Plant in biotoopfoto's (kortom groothoeklens)

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Plant in biotoopfoto's (kortom groothoeklens)

Bericht door Mark Meijrink »

Beste allen,

Graag wil ik een lans breken voor zogenaamde "plant-in-biotoop" foto's. Dikwijls maak ook ik foto's met een egale achtergrond waarbij alleen de plant in kwestie duidelijk in beeld is. Maar er is natuurlijk meer. Niks geen Tele macro lens maar gewoon een groothoeklens waarbij de gehele standplaats geportretteerd wordt. In dit geval Draadgentiaan - Cicendia filiformis, een plantje waarvan het stengeltje dunner is dan een lucifershoutje en de totale hoogte niet meer dan 6 cm bedraagt. Een soort die voorkomt op kaalgeslagen plekken in natte heidevelden of langs plassen die zomers droogvallen. In dit geval zijn de begeleidende soorten ook zichtbaar op de foto. Iets waar ik persoonlijk altijd erg in geïnteresseerd ben zowel vanuit mijn hobby als werk. Op de foto ook zichtbaar Gewone watermavel, Moerasdroogbloem, Dwergbloem en vaag op de achtergrond als een licht groene vlek Dwergvlas. Had Dwergrus ook nog op de foto gestaan dan waren alle typerende plantensoorten van deze plantengemeenschap allen in beeld gebracht. Ik daag iedereen uit om komend seizoen eens foto's te nemen waarop meer dan 1 plant te zien is én de standplaats incl. begeleidende soorten

Afbeelding
Cicendia filiformis by Mark Meijrink, on Flickr
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Plant in biotoopfoto's (kortom groothoeklens)

Bericht door Mark Meijrink »

Nog een aantal voorbeelden die wellicht ook in andere topics reeds voorbij gekomen zijn

Afbeelding
Creeping Lady's-tresses by Mark Meijrink, on Flickr

Afbeelding
Habitat of Lesser Butterfly-Orchid by Mark Meijrink, on Flick

Afbeelding
Dactylorhiza maculata by Mark Meijrink, on Flickr
Plaats reactie