Discussie topic

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Voorbeeldfoto

Bericht door Mark »

Als voorbeeld bijgevoegde foto van Goodyera repens.
Goodyera repens.jpg
Goodyera repens.jpg (115.38 KiB) 18574 keer bekeken
In dit geval is de scherptediepte prima (f11), evenals de afwezigheid van storende voorwerpen op de voorgrond.

Op de achtergrond zijn echter wel enkele storende lijnen aanwezig. Deze lijnen 'doorbreken' het voorwerp zodanig dat alsnog een drukke foto ontstaan.

Het verwijderen van enkele takjes op de achtergrond had dit kunnen voorkomen.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Richtlijnen subforum Fotografie

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Mark,

PS. ik heb even een exif van je foto gemaakt. Deze is hier: http://www.findexif.com?l=olAC2SSXlq2s te vinden.

leuk,

wel mijn opmerkingen

Achtergrond
Hier zijn meerdere takjes te zien 'kris-kras' door elkaar waardoor de achtergrond niet egaal is. De lijnen doorbreken het geheel, zoals je zelf ook al aangeeft.

Voorgrond
Links voorin zitten enkele takjes in beeld. Door de gróte scherptediepte zijn deze ook scherp. Had je de DOF dus kleine genomen dan waren die onscherp en de plant scherp. Ik had dus een lager F-getal gekozen waardoor er meer diepte in de foto komt. De vervaging op de voorgrond brengt deze diepte wel. Daarnaast denk ik dat met jou lens (toevallig weet ik dat je een 100mm macro gebruikt) het praktisch onmogelijk is om het takje links onscherp en de plant geheel scherp te krijgen. Dan moet je meer aan een telemacro gaan denken.

Compositie
De takjes links in beeld maken wel een mooie kijkrichting. Vanuit deze takjes ga je automatisch naar het onderwerp, de Goodyera in dit geval. Ik had alleen hier iets meer rekening gehouden met de 3/4-regel. Daarnaast heeft de plant een 'tikje' te weinig hoofdruimte.

Belichting
Belichting is prima, geen hoge lichten oftwel uitgebeten witte delen.

Het lijkt erop of de camera naar de grond richt. Had je de takjes op de achtergrond weggehaald en de camera op de grond gelegd én omhoog gericht vergroot je de 'open ruimte' achter de plant en het eerstvolgende item waardoor je een nog egalere achtergrond krijgt. Staat hier wat gras en het waait een beetje en je verlaagd de ISO met een iets langere sluitertijd...... enfin al met al een heel verhaal, maar een prima foto om mee te beginnen lijkt me.

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Richtlijnen subforum Fotografie

Bericht door Mark »

Mag je me direct even uitleggen wat je met de 3/4 regel bedoeld :)

Voor meer hoofdruimte had ik verder van het voorwerp af moeten staan. Dan zouden er ook weer meer takjes linksonder te zien zijn geweest.

De camera lag hier volledig op de grond, maar door het 'geaccidenteerde' terein was deze toch licht omlaag gericht inderdaad.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Richtlijnen subforum Fotografie

Bericht door Mark Meijrink »

Afbeelding

Deze foto maakt gebruik van de 3/4-regel. Nu mag jij schieten

Exif is hier te vinden: http://www.flickr.com/photos/45578134@N ... hotostream

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Richtlijnen subforum Fotografie

Bericht door Mark »

Verhouding voorwerp/gehele foto is 3:4....

Even afgezien van het voorwerp, de scherpte ervan en eventuele andere voorwerpen: op jouw foto is duidelijk te zien dat in een volledig egale achtergrond het voorwerp beter tot zijn recht komt.
Gebruikersavatar
Henk de Groot
Berichten: 191
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 9:51 pm

Re: Richtlijnen subforum Fotografie

Bericht door Henk de Groot »

Beste Mark en Mark,

ik ben erg benieuwd naar de reacties op dit deel van het forum en verwacht er een hoop op te steken.

In de hoop wat reacties te ontlokken hierbij iets waar ik vaak mee worstel: bewegingsonscherpte versus scherptediepte, en de belichtingscompensatie bij bloemen die zowel donkere als lichte delen hebben, maar wel samen close up in beeld komen.

Ik gebruik meestal een Nikon D300 met een Nikkor105micro (de oude versie). Op A met een diafragma wat een minimale sluitertijd van 1/125 oplevert.

Ik fotografeer vrijwel altijd zonder statief omdat ik het statief als een last in het terrein beschouw. Me daarbij realiserend dat ik hierdoor een hogere sluitersnelheid nodig heb wat ten koste kan gaan van de gewenste scherptediepte. Ik compenseer dat enigszins met een hogere ISO waarde, maar het liefst niet hoger dan 1200 om "grof korreligheid" te voorkomen. Bovendien vermijd ik liever flitslicht omdat naar mijn smaak dat de planten/bloemen een onnatuurlijker aanblik geeft.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit probleem tacklen.

Daarnaast doe ik weinig met bewerking achteraf. Maar er zijn soms bloemen die zowel donkere als lichte delen bevatten waardoor over- en onderbelichten aan de ene kant teveel en aan de andere kant te weinig compenseert. Met bewerking achteraf kan het vooraf trapsgewijs fotograferen in drie delen wellicht gezamenlijk een juist belicht geheel opleveren. Maar ik vroeg me af of mensen ook ervaring hebben met het werken met reflectieschermen om delen van een bloem/plant extra in het licht te zetten.

Ter verduidelijking een bloem in close up maar met witte en erg donkere delen.

mvg

Henk
Bijlagen
DSC_3590.jpg
DSC_3590.jpg (26.69 KiB) 18537 keer bekeken
DSC_3588.jpg
DSC_3588.jpg (27.54 KiB) 18537 keer bekeken
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Discussie topic

Bericht door orchforummaster »

Dag Henk,

ik heb even een exif gemaakt van je foto's

bovenste foto: http://www.findexif.com?l=cp%3Dp8p66IBwnvG
onderste foto: http://www.findexif.com?l=8zfUSJ145F7%2B

even enkele zaken eruit gepikt die van belang zijn voor je vraag.

bovenste foto
Diafragma: F25
Sluitertijd: 1/125 sec

onderste foto
Diafragma: F18
Sluitertijd: 1/125sec

Bij beide foto's is de lichtmeting gedaan middels een multi-segment lichtmeting en een iso-waarde van 1250.

Ik vraag me af...wat is er mis met de onderste foto? Afgezien van het feit dat de foto iets scherper gemogen had. Ik heb histogrammen van je beide foto's toegevoegd. Die van de bovenste foto is te donker, deze kun je dus indien gewenst nog oplichten door te bewerken. Fotograferen in RAW of NEF (Nikon's RAW) zorgt ervoor dat je dit kan aanpassen zonder kwaliteitsverlies. Eventuele donkere delen kunnen ook opgelicht worden. Daarnaast zou ik de foto voor plaatsing op het web verscherpen en de kleuren verzadigen.

Wat betreft de bewegingsonscherpte: een statief doet wonderen. Het is maar net wat je jezelf oplegt. Persoonlijk zie ik een statief niet als last, maar als en zegen. Het aantal foto's dat erdoor scherper is geworden is aanzienlijk toegenomen. Voor macrofotografie is er geen remedie. Wel zorgen de nieuwe Nikonlenzen met VR(II) voor aanzienlijke vermindering wat betreft vibratiereductie. Hiermee zou je eventuele bewegingsonscherpte kunnen verminderen. Maar de beste optie is m.i. nog altijd een statief.

Een reflectorscherm kan inderdaad bepaalde zaken uitlichten. Maar specifieke delen van een bloem wordt lastig. Ik neem aan dat je dan de donkere gedeelten wil oplichten?
Bijlagen
histogram_bovenste_foto.JPG
histogram_bovenste_foto.JPG (13.55 KiB) 18523 keer bekeken
histogram_onderste_foto.JPG
histogram_onderste_foto.JPG (14.06 KiB) 18523 keer bekeken
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Discussie topic

Bericht door orchforummaster »

Als voorbeeld heb ik ook een foto toegevoegd waarbij hetzelfde probleem zich voordat. Ik heb geprobeerd een biotoopfoto te maken. Op de voorgrond Goodyera repens en de bosbodem die naar wens is uitgelicht. De lucht op de achtergrond is helaas "uitgebeten wit". Dergelijke plekken kun je vermijden door je camera de hoge lichten te laten tonen. Deze plekken lichten dan (bij Nikon althans) zwart op. Iemand ervaringen met filters? En lossen die dit probleem op?

Ook heb ik een voor v.s. na foto toegevoegd. Er zijn namelijk veel mensen die foto's bewerken, of juist niet. De additionele foto laat zien wat er dus veranderd is door de bewerking. In dit geval is de foto iets opgelicht, de hooglichten zijn gereduceerd, het contrast is verhoogd, ruis is verminderd, verscherpt en zijn de kleuren plaatselijk verzadigd. In Lightroom is dit de functie "levendigheid". Hiermee worden de kleuren in de achtergrond opgepimpt.

Afbeelding
Bijlagen
bewerking goodyera.JPG
bewerking goodyera.JPG (60 KiB) 18521 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Discussie topic

Bericht door Mark »

Hoi Henk,

voor een foto met een macrolens van 100mm is de diafragma-opening van F18 erg klein. Met een grotere diafragma-opening van bijvoorbeeld F11 zou je met je sluitertijd richting de 1/250 sec kunnen gaan.

Daarnaast helpt het ook wel in je sluitertijd door 1/3 of 2/3 stop minder te belichten.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Discussie topic

Bericht door Jeroen »

je kunt voor het belichten van de lucht een gradient filter gebruiken,
je kunt ook in raw schieten en met een overlay gradient in photoshop een donkere en een lichte versie van dezelfde foto over elkaar leggen, echter dan moet je of
1) de raw te donker schieten en hiervan een lichtere versie maken

of

2) fotos maken van statief met een andere belichting.

de laatste optie zal een beter resultaat geven!

Om terug te komen op de eerste foto van Mark, ik vind hem extreem geel. ik heb er een kleuren correctie overheen gedaan en kom dan op het volgende resultaat:

gr
JEroen
Bijlagen
Goodyera repens2.jpg
Goodyera repens2.jpg (88.64 KiB) 18460 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Discussie topic

Bericht door Jeroen »

en laat ik dan ook mijn eigen shot van de goodyera plaatsen.
De achtergrond is zoals ie op de pllat is gezet, dus geen vervaging ter verbetering van de bokeh.

gr
Jeroen
Bijlagen
Dennenorchis.jpg
Dennenorchis.jpg (233.14 KiB) 18459 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Discussie topic

Bericht door Mark »

Hoi Jeroen,

hoe heb je de kraaihei, midden-onderaan, toch zo vervaagd gekregen? Gezien de grootte stond deze niet heel ver achter de G.repens.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Discussie topic

Bericht door Jeroen »

De truc daar achter is heel simpel, maar ook niet voor iedereen toepasbaar..een goede Telelens van 400mm met 1.4 tc gebruiken op zowat de kortste afstand (2.5 m) dan heb je het voordeel dat de DOF iets groter is, maar daarna heel snel wegvalt. Werkt niet voor iedere plant even goed, maar voor dit soort plantjes heel goed. Verder is het ook een heel gezoek om hier voor het juiste exemplaar te zoeken, wat op de grootste vindplaats in de duinen natuurlijk weer ietsje makkelijker gaat vanwege het aanbod. Wat meer details:

560 mm op 2.5 meter op statief met draad-ontspanner.
f6.3 op 1/25 en iso 200
Reflector disk om bij te lichten

hoop dat dit je vraag beantwoord
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Discussie topic

Bericht door peter wijn »

statief
als je geen statief wilt gebruiken, ga dan op de grond liggen en steun op je tas, hand, arm, been, buik of wat er maar gruwelijk in de weg zit - je geliefde... - het beste is steunen op de grond zelf of op een rijstzak. Om door het occulair te kijken heb je dan een hoekzoeker nodig. Je kunt ook lifeview gebruiken (voor mij werkt dit niet).

hoge isowaarden voor planten, dat wordt gezien als een noodgreep.

hoge lichten in de achtergrond
altijd je onderwerp goed belichten. Met de rawconvertor-software kun je de achtergrond desnoods terughalen. Of anders in photoshop heel stiekem er een heel licht blauw in plakken. Door aan het licht te zitten met filters (in een bos onmogelijk) of met HDR doe je al snel te veel en krijg je onnatuurlijke effecten. Je kunt door de compositie optimaal te kiezen die hoge lichten vaak nog wel mee laten werken in de compositie.

Leuk dat het er hier zo inhoudelijk aan toe gaat :)
Plaats reactie