Fotos met telelens

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Fotos met telelens

Bericht door Jeroen »

NAar aanleiding van de vraag bij het onderwerp van de dennenorchissen hier nog maar een voorbeeld van het effect van het gebruik van een telelens voor het fotograferen van orchideen.

S. codigera :
Nikon d300 (DX format)
400mm plus 1.4 tc
3.8 meter afstand op statief met draadontspanner
f7.1 1/40 iso 200.

voor dit type fotos zijn windstille ochtenden en een statief met draadontspanner essentieel

Nog eentje, de O. simia:
Nikon d300 (DX format)
400mm plus 1.4 tc
statief met draadontspanner
f5.6 1/1250 iso 400.
omdat ik spotmeting gebruik en de orchidee nogal wit is 0.7 stop overbelicht
Bijlagen
Orchis simia20100505Oostvoorne.jpg
Orchis simia20100505Oostvoorne.jpg (84.98 KiB) 16550 keer bekeken
Serapias cordigera20120506var.jpg
Serapias cordigera20120506var.jpg (93.53 KiB) 16550 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Fotos met telelens

Bericht door Mark »

Hoi Jeroen,

ik vind de S.cordigera qua scherpte beter dan de O.simia.
Bij de simia zijn met name de helmpjes van de voorste bloemen niet helemaal scherp.

Het bokeh is bij beide zeer goed inderdaad.

Zelf heb ik geen telelens in het assortiment, en al helemaal geen teleconverter. Zit er ook niet aan te komen denk ik :(

gr. Mark
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Fotos met telelens

Bericht door Jeroen »

Hoi Mark,

Dat klopt idd, de simia is veel kleiner dus moest ik ook veel dichterbij staan en verlies je weer DOF daarbij is de simia natuurlijk ook vaak een mooi bolletje qua bloei en dat maakt het niet makkelijker. Ik wil in de toekomst ook nog gaan experimenteren met focusstacking, een techniek waarbij je een heleboel fotos maakt, steeds net iets verder gefocust en dan met software de scherpe delen blenden to een geheel

gr
Jeroen
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Fotos met telelens

Bericht door Mark »

Hoi Jeroen,

ik heb eens op internet gezocht naar focus-stacking, maar heb nog maar weinig positieve ervaringen gevonden.
De werkwijze is een beetje te vergelijken met stidging wat gebruikt wordt om panoramafoto's te maken.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Henk de Groot
Berichten: 191
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 9:51 pm

Re: Fotos met telelens

Bericht door Henk de Groot »

Als ik het goed begrijp werkt fotostacking volgens hetzelfde principe als HDR met meerdere op verschillende manieren belichte foto's?

Ook met dezelfde software?

Henk
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Fotos met telelens

Bericht door Mark »

Stacking en HDR lijken best veel op elkaar.

Verschil is met name dat bij Stacking echt meerdere foto's genomen moeten worden, waarbij iedere keer de scherpte net iets korterbij of verderweg ligt.

Bij HDR kan je de lichtintensiteit van één foto later wijziging, waardoor je meerdere verschillende foto's krijgt.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Fotos met telelens

Bericht door Jeroen »

Bij foto stacking doe je idd met scherpte diepte wat je met HDR voor kleur doet en met stitching voor panaromas. Je kan er fantastische resultaten mee halen. In de praktijk echter staan onze onderwerpen meestal niet stil genoeg (hadden we het niet over anacamptis irritantis) door de wind om dit erg bruikbaar te maken. Zerene stacker is speciale software hiervoor

gr
Jeroen
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Fotos met telelens

Bericht door Mark Meijrink »

Ik ken focus stacking alleen van extreme macro fotografie en als een soort tegenhanger van een balg. Ik vraag me af waarom je dit zou willen toepassen bij het fotograferen van een orchidee?

Focus stacking lijkt me juist interessant om het op een andere manier te gebruiken. Namelijk een scherpe foto met een onscherpe combineren waardoor je meer controle hebt over welke delen scherp/onscherp zijn.

Mvgr Mark
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Fotos met telelens

Bericht door Jeroen »

Precies zoals je het zegt. Alleen door er in plaats van 2 een stuk of 20 te combineren met een hele lage scherptediepte elk, kun tot een resultaat komen waarbij de bloem en plant perfect scherp zijn en tevens een geheel vage achtergrond houden, dus ipv 2 een aantal meer, verder precies zoals je het zegt

gr
Jeroen
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Fotos met telelens

Bericht door eric hartgers »

.
Laatst gewijzigd door eric hartgers op zo apr 24, 2016 6:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Fotos met telelens

Bericht door Jeroen »

perfect voorbeeld wat je met een (lichte) tele kunt bereiken. Idd zijn de contrasten van felle zon zichtbaar, maar ondanks dat zeer goed onder controle gebracht

gr
jeroen
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Fotos met telelens

Bericht door Michiel Janssen »

Sinds 2011 heb ik orchideeënkoorts en heb ik mij een jaar lang moeten redden met een 300 mm f/4 telelens (met of zonder 1.4x TC). Dat gaat best zolang je maar niet met je apparatuur op de grond gaat liggen waarbij je door 1,5 m grassprietjes en andere planten moet zien te fotograferen. Maar van mooi van de achtergrond geïsoleerde aren kun je nette foto's maken. Ook is de ingebouwde flitser op 1,5 m afstand bruikbaar, dat kun je met een macrolens vergeten. Maar voor het fijne werk zoals foto's van een enkele bloem heb je een macrolens met statief nodig.

Groeten,

Michiel
Bijlagen
E. helleborine, Canon 40D, 300 mm, 0.4 sec, f/8, ISO 200.
E. helleborine, Canon 40D, 300 mm, 0.4 sec, f/8, ISO 200.
IMG_6850-5_WEO.JPG (301.88 KiB) 16251 keer bekeken
Plaats reactie