Een goede combinatie?

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

henkieorch
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 12:05 am

Een goede combinatie?

Bericht door henkieorch »

Ook wij zijn (mijn vrouw en ik) een aantal jaren overgestapt van analoog naar digitaal. Dus camera's gehad hebbende als Pentax KX en daarna Pentax P30n met diverse lenzen een Panasonic TZ3 aangeschaft. Met zo'n klein cameraatje kun je eigenlijk ontiegelijk veel, èn dit weegt niks. Hiep hoi!
Een belangrijk item voor ons is dan ook fotograferen van Europese orchideeën, meestal op bergvakantie in Frankrijk. En zelfs met zo'n simpele TZ3 gaat macro fotograferen redelijk goed. Maar, lang niet alles! Dan mis je toch die ouderwetse handmatige scherpstelling van vroeger met die analoge camera's bij supermacro. En hebben we dan eindelijk het onderwerp scherp, zijn we niet tevreden over de scherptediepte. We willen toch immers het gehele bloemetje zoveel mogelijk scherp hebben.
Dus zeggen we al een paar jaar: we moeten een andere camera!
Maar wat was het voordeel ook weer van dit digitale cameraatje? Gewicht!
Dus hebben we wel naar digitale spiegelreflexcamera's gekeken, maar dan gaan we weer terug naar de oude situatie: veel gewicht en veel volume.
Maar nu krijgen we een nieuwe ontwikkeling: de systeemcamera. Ook alweer enkele jaren oud, maar de ontwikkeling wordt steeds beter!
Een andere ontwikkeling, al dan niet schadegevoelig, is het kantelbare scherm wat natuurlijk interessant is bij laag-bij-de-grondse opnames. (Je hoeft dan immers niet meer op de grond te gaan liggen met als gevolg: je beschadigd veel mìnder andere planten!)

Al bij al willen we voorlopig kiezen tussen:
- Samsung NX20 + M60SB macrolens
- Panasonic G5 + H-ES045 macrolens

Ook Sony heeft met zijn NEX5n een interessante camera, maar is met zij kantelbaarheid beperkter.

De Panasonic heeft op dit moment een lichte voorkeur vanwege de grotere aanbod aan lenzen en de touchscreen!

De vraag is natuurlijk: wat vinden jullie?
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Jan Essink »

henkie die artikel staat er dubbel in
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Henk?

je bericht is inderdaad 2x op het forum geplaatst.

Wat betreft je vraag: let wel dat een antwoord een persoonlijke mening is!

Mijn mening is dat je met compactcamera's (nieuwe generatie en crossovers daargelaten) gewoon geen mooie foto's kan maken. Dit heeft voornamelijk te maken met:
- scherpstellen (niet handmatig, haalde je zelf ook al aan)
- scherpte diepte
- brandpuntafstand
- vertraging met afdrukken

Sommige compactcamera's geven wel de mogelijkheid tot handmatig scherpstellen en allerlei andere zaken, maar ik heb nog nooit een cameraatje gezien waarvan ik dacht já. Maar dat is persoonlijk.

Wat betreft gewicht: ik doe geen concessies. Dit wil niet zeggen dat ik bakstenen meenemen (oude analoge lenzen), maar het gewicht weegt niet op tegen de kwaliteit. Wel zijn de spiegelreflexcameras tegenwoordig veel lichter. Althans mijn Nikon D5100 is stukken lichter dan mijn oude Nikon D50 (heeft te maken met het weglaten van een motortje door de fabrikant). Ook de nieuwe generatie lenzen is veel lichter tegenwoordig. Afgezien van het formaat; spiegelreflex is geen zakformaat, ben ik geniegd te zeggen dat gewicht geen rol zou (mogen) spelen.

De Nikon D5100 die ik gebruik heeft ook een kantelbaar scherm wat je in alle zijden kan draaien. Een ware verademing, want nu hoef ik niet meer op de grond te gaan liggen (bespaart een hoop teken!). Daarnaast kun je bij de meeste fabrikanten inzoomen. Met macrofotografie stel je vaak scherp op heel kleine onderwerpen. Het is handig wanneer je dan flink kan inzoomen en live op je schermpje ziet waarop je dan scherpstelt.

Mijn mening: alles extra dan een knop waarmee je afdrukt, is weer iets extra's wat kapot kan. Dus wanneer het weinig tot geen functie heeft vraag ik me af wat je ermee moet. Een tochscreen is zoiets. Wifi is ook zoiets.

Zelf ben ik niet thuis in de panasonic en samsungcamera's. Je geeft zelf al aan dat er niet altijd evenveel lenzen beschikbaar zijn. Met Nikon of Canon zijn die er wel, zeker tweedehands. Persoonlijk heb ik het niet zo op andere aanbieders dan Nikon en Canon. Dit heeft te maken met de beschikbaarheid van lenzen. Wil overigens niet beweren dat andere fabrikanten niet goed zijn. Voor het geld waarmee je de camera's kunt kopen die jij noemt kun je ook een goede Nikon of Canon kopen, B.v. Nikon D5100 <500 euro + 100mm macro lens (300-400 euro).

M.v.gr Mark

M.v.gr. Mark
henkieorch
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 12:05 am

Re: Een goede combinatie?

Bericht door henkieorch »

Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties!
Mijn bericht staat inderdaad nu 2x op het forum. Ik dacht de 1e keer dat het niet was gelukt, vandaar dat ik het een 2e keer er op heb gezet. Omdat ik nogal erg lang bezig was met dit 1e bericht, was ik ondertussen uit de login getjoept. Overigens, net als nu. Ik had een heel verhaal getypt en dat ben ik nu dus kwijt. Overnieuw dus (in Word, en dan maar weer opnieuw inloggen!!!). Lastig.
Misschien kan een moderator het eerste bericht verwijderen? Sorry!

Mark schrijft dat er een kwalitatief verschil zit tussen spiegelreflexcamera's en systeemcamera’s betreffende:
- scherpte/diepte
Dit begrijp ik niet! Het gaat dan toch om de lens? Toch niet om de camera?
- aanbod van lenzen
Dit is voorlopig zonder meer waar, maar ik weet niet wat de toekomst gaat brengen. Namelijk de systeemcamera wordt gezien als de opvolger – wordt gezegd – van de spiegelreflex.
En trouwens. Als er in een klein aanbod juist de gewilde lenzen zitten, is er weinig aan de hand. Maar dat is een latere vraag.

Mark beschrijft ook:
- Het vertrouwen in Nikon en Canon.
Toch lijkt mij Panasonic qua elektronica minstens zo goed. De lenzen die Panasonic gebruikt zijn van Leica. Toch ook niet slecht, lijkt mij.
- De prijs van onze voorlopige keuze Panasonic G5 ligt duidelijk nog wel hoger;
-- G5 + 14 – 42 mm Powerzoom € 739,-
-- Macro 45, F/2.8 € 669,-
- Toeters en bellen op deze systeemcamera.
Inderdaad heeft de G5 een touchscreen wat ons wel prettig lijkt. Wifi heeft deze niet; die heeft Samsung dan weer wel, maar die is dan haast weer alleen bruikbaar met een Samsung tablet en een wifi-verbinding.
-- We hebben al een iPad. Dus niet compatible met Samsung.
-- En dan zou je ook nog wifi moeten hebben op vakantie! (Trouwens wel steeds meer!)
-- En trouwens – voor ons – vrij onzinnig. Hoewel we tijdens onze laatste vakantie wel een foto gemaakt hebben met de iPad en die doorgestuurd hebben naar mijn schoonmoeder. Een oude methode zou natuurlijk zijn: sluit het geheugenkaartje aan op de iPad. En ook dat werkt nog steeds.
- Bakstenen!
Ik vertelde mijn vrouw zojuist over deze geen concessies, en zij zei: ook voor mij geen concessies, ik moet alles dragen! Nou valt dat laatste erg mee, volgens mij. Maar deels heeft ze wel gelijk!

Mark gebruikt een 100 mm macrolens!
- Panasonic heeft slechts één macrolens: 45 mm, F/2.8
Echter, dat is wel een groot verschil met 100 mm. Dus een heel belangrijke vraag is dan ook natuurlijk:
Is deze 45 mm, F/2.8 macrolens geschikt voor ons doel (orchideeën) of moet ik toch naar een 100 mm? En dus toch naar een andere camera?

Ik ga toch nog eens de gewichten van diverse camera’s naast elkaar zetten. En ook de Nikon 5100.
Ook ga ik eens kijken op Flickr, Nederpix betreft spiegelreflex v systeemcamera.

Overigens, Mark. Wat gezegd wordt over de Nikon 5100, is dat het kantelbare scherm erg kwetsbaar is. En dat er daarom nog geen opvolger is met een kantelbaar scherm.
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Bert »

Dag Henk,

Een body koop je voor een aantal jaar, objectieven in principe voor het leven. Daarom zou ik (ook voor de body) altijd kiezen voor een merk met een groot aanbod kwalitatief goede objectieven. Hier ben ik het dus helemaal met Mark eens.

De kwaliteit van een foto wordt vooral bepaald door het objectief. De keuze tussen spiegelreflex of systeemcamera lijkt me in dit verband iets minder relevant en meer afhangen van andere factoren.

Let wel op het verschil in sensorgrootte en de daarmee samenhangende cropfactor. B.v. de D5100 van Mark heeft een grotere sensor dan de Panasonic G5 en dus een lagere cropfactor.

Voor orchideeën lijkt mij een 45mm (op de G5 zich gedragend als een 90mm) prima. Zelf fotografeer ik b.v. ook graag vlinders e.d. waarbij je meer afstand moet houden en dan is een grotere brandpuntsafstand noodzakelijk.

Maar de belangrijkste aanschaf heb je kennelijk al gedaan, namelijk een vrouw die alles draagt... Succes met je keuze, ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Een goede combinatie?

Bericht door eric hartgers »

Dag Henk,

Allereerst welkom op ons forum!
Er is al veel geschreven door Mark M., Mark E., en Bert en ik sluit mij daar bij aan. Elke fotograaf maakt afwegingen voor zichzelf en maakt van daaruit haar of zijn afwegingen. Hieronder zal ik proberen te beschrijven op basis van welke afwegingen ik destijds heb gekozen voor het fotograferen met een spiegelreflexcamera.

Ik zou mij ten eerste afvragen wat ik zou willen fotograferen. De tweede vraag die je zou kunnen stellen is, of je de hobby naar de toekomst toe zou willen uitbreiden naar andere onderwerpen.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik absoluut geen consessies wil doen in de kwaliteit van mijn foto’s. Dit is de belangrijkste reden waarom ik in 2006 als instapmodel heb gekozen voor een D70s van Nikon, welke ik enkele jaren geleden heb vervangen voor een D300; simpelweg omdat de D300 mij meer mogelijkheden biedt. Daarnaast heb ik geïnvesteerd in kwalitatief zeer goede objectieven, welke ook probleemloos kunnen worden gebruikt op een toekomstige full frame camera. Overigens heb ik wel een compact camera die ik altijd op zak heb als ik zonder de spiegelreflex camera op pad ben, om toch een camera mee te hebben. Het verschil in kwaliteit van de foto’s is echter enorm. De compactcamera maakt zeker goede foto’s, echter zeker niet van die kwaliteit die ik echt verwacht.

Is het je bedoeling alleen orchideeën of andere planten te fotograferen? Dan zou bijv. een 45mm macro lens voldoende ‘kunnen’ zijn. Bedenk daarbij dan wel dat je jezelf nagenoeg in de plant moet wurmen om een goede macrofoto te kunnen maken. Besef je ook dat een macrofoto niet garant staat voor de mooiste orchideeënfoto. Vaak is een met een klein teleobjectief gemaakte foto van een plant, mooier dan een met een macro-objectief gemaakte foto. Als je wat verder van de plant af zit, krijg je nl. ook wat mee van de voorgrond en met de keuze van het juiste diafragma verkrijg je heel mooi diepte in je foto (zie de bijlage foto van Beenbreek (geen orchidee); gemaakt vanaf 2m met een 200mm objectief). Iets wat dicht op de plant met een macro-objectief een heel andere foto geeft. Wil je verder ook landschappen of bijvoorbeeld vogels fotograferen? Dan heb je al snel een groothoeklens (<24mm) of een telelens (>300mm) nodig en is dat met een systeemcamera mogelijk?

Is een systeemcamera niet te compact t.o.v. het gekozen objectief? Te compact gebouwde camera’s hebben gauw het nadeel dat deze instabiel in de hand liggen met onscherpe foto’s bij het indrukken van de sluiterknop. Dit zou je kunnen op lossen door gebruik van een statief, maar dat kan niet in alle situaties. De grotere objectieven hebben tegenwoordig beeldstabilisatie; vaak dit is echter beperkt en heft dat de instabiliteit niet op!

Ik heb bij de keuze van het merk gelet dat deze naast een goede kwaliteit ook een ruimte keuze aan goede objectieven en andere randapparatuur biedt. Heb je eenmaal voor een merk gekozen, dan blijf je daar vaak bij, daar de objectieven niet kunnen worden uitgewisseld. Dit is de reden waarom de meeste mensen kiezen voor de marktleiders Canon of Nikon en in wat mindere mate Sony (voorheen Minolta), Panasonic of Pentax, ten opzichte van andere merken.

Bert geeft, m.i. terecht, aan dat de kwaliteit van de foto in grote mate wordt bepaald door het gebruikte objectief. Dit staat overigens wel los van de kennis en ervaring van de fotograaf; het hebben van de kwalitatief beste apparatuur staat niet garant voor foto’s van de beste compositie en/of kwaliteit.

Voor goede foto's bezuinig ik niet op de objectieven. Deze heb je inderdaad voor het leven waar de body vaak eens in de zoveel jaar wordt vervangen. Ikzelf zeg altijd: Ga voor glas! M.a.w. kies objectieven van zo goed mogelijke kwaliteit, waarmee je in de toekomst kunt blijven fotograferen! Het grote nadeel is inderdaad het gewicht van die dingen (ik draag ’s zomers ook niet graag 8kg aan apparatuur op mijn rug bij 30°C, maar dat vergeet ik direct als ik ’s avonds thuis het resultaat van het gefotografeerde van die dag zie).

Mark M. fotografeert tegenwoordig met een Nikon D5100 met een kantelbaar scherm. Als ik hem laag bij de grond zie fotograferen, zie ik duidelijk het gemak van zo’n scherm. Het nadeel van het via een schermpje fotograferen is m.i. echter dat je het beeld niet ziet zoals deze daadwerkelijk is. Je kijkt naar een vertraagde weergave van het beeld, doordat de realiteit eerst digitaal moet worden gemaakt en naar het beeldscherm van de zoeker of achterop de camera moet worden gestuurd. Dit kan sommige gevallen resulteren in bijv. verkeerd belichte en/of onscherpe opnamen. Bij mijn camera (heeft geen kantelscherm) heb ik dat opgelost door een hoekzoeker aan te schaffen die ik simpelweg op de optische zoeker kan plaatsen.

Nog een tip:
Ik zou niet op tassen voor het opbergen van apparatuur bezuinigen! Veel mensen beginnen een hobby met het kopen van een camera met één of twee objectieven en nemen hierbij een fototas waarin alles net opgeborgen kan worden. Dit omdat men zo min mogelijk wil meedragen tijdens een wandeling. Na verloop van tijd komt men tot de conclusie dat het hebben van een teleobjectief wel fijn zou zijn voor het fotograferen van vogels o.i.d. en moet men altijd weer een nieuwe tas erbij kopen omdat het teleobjectief er niet in past.

Neem dus een fototas van voldoende grootte waarin ook je toekomstige apparatuur en alle benodigde accessoires kunnen worden opgeborgen! (Ik weet dit uit eigen ervaring).

Kortom mijn advies:
1). Zorg dat je later geen spijt krijgt van je keuze. Maak een goede overweging voor jezelf;
2). Verdiep je goed in de voor- en nadelen van een systeemcamera t.o.v. een compact- of spiegelreflex camera (kijk bijv. eens naar dit artikel: http://www.digitalefotografietips.nl/ap ... emcameras/ ).
3). Weet wat je wil gaan fotograferen en hoe;
4). Hou er rekening mee dat je hobby zich kan uitbreiden en dat je steeds kritischer zal worden in de kwaliteit van je foto’s;
5). Bezuinig niet op de belangrijkste zaken (objectieven, tassen, etc.);

Succes met het maken van een goede keuze!
Bijlagen
Narthecium ossifragum - Beenbreek.jpg
Narthecium ossifragum - Beenbreek.jpg (24.62 KiB) 17056 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Hans Dekker »

Heren,

Het gaat vooral om de fotograaf en minder om de spullen. Voor allerlei publicaties heb ik gebruik gemaakt van mijn compactcameras zoals de Olympus C-8080 en de C-400. Ook heb ik materiaal gebruikt van Panasonic, Canon en Fuji. Als ik licht wil reizen met weinig bagage en ik moet nog een camera kopen, dan zou ik een highend compact kopen. Goed orienteren via b.v. Steve's digicams en dan vooral selecteren op beeldkwaliteit.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Mark Meijrink »

Beste Henk,

e.v.a.

wat betreft de scherpte/diepte = scherpte diepte ook wel D.O.F. genaamd "Depth Of Field". Dit houdt in welke deel van je onderwerp scherp is, waarmee je diepte kunt creëren. Dit kun je op een spiegelreflexcamera regelen met je diafragma, ook wel bekend als het F-getal. F1.8 geeft bijvoorbeeld slechts een geringe scherptediepte. Hiermee is b.v. alleen het puntje van je neus scherp. Door het F-getal aan te passen (kan handmatig of automatisch op spiegelreflex) kun je naar wens het puntje van je neus of jet hele gezicht scherp op de foto krijgen. Bij een compactcamera kan dit niet of nauwelijks. Dit is dus camera gebonden en niet lens gebonden! Bij een compactcamera kun je (sommige kunnen dat wel), niet het F-getal handmatig aanpassen. Hieronder een voorbeeld.

Afbeelding
Bij deze foto van is een diafragma van 5.0 gebruikt. Mijn lens heeft een bereik van F4.0 tot ergens ver in de F20. Doordat ik F5.0 heb gebruikt zijn alleen de voorste bloemen uit de bloeiaar scherp. Zou ik F8 - F11 gekozen hebben dan waren alle bloemen waarschijnlijk scherp

Wat betreft de lenzen en accessoires, van de grotere merken zijn er ook "goedkopere" maar minstens zo goede "third-party" spullen voorhanden. Neem nu een afstandbediening, batterypack etc, voor een Nikoncamera. Wil je alles van Nikon dan ben je een kapitaal kwijt. Niet voor alle merken is evenveel voorhanden. Dus de opmerking van Eric is terecht.

Ik heb geen 100mm lens. Eigenlijk houd ik mij niet aan de regels. De "meesten" gaan al snel op weg met een "echte" macrolens, d.w.z. die 1:1 fotografeert (1cm werkelijk is 1cm op foto). De lens die ik gebruik 70-300mm wordt al diverse internetfora eigenlijk gelijk opzij geschoven als onbruikbaar, niet goed genoeg, etc. Wat betreft de foto's hoor ik weinig aanmerkingen. Wanneer ik vertel welke lens ik gebruik zie ik soms verbaasde gezichten. Ik ga niet beweren dat ik de beste fotograaf van nederland ben. Absoluut niet. Maar wanneer ik zie dat sommige personen met een heel dure camerabody en lens bagger foto's maken dan vraag ik me af of het aan de apparatuur ligt. M.i. niet, het ligt aan degene achter de camera, welke kadering gebruikt hij/zij, hoe is het licht, kijkrichting, etc. Een groot onderdeel hiervan is "willen". En willen kun je niet leren.

Afbeelding
Foto gemaakt met Nikon D50, 70-300mm lens. Camera + lens kun je met een goede deal tegenwoordig voor nog geen 150 euro op de kop tikken

De cameraconnector op de Ipad is fantastisch. Alleen kan de meeste software geen RAW-bestanden aan. Fotograferen in JPEG is naar mijn mening dom. Niet te verklaren dom. Maar dat is een persoonlijke mening. Er zijn afgelopen jaar gelukkig apps op de markt die het wel aankunnen. En dan is je Ipad bijzonder handig.

WAt betreft de lens 50mm v.s. 100mm
50mm is onbruikbaar voor planten Ik weet dat anderen daar anders over denken. Met een 50mm lens krijg je niet of heel moeilijk een mooie vage achtergrond als op de foto's hierboven. Daarnaast zit je zo dicht op de plant dat je met de camera onnodige schaduwwerking creëert. Met 100mm lukt het al wat meer om die vage achtergrond te krijgen. Bij alles meer dan 150mm gaat het makkelijker. Daarnaast kun je met 100mm beter insecten fotograferen omdat je verder van de onderwerp staat/zit/ligt. Persoonlijk gebruik ik dan liever meer mm's. Size does matter. Het enige waar 50mm goed voor is, zijn plant in biotoopfoto's. Bijgevoegde foto is dan makkelijk te maken. Ik heb achter een kitlens (groothoek 18-5mm) die bij de camera komt gebruikt.

Afbeelding

Wat betreft dat schermpje, tsja... Persoonlijk vind ik dat lulkoek. Hetzelfde zei men in het begin bij een telefoon met touchscreen. Gaatie stuk dan kun je de telefoon wel weggooien. Inmiddels is de techniek verder gegaan en is alles prima. Het is inderdaad iets extra's dat kapot kan. Je zou daarvoor een verzekering kunnen nemen. Lost dat probleem op. Maar bij normaal gebruik gaat het niet stuk. Ik gebruik het een half jaar en gaat prima. Voordeel is dat je wanneer de camera niet gebruikt wordt je het scherm tegen de body aan klapt. Daarmee bescherm je je scherm tijdens transport. Je hoeft dus geen plastic beschermhoesje te kopen.

Dit alles geldt: Mits normaal gebruik wordt toegepast.

Wat betreft gewicht. De camera's zijn licht. Persoonlijk vind ik dat fotograferen zonder statief stom is. Helaas hebben wij allen niet de mogelijkheid om 365 p/j op reis te gaan en te fotograferen. Alles moet dus in de ene of paar uitstapjes. Wanneer je dan thuis komt met onscherpe foto's dan is dat balen. Een statief zorgt ervoor dat het aantal onscherpe foto's wordt teruggedrongen. Máár een statief weegt al flink wat. Dit kun je oplossen door een camera met beeldstabilisatie of Vibratiereductie te nemen. Pentax heeft dat volgensmij in de body's zitten. Nikon en Canon (helaaas) alleen in bepaalde lenzen. Het voordeel is wel dat je uit de hand veel meer scherpe foto's maakt. Wat dus gewichtbesparend is. Ik zou dus zeker kijken of een VR lens beschikbaar is voor je camera. Een andere optie om meer scherpe foto's te krijgen is flitsen. Persoonlijk vind ik dat een "non-optie". Hiermee ver"....." je het natuurlijke licht en dergelijke foto's vind ik verre van smaakvol. Maar...dit is persoonlijk.

Ik heb geen aandelen bij Nikon, maar de D5100 heeft dezelfde sensor als de D7000. Wat is het verschil? Niet veel, maar voornamelijk de prijs!

Tot slot, het devies luidt: vooral veel laten informeren en uitproberen. Niks aan laten praten (doen wij in feite ook). En gewoon veel doen. Fotograferen doe je door veel kliks te maken en kritisch te zijn. De apparatuur is slechts bijzaak en een gebruiksvoorwerp. Mooie foto's zijn niet te koop.

Mocht het je interesseren. Eind mei / begin juni organiseert de W.E.O. een speciale fotografie excursie waarbij fotografie centraal staat. De kans is erg aannemelijk dat deze al plaatsvinden op de Waddeneilanden. Er zal veel aandacht zijn voor geneuzel over diafragma, sluitertijd, en meer van dat soort zaken. Mocht je de D5100 willen uitproberen dan kan dat uiteraard. Of wanneer je zelf inmiddels een nieuwe camera hebt aangeschaft en deze wil uitproberen ben je natuurlijke van harte welkom. Wel dien je lid te zijn van de W.E.O., maar ook hier komen we wel uit. Je kunt dan een win-win-win situatie creeren. Fotografie leren, orchideeën fotograferen (kleine keverorchis, gevlekte duinorchis, groenknol etc.) en lekker uitwaaien op de Waddeneilanden!

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Bert »

Hallo allen,

De vraag van Henk roept heel wat leuke beschouwingen op... Vooral de reactie van Eric spreekt mij erg aan, duidelijk geschreven en geen speld tussen te krijgen! Ook Hans slaat de spijker op zijn kop, het allerbelangrijkste is natuurlijk de fotograaf!

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Ton »

En dan eindelijk een reactie van iemand met ervaring!

Vroeger heb ik jarenlang met 2 analoge bodies(1 zwart-wit, 1 dia's) rondgelopen. Daarna nog wat compact en toen de Panasonic FZ-serie. Daar heb ik 6 jaar heerlijk mee gewerkt maar kwaliteit gaat toch trekken en in 2009 heb ik de Panasonic G1, in 2012 ingeruild voor de G3, aangeschaft. Een royale bijdrage van mijn collega's bij mijn afscheid bracht de 45 mm Leica macrolens. Omdat ik veel op de fiets erop uit trek is een Fullframe voor mijn geen optie. Dit is dus het best haalbare compromis. Inmiddels heb ik hierbij een volledige set lenzen. Vergelijk de kwaliteit op DP-review in diverse tests maar, behalve FF doet de kwaliteit nergens meer voor onder. Mogelijk is de nieuwe 60 mm Olympus macrolens een wat goedkopere optie.

Diverse andere systeemcamera's hebben òf geen kantelbaar scherm òf geen zoeker en die beide zaken zijn voor mij essentieel. Voor echt lichtgewicht neem ik soms alleen de macrolens en de 20 mm f1,7 mee, dat gaat in 2 jaszakken.

Gelukkig biedt de markt dus nog voldoende keuzemogelijkheden!
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Hans Dekker »

Hallo fotografen,

Een al wat oudere compact-camera van mij, de Olympus C-8080 is een beest van een camera. Vaste lens 5x zoom vanaf 28 mm, goede macro-opties, kan telbare zoeker en een spatwaterdichte titanium body. Deze camera gebruik nog steeds ter afwisseling als ik geen fototas wil meenemen. Bijgaand wat foto's van een reis naar Kreta om de kwaliteit te tonen. Let wel: het zijn verkleinde foto's.

Groeten,

Hans
Bijlagen
img20130109_194952.jpg
img20130109_194952.jpg (93.75 KiB) 16975 keer bekeken
img20130109_194853.jpg
img20130109_194853.jpg (44.49 KiB) 16975 keer bekeken
img20130109_192644.jpg
img20130109_192644.jpg (41.82 KiB) 16977 keer bekeken
img20130109_192621.jpg
img20130109_192621.jpg (54.35 KiB) 16977 keer bekeken
img20130109_192539.jpg
img20130109_192539.jpg (45.68 KiB) 16977 keer bekeken
henkieorch
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 12:05 am

Re: Een goede combinatie?

Bericht door henkieorch »

Tsjee, kijk ik een paar dagen niet en zijn er in eens zoveel grote berichten met zoveel bruikbare kennis! Als eerste: allemaal bedankt voor jullie reacties.

Hier beneden ga ik, tenzij anders vermeldt, steeds uit van de Panasonic G5 met een 14 – 42 pancake.

Body of lenzen?
Een body koop je voor een aantal jaar, objectieven in principe voor het leven.
- Ik heb mijn twijfels. Uit het analoge tijdperk heb ik een aantal Pentax-lenzen en zelfs een balg, waarvan ik betwijfel of ik die nog wel in dit digitale tijdperk zou kunnen gebruiken. Dus lenzen voor het leven??? Ontwikkeling gaat door en ook commercie! Waarom zou er over 20 jaar niet een nieuwe soort camera uitkomen met weer nieuwe soorten lenzen? Dus de huidig weer weggooien.
Maar wel een belangrijke opmerking. Toch denk ik dat we nu slechts aan het beginstadium staan van de systeemcamera. En dat er nog veel lenzen zullen gaan volgen. Ook Nikon heeft immers al een systeemcamera.

Macrolens 45 mm, F/2.8 met cropfactor 2, is dus eigenlijk een 90 mm, F/5.6 macro.
- Minimum aperture F/2.8
- Maximum aperture F/22
Eerlijk gezegd: ik weet het niet. Ik zal het uit moeten proberen
- Is dit goed om een heel klein bloemetje of een miertje levensgroot uit te vergroten?
- Is dit goed om de hele plant te fotograferen?
- Ik heb het idee dat deze macrolens – gezien de apertures – toch aardig wat scherptediepte kan geven?

De G5 met zijn touchscreen
Ook Mark M. schrijft dat bij een normaal gebruik dit scherm niet zo gauw kapot zal gaan. Een andere kwestie is inderdaad wel dat het beeld op het scherm een vertragend beeld kan zijn. Veelal zal dat niet uitmaken, maar bij actiefoto’s moet hier toch wel rekening mee gehouden worden.

Verschil tussen spiegelreflexcamera of systeemcamera?
- Optische zoeker of elektronische zoeker.
-- Spiegel of systeem: je bekijkt daarna toch de foto. En dan tevreden of niet.
- Gewicht
Ik kan niet direct het gewicht van de Nikon 5100 terug vinden. Een ding weet ik zeker: Deze was veel zwaarder dan de Samsung NX20.

Beeldstabilisatie en statief
Tot nu toe vind ik de grootste vijand: wind! Je kunt dan wel een statief gebruiken, maar als je boven op een berg – waar vaak veel wind staat – heb je in wezen nog niet veel aan een statief.
Er lijkt een beeldstabilisatie aanwezig te zijn, maar of die nou in de camera zit of in de lens, is mij niet geheel duidelijk. Al vermoed ik in de lens.

Fototas niet te klein nemen.
Dit is inderdaad ook wel een interessant item. Ik zit eigenlijk te denken aan een rugtas, maar ik weet het nog niet.

Uitbreiding van fotografie
Naast inderdaad macro/microfotografie ook:
- telefotografie
-- vogels e.d.
-- bijv. glas-in-loodramen in kathedralen
Dan zal er mettertijd toch nog een sterke tele- of telezoomlens bij moeten komen, lijkt mij.
Vorig jaar waren we in de kathedraal van Chartres en probeerde ik foto’s te maken van deze ramen. En dat valt niet mee met een compactcamera. Het gehele raam lukt dan soms nog wel, maar een detail kon ik echt vergeten door gemis van o.a. handmatige instelling. Dus daar zag ik iemand bezig met een flinke telelens, een detail fotograferend. Meekijkend op het scherm van zijn camera, moest ik ook hier weer concluderen dat ook hier mijn TZ3 niet erg ideaal was.

De oude compactcamera Panasonic TZ3
Eigenlijk is die Panasonic “voorlopig” niet verkeerd. Heeft gemiddeld zeer goed zijn werk gedaan. En waarom in de toekomst niet. Licht en gemakkelijk. Ach, de toekomst zal dit uitwijzen.

De meegestuurde foto’s
- Narthecium ossifragum van Eric vind ik eigenlijk juist te weinig scherpte/diepte hebben.
- Het soldaatje van Mark M. mag inderdaad iets meer scherptediepte hebben.
- De Ophrys van Mark M. vind ik schitterend. Hier is de scherptediepte erg goed.
- De foto’s van Hans Dekker. Natuurlijk Hans: zo ken ik mijn Panasonic TZ3 ook. Je kunt er inderdaad bijna alles mee! Ook de Ophrys ziet er redelijk uit: zou van mij iets meer scherptediepte mogen hebben! Daarnaast heeft deze Ophrys natuurlijk een knots van een bloem. Probeer met een compactcamera maar eens de veel kleinere vliegenophrys te fotograferen. Zelfs met spotmeting valt dit echt niet mee!!! Laat staan nòg kleinere bloemetjes.
Ook de Dactylorhiza – ook ik zou er tot nu toe tevreden mee zijn geweest – maar mag van mij toch iets meer scherptediepte hebben.

En dan eindelijk iemand met ervaring!, schrijft Ton!!!
Hè, eindelijk iemand die de systeemcamera niet afkraakt! Hier word ik toch een beetje blij van! Dank je wel Ton. Dus zo slecht is een systeemcamera mogelijk ook weer niet!
Alleen jij praat hier over “FF”! Maar wat is dit?

Nog even een foto toegevoegd.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Ton »

Dus daar moet ik even op terugkomen: FF is Fullframe, dus een processor van 24 x 36 mm. Dit is vergelijkbaar met het klassieke kleinbeeld. Bij alle lenzen wordt steeds ook vermeldt wat de vergelijkbare brandpuntsafstand is, of er wordt met een cropfactor gewerkt. FF 45 mm is bij een DX-formaat(gangbare spiegelreflexen) 1,5 of 1,6 x zoveel dus ca. 70 mm en bij FT(four-third) of MFT(micro-four-third) 90 mm.

Opvallend is dat je van de meeste geplaatste foto's vindt dat ze wat meer scherptediepte kunnen hebben. Geloof me, zo beginnen we allemaal en zo reageren veel mensen ook op een foto: Helemaal scherp en precies in het midden! Later kom je er achter dat een foto meer zeggingskracht krijgt als je met de 1/3 regel werkt(onderwerp op 1/3 van het beeld, niet in het midden) en als de achtergrond mooi vervaagt.

Maar als het je er puur om gaat een bloem weer te geven, bv. voor determinatie, is middenvoor en helemaal scherp natuurlijk prima.

In het algemeen geldt dat de DSLR(digital single lens reflex = spiegelreflex) beter geschikt is voor snelle onderwerpen zoals sport, vliegende vogels, e.d. maar de modernere systeemcamera's worden daarin steeds beter en de elektronische zoeker(EVF= electronic viewfinder) wordt steeds lichtsterker, fijner en sneller. Lees de reviews van moderne camera's op http://www.dpreview.com.

Nog een punt: Beeldstabilisatie. Olympus en Panasonic hebben samen het MFT-systeem ontwikkeld, maar Panasonic stopt de stabilisatie in de lenzen en Olympus in de body. Een Panasonic lens op een Olympuscamera kan dus dubbelop zijn en omgekeerd kun je beter geen lange telezoom van Olympus op een Panasonic body zetten. Bijgaande foto is met 300 mm(ongerekend dus 600 mm) met de G3 gemaakt met 1/100 seconde en uit de hand. Inderdaad, als je kritisch kijkt kan hij scherper, maar vroeger had je zo'n foto van een appelvink bij somber weer gewoon niet kunnen maken. De beeldstabilisatie van de nieuwste camera's zou nog beter zijn.

Laatste: Gewicht. Je praat over het gewicht van de camera, maar met name bij het MFT-systeem is het gewicht van de lenzen haast nog belangrijker. De lenzen van dit systeem zijn uitermate licht en compact bij een goede kwaliteit. Als je met FF werkt en je wilt een 400 mm tele hebben is dat gauw 3 x het gewicht van een MFT-camera met een 200 mm lens, die dus hetzelfde fotografische effect heeft. Bij systeemcamera's met DX-formaat(Sony, Samsung) zullen met name de lenzen iets zwaarder zijn.

Duizelt het je al?
Bijlagen
P1070555-001.JPG
P1070555-001.JPG (224.86 KiB) 16926 keer bekeken
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Een goede combinatie?

Bericht door peter wijn »

Leuk, een technisch onderwerp ;)

lijkt me dat een systeemcamera ook voordelen kan hebben: geen spiegel betekent een dat je minder trillingen hebt bij het afdrukken (bij een DSLR als de D300 kun je de spiegel opklappen ruim 2 seconden voor de sluiter zich opent - heeft ook nadelen zoals je gelijk zult zien: ).

Omgaan met trillingen als gevolg van de wind is heel lastig. Dan werkt een snelle reactietijd en een doorzichtzoeker in een DSLR in je voordeel - omdat je echt precies ziet wanneer de scherpte op de goede plek ligt en je dus het waaiende plantje precies op het juiste moment kunt fotograferen (vergt veel foto's maken). Maar een paraplu - als iemand anders hem vast houdt - kan ook goed werken. Als die plu wit is, kun je hem ook gebruiken om hard licht zachter te maken.
Een statief heeft voordelen omdat je de compositie goed kunt controleren. Mijn statief (voor vogelfotografie aangeschaft, dus een tikkel aan de zware kant) kan met balhoofd maar tot iets van 20cm van de grond, zodat ik de camera toch vrij vaak zonder statief op de grond leg, of op mijn hand, soms op een tak, een steen, een tas of... rijstzak. Het statief is met name handig als je de directe omgeving van de plant zo min mogelijk wil beïnvloeden (platliggen).

De Leica-lenzen in de Panasonic zijn mooi, maar het zijn niet de legendarische leica-lenzen als die je op een M8 of M9 zou gebruiken. Olympus maakt ook uitstekende lenzen iha (http://www.photozone.de is een vergelijkingssite).

Zelf vind ik in de hierboven getoonde systeemcamera-foto's de toning van de kleuren iets minder mooi: iets vlekkerig in de achtergrond. Dat kan komen door hoge iso instelling op de kleinere sensor? De avondfoto bij mooi contrastrijk heeft hier geen last van.

Heeft fuji een macro-lens? jawel http://www.photozone.de/fuji_x/744-fuji60f24 Een bijzonder mooi systeem, wel vrij kostbaar in vergelijking tot de Panasonix.

Kortom: overweeg naast de Panasonix ook een Olympus ;)
(als de systeemcamera niet bevalt, dan kun je een tweedehands DSLR aan je lenzen hangen... als er nog een E-5 te vinden is).

Succes en plezier met zoeken.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Hans Dekker »

De E-5 van Olympus is gewoon te koop, zij het tegen een stevige prijs (1400).

Hans
Plaats reactie