Hondskruid

Forum onderdeel dat zich expliciet richt op fotografie

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Frans IJsselstijn
Berichten: 15
Lid geworden op: zo jul 01, 2012 2:05 pm

Hondskruid

Bericht door Frans IJsselstijn »

Beste mensen

Graag jullie reactie
20190713_185350.jpg
20190713_185350.jpg (517.71 KiB) 11356 keer bekeken
Hondskruid
Toestel op automatisch
Digitale zoom camera
ISO 50 1/100
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Hondskruid

Bericht door djasse »

Hoi Frans

Ik was wat aan het rondstruinen en zag jouw plaatsing van deze foto. Ik veronderstel dat je bedoelt graag een reactie te hebben op het fotografisch aspect van de foto (gezien het onderwerp).
Ik zie dat je geen scherptediepte heb vermeld, ook al omdat je camera op automatisch stond? Dat is nu net één van de punten die ik wil aanhalen. Je hebt een te hoge scherptediepte ingezet (bijna de hel
277.JPG
277.JPG (468.4 KiB) 11010 keer bekeken
e bloemaar is min of meer scherp, ok) en daardoor is de achtergrond ook te veel in beeld gebracht.Daardoor wordr het flink rommelig achter de bloem. Een tweede punt dat ik zou willen aanhalen is de stand, de positie van je camera. Beter is om je op de hoogte te houden van de bloem (op de knieën, plat op de buik na zorgvuldig de vegetatie te inspecteren mbt vegetatiebeschadiging!) en een kleine scherptediepte te hanteren (klein f-getal). Let op: hoe dichter bij het onderwerp, hoe kleiner de scherptediepte... en daardoor kan je wat spelen met een al of niet, min of meer interessante, wazige achtergrond.
De foto hierbij heeft ook zijn foutjes, de scherptediepte mocht hier iets meer zijn, de achtergrond is wat te egaal. Maar 'tis maar een voorbeeld. ook van een anacamptis...
Groetjes!
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Wendy Janssen
Berichten: 1
Lid geworden op: di dec 10, 2019 6:47 pm

Re: Hondskruid

Bericht door Wendy Janssen »

Frans IJsselstijn schreef:Beste mensen

Graag jullie reactie 20190713_185350.jpg
Hondskruid
Toestel op automatisch
Digitale zoom camera
ISO 50 1/100
Beste Frans,
Ik ben nog maar net lid geworden van dit forum en zou ook graag mooie foto's willen plaatsen. Toen ik jouw foto's zag dat ik wellicht kun je een paar tips geven voor welk toestel ik moet gaan. Ik ben zelf al even gaan googlen en kom bv. op deze vergelijkingssite uit: https://knibble.nl/compactcamera met heel veel filter mogelijkheden om tot het juiste toestel te komen, maar weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen, voel mij wel een beetje blond ;-) Als je tips hebt hoor ik die dus graag. groetjes Wendy
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Hondskruid

Bericht door Michiel Janssen »

Hoi Wendy,

Hoewel het forum een fotografie-onderwerp kent, gebeurt hier heel weinig en voor advies over het aanschaffen van een camera denk ik dat je beter naar een fatsoenlijke winkel kunt gaan waar je aan kunt geven hoe jij graag fotografeert, wat je graag fotografeert en wat je budget is zodat zij je kunnen adviseren.

Grofweg heb je drie types van camera's: compactcamera's, systeemcamera's en spiegelreflexcamera's (DSLR's). Compactcamera's zijn veelal het goedkoopst en het eenvoudigst zowel in gebruik als mogelijkheden. Ik gebruik al heel lang geen compactcamera meer en ik vraag me af of een goedkope compactcamera tegenwoordig nog veel meer te bieden heeft dan een goede (high-end) smartphone? Ten minste, als je weet hoe je daar het maximale uit kunt halen. Maar dat geldt ook voor een compactcamera natuurlijk. Ik las een artikel op Tweakers uit 2017 waarin die vergelijking is gedaan en de conclusie was dat een high-end smartphone nauwelijks onder doet voor een compactcamera van onder de 400 euro. In de voorbije twee jaar zijn de camera's op de duurdere smartphone's nóg veel beter geworden, dus ik vermoed dat die vergelijking nog steeds staat. Er is echter één mogelijkheid die een compactcamera wel heeft en een goede smartphone niet en dat is optische zoom. Als je dat belangrijk vindt (niet voor het fotograferen van bloemen of macrofotografie in het algemeen) dan zal een smartphone niet voldoende zijn.

Groeten,

Michiel
Plaats reactie