marktplaats. Indien dat bevalt zijn altijd nog twee opties mogelijk: een abonnement of de laatste versie. Zelf heb ik geen abonnement, waardoor enkele handigheden niet toegankelijk zijn, maar de prijs eenmalig en lager is.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: stilletjes aan...

Bericht door Marcel van den Berg »

Ik werk al jaren met LR 5 en dat bevalt me prima.
Ik kan je ook geen abonnement adviseren, bij sporadisch gebruik is het zonde om iedere maand 12 euro te betalen.
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: stilletjes aan...

Bericht door djasse »

Mark schreef:Marktplaats. Indien dat bevalt zijn altijd nog twee opties mogelijk: een abonnement of de laatste versie. Zelf heb ik geen abonnement, waardoor enkele handigheden niet toegankelijk zijn, maar de prijs eenmalig en lager is.
Wat bedoel je met marktplaats? De tweedehandssite?? Ik begrijp het niet helemaal. Of is er de enige mogelijkheid de software nieuw te kopen, vb. LR5?
Misschien doe ik nu dom, maar dat is dan éénmalig... :?
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: stilletjes aan...

Bericht door Mark »

Voor 15 euro heb je op marktplaats de laatste versie van Lightroom. Niet helemaal legaal uiteraard voor die prijs, maar wel ideaal om te oefenen. Bevalt het wil ik wel aanraden de legale versie aan te schaffen.

gr. Mark
Cemeterio
Berichten: 14
Lid geworden op: ma okt 06, 2014 10:41 pm
Locatie: Eindhoven

Re: stilletjes aan...

Bericht door Cemeterio »

Hallo allen,

Wat leuk om hier zulke enthousiastelingen te treffen als mezelf qua fotografie. Ik kan erg genieten van de mooie foto's die ik hier voorbij zie komen, maar nog meer wanneer ik zelf het veld in kan natuurlijk :D
Het seizoen is weer begonnen, dus laat maar komen die mooie plaatjes zou ik zo zeggen.

Veel kijk en fotografie plezier,
Doriene
Plaats reactie