Spookorchis

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Spookorchis

Bericht door BertJan »

In Zweden vond ik dit jaar een 2-tal spookorchissen. Ik had de soort nog nooit gezien en verbaasde me zeer over de bloeiwijze van deze prachtige soort.
Omdat ik vrij weinig informatie over deze soort op het internet vind heb heb ik nog een aantal vragen.

De orchidee heeft geen bladgroen en is deze daarom een parasiet?

Hoe gaat de voorplanting in zijn werk? Heeft een uitgebloeide spookorchis ook zaden?

Wat is de reden van de naamgeving spookorchis?

Is het een zeldzame soort?

Er resten mij nog meer vragen maar ben benieuwd of iemand gewoon wat meer informatie voor me heeft. :)
Bijlagen
IMG_4774.JPG
IMG_4774.JPG (134.92 KiB) 11459 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Spookorchis

Bericht door Ton »

Jaloers, want nog nooit gezien!

Voor zover mij bekend wijst de naam spookorchis op het onregelmatig voorkomen, soms jaren ondergronds en dan plotseling weer bovengrondse bloemen.
Epipogium aphyllum in Latijn. Misschien vind je meer informatie als je daarop zoekt. Delforge noemt hem "hard too see and very irregular at its sites". Verder saprofyt, dus parasitair.
Verspreiding door worteluitlopers, zodat clusters ontstaan, maar ook bevruchting via bijen die worden aangetrokken door de honing met de geur van rotte bananen.

In ieder geval een mooie vondst!
Groet,

Ton
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Spookorchis

Bericht door BertJan »

Bedankt voor je info... Erg intersseant als ik op de latijnse naam zoek.

Op de plek groeide ook de Calypso bulbosa, helaas niet meer in bloei.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Spookorchis

Bericht door Michiel Janssen »

Hoho, een saprofiet is een organisme dat leeft van dood organisch materiaal (afkomstig van dode organismen natuurlijk) en is dus geen parasiet want die leeft op/van een ander levend organisme. De meeste bodemschimmels zijn ook saprofieten en sluiten de kringloop door organisch gebonden elementen (koolstof, stikstof, zwavel, fosfor etc.) af te breken zodat ze weer beschikbaar zijn voor andere organismen.
Plaats reactie