Een goede combinatie?

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Bert »

Meestal heb ik wel een losse GPS bij me als ik het veld in trek. Zorgen dat de tijd van de camera goed staat en dan de GPS gewoon mee laten hobbelen. Thuis zet ik vervolgens heel makkelijk de geotags bij de foto's m.b.v. het gratis programma BaseCamp (van Garmin). Alleen even opletten bij het publiceren van foto's als de exacte vindplaats niet in de openbaarheid mag worden prijsgegeven!

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Ton »

Nog even een reactie op Henkieorch: Het gewicht van MFT-lenzen is veel lager dan van FF lenzen, maar dat komt niet doordat er kunststof in plaats van glas is gebruikt. Het is allemaal glas van hoge kwaliteit, alleen veel kleiner. Bij dit formaat kan volstaan worden met de helft van de diameter, dat is 1/4 van het gewicht in glas. In de behuizing heb je wel verschil tussen kunststof en bv. magnesium, zowel bij lenzen als bij camera's, maar daar gaat het hier niet over. Terecht zegt men op Engelstalige (Amerikaanse) sites dan ook steeds dat je moet investeren in "glass", want een body koop je nieuw maar glas gaat meerdere camera's mee.

Dan nog even over de vraag of je een 50 of 100 mm macrolens moet hebben: Bij MFT is een 45 mm overeenkomstig een 90 mm bij FF en behalve bij sterke close-ups zit je dus niet zo gauw in je eigen schaduw.

Nieuwe vraag: In de laatste Zoom zag ik een advertentie voor een LED macroflitser van Hama voor €80. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Groet,

Ton
henkieorch
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 12:05 am

Re: Een goede combinatie?

Bericht door henkieorch »

En dan eindelijk! Ik heb een Panasonic G5 aangeschaft. Met een Powerzoom-lens H-PS01442 mm en natuurlijk een macrolens: Panasonic H-ES045.
Naast voor beide lenzen een UV-filtertje als bescherming, een extra accu, een Sandisk Extreme 16 Gb kaartje en een tasje, waren we toch wel iets meer dan € 1600,- kwijt, terwijl we toch nog wat afgedingd hebben. Maar ja, fotograferen is dan ook een gezamenlijke hobby, en dan mag het ook wat geld kosten.
Natuurlijk zijn we vandaag volop bezig met de camera te leren kennen. En natuurlijk schiet dit nog niet erg op. Immers, enkele primula’s gaan al voorzichtig bloeien, zoals de elatior en de vulgaris. En natuurlijk de Helleborus orientalis-hybriden zijn natuurlijk nu op z’n mooist. Met de macrolens gemaakt, natuurlijk.
Al hebben we deze eerste resultaten slechts alleen op het schermpje van de G5 gezien. Met name de bloempjes van de Helleborus waren daarop wel erg mooi.
Tot nu toe zijn we echter alleen maar automatisch bezig, dus moeten we nog verder gaan experimenteren. Je moet immers ergens beginnen, bij de basis.
In ieder geval zijn wij we blij met het kantelbare schermpje. Dat blijkt al gauw bij het fotograferen van de Helleborussen.
Ook vanavond ben ik bezig geweest met allerlei dingen: een dennenpropje, de toetsen van m’n laptop, enz., met natuurlijk de macrolens. Daarmee ook de ingebouwde flitser wel en niet gebruikt. Met name de laptop-toetsjes kwamen met flitser wel erg goed uit. Ik had dit eigenlijk ook moeten doen bij het dennenpropje. Ik verwacht dan immers toch veel schaduw.
Dan zou een oplossing bij macro natuurlijk een ringflitser kunnen zijn!
- Maken jullie daar veel gebruik van?
Hoewel daar een enorm verschil zit in prijs, zie ik ook een Godox LRD-48 voor slechts € 79,95.
- Is dit wat?

Eerst maar experimenteren thuis en op de eerste vakantie:
- Wat doet de ingebouwde flitser, waar dat nodig is?
- Hoe voldoet ons flexibel statiefje?
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Hans Dekker »

En ik heb gisteren een jonge 2e hands Olympus E-5 gekocht met 12-60 (= 24-120 mm) lens. IK ben benieuwd hoe de combinatie werkt. Daar laat ik jullie nog wel wat van zien....

Hartelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Ton »

Tjonge Hans en Henk wat een investeringen!

Henk veel plezier met je G5 met Leica 45 mm, je hebt de komende jaren ook weer iets aan Sinterklaas te vragen(100-300 bv en de 1,7 20 mm). Hans: Die 12-60 is volgens mij ongeveer het mooiste wat er aan glas te koop is, moet je haast wel plezier van hebben. Komt ook een heel eind in macro. Ik wacht de resultaten van beiden af!
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Een goede combinatie?

Bericht door peter wijn »

hee
ik dacht een antwoord getypt te hebben over die ringflitser:
dit geeft verschrikkelijk plat licht: niet doen - behalve als het uitsluitend om determinatie gaat.

en:
zet een wit plastic koffiebekertje op je opklapflitser en je komt een heel eind. Er bestaan ook leuke andere zaken voor kunstlicht zoals de ijsdoos: google Rollin Verlinde en natuurfotocursus of cursus natuurfotografie. Wat me helemaal ideaal lijkt is led-lampjes, zelf nog niet gebruikt.
http://www.natuurfotografen.org/cursus/ ... fotografie

(en ook over de filtertjes: om schade aan lens - bij vallen van je camera - en foto's - flare bij tegenlicht - te vermijden, gooi je het beste het filter over de linkerschouder). (je kan het ook ongebruikt in de la laten liggen en bij evt verkoop van de lens vertellen dat ie er na dag 1 nooit meer vanaf gehaald is). (gebruik ter bescherming vd lens en tegen nare lichtvlekken een zonnekap).
(aan een winderig strand gekomen - zout water - schroef ik soms wel een filter op mijn lenzen)
(neem de formulering met een korrel zout, het advies is daarentegen terzake).

en vooral:
leuk dat je meldt wat je kocht: veel plezier en succes er mee
Laatst gewijzigd door peter wijn op di feb 19, 2013 9:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Een goede combinatie?

Bericht door Ton »

Oh ja Henk, die Godox heeft alleen ringen vanaf 49 mm en jij hebt 46 mm nodig op de Leica! Er zijn alternatieven met LEDs die niet om de lens maar op de camera gemonteerd worden, bv
http://www.saake-shop.nl/products/Hama/ ... amera.html

Als je een code van Zoom invoert nog €5 goedkoper. Mail mij als je die code wilt!
Groet,

Ton
henkieorch
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 12:05 am

Re: Een goede combinatie?

Bericht door henkieorch »

Hallo allemaal. Ondertussen terug van vakantie en lekker veel foto's gemaakt met mijn Panasonic G5. En dus volop aan het experimenteren geweest met mijn 45 mm macrolens. Toch tevoren jullie advies nog even ter harte genomen en heb dus o.a nog een statiefje (Joby Gorillapad met ballhead) aangeschaft. In een aantal gevallen kon ik echt niks met een statiefje: als je bijv. zelf al op een hoek van 75° sta. En in het geval van een asperge-orchis hebben we zelfs samen foto's gemaakt, omdat deze 1. op een helling stond en 2. de bloem aan de verkeerde kant zat. Maar in andere gevallen voldeed dit statiefje prima. Voordeel is inderdaad dat de manuele scherpstelling toch wel precies gaat (als de wind dit toelaat!). Nadeeltje is wel dat het soms veel tijd kost om de camera + statief precies weg te zetten. En dan snap ik wel weer onze Franse amateurbioloogvrienden: zij hebben daar echt het geduld niet voor. Dus hebben we eerst een wandeling met hun gemaakt om daarna nog enkele keren ongeveer dezelfde route te doen met statiefje.
Toch ook nog tevoren aangeschaft: die 100-300 mm telezoomlens. Wat een handige lens is dat soms gebleken. ook bij het fotograferen van orchideeën: bijv. het fotograferen van een Orchis purperea hybride die op zo'n 2 m hoogte stond. En nog veel meer. Echter hij heeft ook wel weer zijn tekortkomingen bij het fotograferen van vogels vanuit een vogelhut merkte ik laatst bij mij in de buurt. Dan heb je toch echt nog meer nodig.
Het volgende waar ik aan moet gaan werken is: het fotograferen van een enkel orchideebloemetje (bijv. Dactylhoriza's). Ik wil dan natuurlijk het hele bloemetje scherp hebben, maar waarschijnlijk ben ik teveel geneigd te dicht op het bloemetje gaan zitten. Mogelijk is het beter ietsje verder en dan naderhand digitaal in te zoomen. Een ander vervelend onderdeel was ook wel: als ik al in een vervelend standje moest fotograferen, ik per ongeluk een verkeerd knopje indrukte? Of iets anders dom deed? Du, ook leren beter met de camera omgaan. Ik ben nog steeds aan het zoeken hoe ik snel naar de standaardinstellingen kan gaan. Experimenteren dus en leren wat de "tekortkomingen" van deze macrolens zijn en de camera beter leren kennen.
Toch ben ik ook bezig geweest de scherpte/diepte te verminderen. En ook dat heeft verrassende resultaten opgeleverd.
En nu dus samen determineren van de gefotografeerde orchideeën wat ook leuk is, maar erg tijdrovend. Dactylhoriza's, aiaiai!
Afgelopen week de vakantiefoto's op tv afgedraaid en regelmatig zeiden we: Wauw, dat is wel erg mooi!
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Een goede combinatie?

Bericht door peter wijn »

geweldig al om te horen hoeveel plezier je er mee had. ik zou zeggen: laat maar zien.
Plaats reactie