Orchideeën fotograferen

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Orchideeën fotograferen

Bericht door BertJan »

Hallo,

Één van mijn grootste passies is natuurfotografie. Zo loop ik in elk geval elke zaterdag morgen door mijn eigen achtertuin, het nationaal park de Drentsche Aa om foto's te maken.
Ook heb ik veel interesse in orchideeën, vandaar mijn lidmaatschap van dit forum. Doordat ik het Drentsche Aa gebied als mijn broekzak ken weet ik de meeste groeiplaatsen van de orchideeën daar wel. In het gebied heb ik de volgende orchideeën gevonden en gefotografeerd. Rietorchis, gevlekte orchis, vleeskleurige orchis, brede orchis, welriekende nachtorchis, dennenorchis, grote keverorchis, breedbladige wespenorchis, moeraswespenorchis, dennenorchis, heideorchis en veenmosorchis (die laatste net in Duitsland trouwens)

Maar nu wilde ik graag meer orchideeën zien. Ik kan wel in mei/juni bijvoorbeeld naar Limburg gaan maar ik heb geen idee waar ze staan. De vindplaatsen van orchideeën worden vaak geheim gehouden.
Is het mogelijk dat ik eens met iemand mee ga om orchideeën te gaan kijken in anderen gebieden in Nederland om deze op de foto te zetten?
In ruil laat wil ik weleens een workshop natuurfotografie geven of laat ik je wat orchideeën van Drenthe zien! :)

Iemand?
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën fotograferen

Bericht door Hans Dekker »

Hallo,

Je geeft een mooie lijst orchideeën van NP Drentsche Aa op. Ik werk bij de provincie Drenthe, die zich intensief met het gebied én met soortenbescherming bezig houdt. Daarom ben ik geïnteresseerd in je waarnemingen. Graag zou ik daarover een mail van je ontvangen via h.dekker@drenthe.nl.

Hartelijke groeten en alvast bedankt,

Hans
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Orchideeën fotograferen

Bericht door Michiel Janssen »

Als je nieuwe soorten wilt zien, zou je kunnen overwegen een heemtuin te bezoeken of je op te geven voor een excursie (zie forum).

Groeten,

Michiel
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Orchideeën fotograferen

Bericht door BertJan »

Hans Dekker schreef:Hallo,

Je geeft een mooie lijst orchideeën van NP Drentsche Aa op. Ik werk bij de provincie Drenthe, die zich intensief met het gebied én met soortenbescherming bezig houdt. Daarom ben ik geïnteresseerd in je waarnemingen. Graag zou ik daarover een mail van je ontvangen via h.dekker@drenthe.nl.

Hartelijke groeten en alvast bedankt,

Hans
Liever niet Hans Dekker,
Ik heb er nare ervaringen mee toen ik eens een keer vertelde dat ik ergens orchideeën had gezien. Niet dat ik je niet vertrouw maar ben erg voorzichtig met dat soort dingen.
M. Jansen schreef: Als je nieuwe soorten wilt zien, zou je kunnen overwegen een heemtuin te bezoeken of je op te geven voor een excursie (zie forum).

Groeten,

Michiel
Dat is een goed idee, een excursie. Maar kan ik als niet-lid ook mee met zulke excursies?
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën fotograferen

Bericht door Hans Dekker »

Jammer BertJan,

Wij zijn bij de provincie er juist voor om nare zaken te voorkomen en op te lossen en zijn verantwoordelijk voor de naleving van de Flora- en Faunawet. We hebben eigen handhavers in dienst die op de naleving moeten toezien. Binnen de werkgroep functioneer ik ook als contactpersoon voor misstanden ed. Je vrees is dus ongegrond. Ik zou graag met je in gesprek komen om e.e.a. nog eens beter uit te leggen.

Groeten,

Hans
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Orchideeën fotograferen

Bericht door BertJan »

Hans Dekker schreef:Jammer BertJan,

Wij zijn bij de provincie er juist voor om nare zaken te voorkomen en op te lossen en zijn verantwoordelijk voor de naleving van de Flora- en Faunawet. We hebben eigen handhavers in dienst die op de naleving moeten toezien. Binnen de werkgroep functioneer ik ook als contactpersoon voor misstanden ed. Je vrees is dus ongegrond. Ik zou graag met je in gesprek komen om e.e.a. nog eens beter uit te leggen.

Groeten,

Hans
Heb je even een email gestuurd Hans!
Vat hem niet persoonlijk op...!

Maar mijn vraag over die excursies staat nog. Ik zie dat er veel excursies zijn geregeld maar allemaal een door-de-weekse dag. Geen zater- of zondagen (ivm 40 urige werkweek heb ik dan alleen tijd ervoor helaas)
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Orchideeën fotograferen

Bericht door Bert »

BertJan, als ik jou was zou ik zeker eens een kijkje gaan nemen in de orchideeëntuin van SBB in het Gerendal bij Valkenburg. Dat is echt een prima start voor het nader verkennen van de orchideeën in Zuid-Limburg.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Activitei ... endal.aspx

Met vriendelijke groeten, Bert.
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Orchideeën fotograferen

Bericht door BertJan »

Bert schreef:BertJan, als ik jou was zou ik zeker eens een kijkje gaan nemen in de orchideeëntuin van SBB in het Gerendal bij Valkenburg. Dat is echt een prima start voor het nader verkennen van de orchideeën in Zuid-Limburg.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Activitei ... endal.aspx

Met vriendelijke groeten, Bert.
Bedankt voor de tip Bert, had niet gedacht er speciaal een tuin ingericht is voor wilde orchideeën.
Zal eens even kijken of het me lukt om die kant op te komen eind mei, begin juni.
Lijkt me erg leuk!
Plaats reactie