Richtlijnen subforum Fotografie

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Mark

Richtlijnen subforum Fotografie

Berichtdoor Mark » ma aug 20, 2012 8:05 pm

Bij het maken van mooie foto's komt veel kijken. Zaken als scherptediepte, sluitertijd, bokeh, flitsen, ed zijn allemaal van belang.
De aanschaf van (vaak dure) fotografie-apparatuur alleen, geeft geen garantie dat bovenstaande zaken automatisch goed ingesteld zijn.

Daarom kan het geen kwaad om aan de hand van eigen foto's elkaar tips en trucs te geven om deze zaken te verbeteren.

Let wel! Smaken verschillen, het begrip 'een mooie foto' daarmee dus ook.

In dit subforum hebben we plaats gecreëerd voor het plaatsen van foto's met automatisch de vraag aan anderen om hier hun mening over te geven.

Wat is niet de bedoeling:
- discussies over determinaties van betreffende planten
- vindplaatsen zijn in dit subforum niet relevant

Wat is wel de bedoeling (niets is verplicht):
- Gebruikte apparatuur (objectief, flitser, statief, ed)
- Gebruikte instellingen (sluitertijd, diafragmaopening, ed)
- Nabewerking (welke parameters, programma, ed)
- Expositie

Namens het bestuur, Mark Engels
Laatst gewijzigd door Mark op ma aug 20, 2012 9:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel Janssen
Contacteer:

Re: Richtlijnen subforum Fotografie

Berichtdoor Michiel Janssen » ma jan 28, 2013 8:27 pm

Leuk, ik zal de spits afbijten met een DOF drieluik van C. longifolia, hoewel ze helaas niet naast elkaar komen te staan, maar onder elkaar. De bovenste foto is genomen met het diafragma vol open (f/2.8 @1/30 sec) om alleen scherpte te krijgen op de kartelrand (tanden) in de bloem zodat die alle aandacht krijgen. De middelste foto is genomen met diagragma f/4.0 (@1/20 sec) zodat de hele geeloranje lip scherp was. Tot slot de onderste foto met geknepen diafragma f/16 (@1 sec) om heel veel scherptediepte (DOF) te krijgen zodat details van de hele bloem te zien zijn. Zoals duidelijk te zien is, was het diafragma f/16 nog lang niet klein genoeg om ook de stengel en de punten van de sepalen scherp te krijgen. Zoveel scherptediepte was met een 100mm macrolens op deze afstand van de bloem niet haalbaar.
Alle drie de foto's zijn gemaakt met een Canon 40D en EF100mm f/2.8L Macro IS USM objectief vanaf een Manfrotto 190XPROB statief met 496RC2 balhoofd en een draadontspanner. Zulke foto's zijn uit de hand niet te maken en ook het afdrukken op het knopje van de camera geeft al genoeg trillingen om de foto onscherp te maken. Scherpstellen gebeurde handmatig om de scherpte precies daar te krijgen waar ik die wilde hebben. De foto's zijn bewerkt in Lightroom 3: witbalans, toon, verscherpen, ruisreductie en verkleind (Lanczos3) en naverscherpt met BDSizer 3.3.3 (had ook gekund met LR3).

Groeten,

Michiel
Bijlagen
IMG_8414-1_Flickr.JPG
100 mm, f/2.8, 1/30 sec, ISO 100
IMG_8414-1_Flickr.JPG (232.34 KiB) 3629 keer bekeken
IMG_8410-1_Flickr.JPG
100 mm, f/4.0, 1/20 sec, ISO 100
IMG_8410-1_Flickr.JPG (245.76 KiB) 3629 keer bekeken
IMG_8417-1_Flickr.JPG
100 mm, f/16, 1 sec, ISO 100
IMG_8417-1_Flickr.JPG (276.15 KiB) 3629 keer bekeken

Mark

Berichtdoor Mark » ma jan 28, 2013 10:10 pm

Hoi Michiel,

dankje voor het delen van je foto's.

Het is duidelijk te zien dat de DOF nogal bepalend is voor de foto's. Toch kan ik niet echt zeggen dat de foto's 'eruit springen'. Met name de foto's met f2.8 en f4 hebben nog maar een minimaal interessant gebied.

Sommige andere informatie kan ik ook niet echt ruimen. Zo zijn de foto's gemaakt op iso100, maar is het wel nog nodig om in LR wat ruis te onderdrukken.
Daarnaast zijn de sluitertijden ongelooflijk lang (tot 1 seconde). Waarom heb je de iso niet iets hoger gezet? Dat zou bij een 40D nog steeds niet verkeerd mogen zijn.

Ik neem aan dat als je met deze lens foto's neemt, je de IS uit zet? Zo niet, zou deze voor onbedoelde bewegingen kunnen zorgen.

gr. Mark

Michiel Janssen
Contacteer:

Berichtdoor Michiel Janssen » ma jan 28, 2013 10:28 pm

Ja, die foto's met f/2.8 en f/4.0 moet je natuurlijk niet zien als een vorm van fotografie om de bloem te laten zien in al zijn schoonheid. Het is, als ik zo vrij mag zijn, een meer artistieke benadering om bepaalde details te laten zien. Je moet ervan (leren) houden. Wat de ISO betreft heb je gelijk, ISO 100 was niet de beste keuze. Ik zou nu voor ISO 200 hebben gekozen, ISO 400 gebruik ik weinig met het statief omdat het niet echt nodig is. Ik heb veel geduld en wacht gewoon op een windstil moment. Ontruizen doe ik eigenlijk standaard (hier slechts Luminance 15) maar was hier niet eens nodig. IS staat inderdaad uit als ik een statief gebruik want die doet alleen maar lastig op een statief.

Groeten,

Michiel

Michiel Janssen
Contacteer:

Berichtdoor Michiel Janssen » di jan 29, 2013 3:29 pm

Volgens mij heb ik de foto's in het verkeerde topic geplaatst, wil iemand het verhuizen voor me?

Groeten,

Michiel

Mark Meijrink
Contacteer:

Berichtdoor Mark Meijrink » di jan 29, 2013 7:01 pm

Hoi Michiel,

Wist je dat je foto's op Flickr ook heel makkelijk via de bbcode op het forum kan plaatsen. Bv. zo

Afbeelding
Cephalanthera longifolia - Wit bosvogeltje - Sword-leaved Helleborine by Michiel·¡·Janssen, on Flickr

Je vind de code onder "Share" wanneer je een foto op flickr hebt geopend. Het vinkje bbcode aan en het formaat selecteren. Vervolgen kun je de code rechtstreeks in een forum bericht hier plakken

Mvgr Mark

Michiel Janssen
Contacteer:

Berichtdoor Michiel Janssen » di jan 29, 2013 7:25 pm

Nee, dat wist ik niet. Bedankt, dat scheelt wat werk!

Groeten,

Michiel

peter wijn

Berichtdoor peter wijn » wo jan 30, 2013 8:54 am

hihi
van de getoonde vind ik de F4 het mooist...
... maar misschien dat er nog winst zit in F5,6 en zelfs F8...
?

Terug naar “Fotografie”