Dac incarnata Brakel

Op dit forum kunt u vragen stellen over het beheer van orchideeënbiotopen.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Dac incarnata Brakel

Bericht door jan benjamins »

Dac incarnata.
In de bommellerwaard is een groeiplaats in een berm van een wandelpad.
Deze was een aantel jaren geleden beschadicht door werksaamheden grenzend aan deze berm. Ik heb hierover contact gehad met de nieuwe beheerder
van Staatsbosbeheer. Hij wist niets van de orchideeen af. Dit snap ik niet.
Maar ik heb het nu voor elkaar gekregen,dat het gedeelte met dac. incarnata nu laat word gemaaid. Heel fijn! Echter de rest van de bermen hieraan grenzend
worden wel vroeg gemaaid. hier stonden vroeger ook orchideeen. Ik denk dat hierdoor uibrijdings mogelijkheden van Dac incarnata beperkt is. Deze plaats vind ik zeer waardevol omdat dac incarnata in het binnenland zeldzaam is. Daarom denk ik dat heel de bermen aan 2 kanten laat gehooit moeten wordeen ook het slootkant afval verwijderd moet worden. Gunstig is het denk ik dat men het waterpijl in dit gebied wil verhogen. Bij de vorige beheerder werd heel het gebied laat gehooid en breide de planten zich uit.wie heeft adfies?
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Dac incarnata Brakel

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Jan,

Ja, laat maaien is de oplossing, b.v. na 15 augustus en liefst de hele berm. Vaak wil de wegbeheerder een strook langs het asfalt kort houden. Daar is je speelruimte dus beperkt. Maar een keer maaien na 15 augustus en afvoeren van het gewas (hooi) is altijd goed voor bermen.

Succes,

Hans
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Re: Dac incarnata Brakel

Bericht door jan benjamins »

Hans.
De berm licht in het natuurgebied boezem van brakel het betreft een wandelpad met bermen. Ik zal contact opnemen met jos de Brock beheerder van staatsbosbeheer.

Jan
Plaats reactie