Close-up Bosorchis
Moderator: Michiel Janssen
Close-up Bosorchis
Laat ik nog maar een foto posten.
Dit maal een macro-opname van bosorchis.
Is het wegvallen van kleine delen van sepalen/petalen van de foto een positief effect, of zouden eigenlijk alle bloemen geheel op de foto moeten staan?
gr. Mark
Dit maal een macro-opname van bosorchis.
Is het wegvallen van kleine delen van sepalen/petalen van de foto een positief effect, of zouden eigenlijk alle bloemen geheel op de foto moeten staan?
gr. Mark
- Henk de Groot
- Berichten: 191
- Lid geworden op: ma mar 15, 2010 9:51 pm
Re: Close-up Bosorchis
Beste Mark,
Het zal ook een kwestie van smaak zijn.
Bij deze opname zou iets meer (groene) achtergrond de bloemen wellicht sterker benadrukken.
Of juist iets closer waardoor de bloemen die scherp moeten beeldvullend zijn.
Profi's zullen er een 1/3 regel op plaatsen, maar ik blijf het een kwestie van smaak vinden.
Henk
Het zal ook een kwestie van smaak zijn.
Bij deze opname zou iets meer (groene) achtergrond de bloemen wellicht sterker benadrukken.
Of juist iets closer waardoor de bloemen die scherp moeten beeldvullend zijn.
Profi's zullen er een 1/3 regel op plaatsen, maar ik blijf het een kwestie van smaak vinden.
Henk
- eric hartgers
- Berichten: 373
- Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm
Re: Close-up Bosorchis
Ik ben het wel met Henk eens dat iets meer van de achtergrond erbij een heel andere foto opleverde. De vraag blijft echter of dit wel de bedoeling van Mark is geweest. Bij een macro opname van iets, is vaak geen ruimte voor wat achtergrond. Overigens probeer ik meer en meer te letten op de kleur van de achtergrond t.o.v. het onderwerp. Een achtergrond met meer blauw zou bijv. Een heel andere resultaat opleveren. En daar is vaak leuk mee te spelen; zo komt een witte bloem met een wat donkerder blauwe achtergrond vaak beter uit de foto dan met een geliger achtergrond.
De 1/3 regel zou ik bij dit soort foto's ook niet toepassen. Gaat vaker op bij landschapfotografie, portretten en overzichtsfoto's. Datzelfde geld voor een onderwerp in een bepaalde "kijkrichting" te fotograferen. Van dat laatste zal ik binnenkort een voorbeeld van op het forum plaatsen...
De 1/3 regel zou ik bij dit soort foto's ook niet toepassen. Gaat vaker op bij landschapfotografie, portretten en overzichtsfoto's. Datzelfde geld voor een onderwerp in een bepaalde "kijkrichting" te fotograferen. Van dat laatste zal ik binnenkort een voorbeeld van op het forum plaatsen...
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers
Eric Hartgers
Re: Close-up Bosorchis
De ervaring heeft mij geleerd dat een macro-opname waar een of twee bloemen geheel scherp zijn rommelig uitziet doordat er delen van andere bloemen tussendoor steken.
Met deze foto heb ik wel nog enigsinds een macro-opname bedoeld, waarbij de scherptediepte nog duidelijk aanwezig is en daardoor een dynamischer beeld ontstaat.
Ik heb nog een paar foto's van dezelfde plant, waarbij wel nog iets meer achtergrond te zien is. Het voegt voor mij niet veel toe, eerlijk gezegd.
Een foto van de gehele plant geeft wel een mooi beeld, maar geeft weinig details van de bloemaar.
gr. Mark
Met deze foto heb ik wel nog enigsinds een macro-opname bedoeld, waarbij de scherptediepte nog duidelijk aanwezig is en daardoor een dynamischer beeld ontstaat.
Ik heb nog een paar foto's van dezelfde plant, waarbij wel nog iets meer achtergrond te zien is. Het voegt voor mij niet veel toe, eerlijk gezegd.
Een foto van de gehele plant geeft wel een mooi beeld, maar geeft weinig details van de bloemaar.
gr. Mark
Re: Close-up Bosorchis
Nou is een dactylorhiza ook wel een moeilijke soort om een close-up van een vrijstaand bloemetje te maken. Ik probeer dat altijd wel, bv. van een bloem boven- of onderin de tros. Bijgaande Orchis provincialis is een voorbeeld.
De vraag bij een foto is natuurlijk ook altijd: Wil je een fotografisch mooie plaat of wil je een foto die geschikt is voor determinatiedoeleinden. Foto's die prijzen winnen zijn meestal niet de determinatiefoto's.
De vraag bij een foto is natuurlijk ook altijd: Wil je een fotografisch mooie plaat of wil je een foto die geschikt is voor determinatiedoeleinden. Foto's die prijzen winnen zijn meestal niet de determinatiefoto's.
- Bijlagen
-
- P1030321.JPG (154.42 KiB) 13850 keer bekeken
Groet,
Ton
Ton
- Mark Meijrink
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
- Locatie: Hijum
- Contacteer:
Re: Close-up Bosorchis
Hoi Mark,
In feite is met de initiële foto niks mis. Door de scherpte diepte (DOF) zijn de eerste bloemen geheel scherp, die aan de zijkant van de bloeiaar mooi onscherp wat zorgt voor diepte. Een 3/4 regel toepassen lijkt me hier niet nodig maar kan wel leuke dingen opleveren. Juist door slechts de helft van de bloeiaar in beed te brengen doet iets leuks met de kijkrichting. Meestal gebruik ik dergelijke foto's als tekst ondergrond.
Wel een noot: toevalligerwijs was ik er bij toe je de foto nam ;-) en je ziet dat een kant van de bloei aar mooi is opgelicht door de avondzon (gele halfuurtje). Op de foto heb je de schaduwkant van de bloeiaar te pakken. Is dat bewust? Geen kritiek hoor, op mijn eigen foto's zie ik het zelf ook weleens en vraag ik me thuis af, "waarom heb ik foto van deze kant genomen"... Had het er met Eric in het veld laatst over. Hij vertelde dat hij op foto's die hem inspireerde kijkt naar het licht. En met name van welke kant het licht komt op de foto. Bij de avondzon heb je heel mooi "laag" licht.
Bijgevoegd een foto
Mvgr Mark
In feite is met de initiële foto niks mis. Door de scherpte diepte (DOF) zijn de eerste bloemen geheel scherp, die aan de zijkant van de bloeiaar mooi onscherp wat zorgt voor diepte. Een 3/4 regel toepassen lijkt me hier niet nodig maar kan wel leuke dingen opleveren. Juist door slechts de helft van de bloeiaar in beed te brengen doet iets leuks met de kijkrichting. Meestal gebruik ik dergelijke foto's als tekst ondergrond.
Wel een noot: toevalligerwijs was ik er bij toe je de foto nam ;-) en je ziet dat een kant van de bloei aar mooi is opgelicht door de avondzon (gele halfuurtje). Op de foto heb je de schaduwkant van de bloeiaar te pakken. Is dat bewust? Geen kritiek hoor, op mijn eigen foto's zie ik het zelf ook weleens en vraag ik me thuis af, "waarom heb ik foto van deze kant genomen"... Had het er met Eric in het veld laatst over. Hij vertelde dat hij op foto's die hem inspireerde kijkt naar het licht. En met name van welke kant het licht komt op de foto. Bij de avondzon heb je heel mooi "laag" licht.
Bijgevoegd een foto
Mvgr Mark
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
Re: Close-up Bosorchis
Ik kan het me niet meer helemaal herinneren, maar ik kan een paar redenen verzinnen waarom de foto's van deze zijde gemaakt zijn.
Door de lage zon zou de plant in mijn eigen schaduw terecht kunnen komen.
De achtergrond was vanuit dit standpunt rustiger (voor zover dat in dit terein al mogelijk is). Daarnaast was de bloeiaar aan deze kant wat mooier bezet dan aan de zon-zijde.
Doordat aan alle zijdes een deel van de bloemaar van de foto afvalt, krijg je meer het idee dat je bijna 'in' de bloemaar zit. Bij de foto's waar meer achtergrond te zien is, vindt ik dit effect minder, wat ik dan wel weer mis.
@Mark: je foto komt niet goed door.
gr. Mark
Door de lage zon zou de plant in mijn eigen schaduw terecht kunnen komen.
De achtergrond was vanuit dit standpunt rustiger (voor zover dat in dit terein al mogelijk is). Daarnaast was de bloeiaar aan deze kant wat mooier bezet dan aan de zon-zijde.
Doordat aan alle zijdes een deel van de bloemaar van de foto afvalt, krijg je meer het idee dat je bijna 'in' de bloemaar zit. Bij de foto's waar meer achtergrond te zien is, vindt ik dit effect minder, wat ik dan wel weer mis.
@Mark: je foto komt niet goed door.
gr. Mark
Re: Close-up Bosorchis
wat betreft de eerste foto zou ik er denk ik voor gaan om nog meer een bloem proberen te isoleren, en tevens de gehele aar te schieten (twee foto's dus). Een dergelijke foto zou ik niet vaak maken, maar alles is persoonlijk, soms moet je wat meer afstand nemen om genoeg scherptediepte te krijgen, maar dan zou ik het eindresultaat verder croppen
gr
Jeroen
gr
Jeroen
- peter wijn
- Berichten: 480
- Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm
Re: Close-up Bosorchis
bij het kijken naar foto's,
kun je conceptueel kijken: de hele aar moet er op
en je kunt ook kijken naar de sfeer, en wat het beeld met je manier van kijken doet.
De eerste drie foto's laten de aar zien.
De eerste foto is druk en wild. Maar binnen in die aar is het ook druk en wild, dus dat mag best wel eens. Sterker nog, het beeld daagt je iets meer uit naar de individuele bloempjes te kijken, dus uitstekend voor determinatie ;). Maar je moet wel wat overwinnen voor je gaat kijken.
De tweede foto geeft de aar iets meer ruimte, en rust... richting saai :), maar kijkt toch eigenlijk wel het prettigst. Maar houdt je blik niet lang vast.
in de derde foto zie je individuele afleidende vlekken in de achtergrond. Als hier een patroon in zit, dan kan het juist een idee geven van de omgeving, maar dat werkt bij deze foto niet. Wat verderop staat het ten-voeten-uitje, een heel mooi gelukte, want op de een of andere manier krijgen zowel plant, aar als omgeving voldoende recht.
leuk om er zo eens naar te kijken. Hier eens bewust naar kijken voegt heel wat toe voor mijn eigen fotografie.
Waarschijnlijk denken anderen er heel anders over.
(wat betreft het licht... strijklicht is het mooiste wat er is... zeker bij tere bloemen)
kun je conceptueel kijken: de hele aar moet er op
en je kunt ook kijken naar de sfeer, en wat het beeld met je manier van kijken doet.
De eerste drie foto's laten de aar zien.
De eerste foto is druk en wild. Maar binnen in die aar is het ook druk en wild, dus dat mag best wel eens. Sterker nog, het beeld daagt je iets meer uit naar de individuele bloempjes te kijken, dus uitstekend voor determinatie ;). Maar je moet wel wat overwinnen voor je gaat kijken.
De tweede foto geeft de aar iets meer ruimte, en rust... richting saai :), maar kijkt toch eigenlijk wel het prettigst. Maar houdt je blik niet lang vast.
in de derde foto zie je individuele afleidende vlekken in de achtergrond. Als hier een patroon in zit, dan kan het juist een idee geven van de omgeving, maar dat werkt bij deze foto niet. Wat verderop staat het ten-voeten-uitje, een heel mooi gelukte, want op de een of andere manier krijgen zowel plant, aar als omgeving voldoende recht.
leuk om er zo eens naar te kijken. Hier eens bewust naar kijken voegt heel wat toe voor mijn eigen fotografie.
Waarschijnlijk denken anderen er heel anders over.
(wat betreft het licht... strijklicht is het mooiste wat er is... zeker bij tere bloemen)