Een nieuw forum

Op dit forum kunt u vragen stellen over het beheer van orchideeënbiotopen.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Een nieuw forum

Bericht door orchforummaster »

Beste mensen,
Dit nieuwe forum is gemaakt voor mensen die te maken hebben met het beheer van (potentiële) orchideeëngroeiplaatsen. Ons lid Hans Dekker is een bekende expert op het gebied van het beheer van orchideeënbiotopen. We zijn dan als bestuur dan ook blij dat hij heeft toegezegd om dit forum onder zijn hoede te nemen. Zo kunnen we als WEO weer wat extra doen aan het behoud (en uitbreiding) van orchideeënbiotopen in Nederland.
Met vriendelijke groet,
Martin van den Hoorn
Pieter vd Brugge
Berichten: 1
Lid geworden op: vr mei 07, 2010 3:24 pm

Re: Een nieuw forum

Bericht door Pieter vd Brugge »

Beste beheerders,
Onderlangs het zandlichaam waar de nieuwe Rijksweg A4 tussen Delft en Schiedam moet komen, staan 700 Rietorchissen. Die moeten daar weg. Rijkswaterstaat (waar ik werk als adviseur Natuur) heeft een vervangende locatie op het oog, enkele km verderop, op een straks nutteloos stukje van hetzelfde zandlichaam.
Graag ontvang ik jullie adviezen om de verplaatsing tot een succes te maken, met name wat betreft (het realiseren van) de standplaatsfactoren op een nieuwe plek. Zo heb ik bv iets gehoord over concurrende bodemschimmels. Hoe zit dat?
Alvast bedankt,
Pieter
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

Re: Een nieuw forum

Bericht door jens »

Bijna alle orchideeën zijn een beetje parasieten en eten met deze schimmel mee. Zonder deze schimmel kan de plant doodgaan en kunnen de zaden niet meer goed kiemen.
Rogier
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jun 19, 2009 6:09 pm

Re: Een nieuw forum

Bericht door Rogier »

Hallo Pieter

De rietorchis is relatief makkelijk te verplanten. Maar met simpelweg verplanten red je geen populatie. De populatie moet zich uiteraard voort kunnen planten op de nieuwe locatie of het zal veel werk zijn geweest voor weinig resultaat.

Als de nieuwe locatie geschikt is zouden er in princiepe al rietorchissen moeten staan. Zo niet dan zou plaggen het nieuwe terrein geschikt kunnen maken.

Als er dan een redelijk aantal planten over worden gezet schat ik de kans redelijk hoog in dat de populatie daar vrolijk verder gaat.
Dergelijke verhalen hoor je ook van mensen die deze planten in hun tuin hebben en ze later overal terug vinden.

Maar het is dus wel van HEEL groot belang dat het grondwater net zo diep zit als op de oude locatie.

Uiteraard zal het niet nodig zijn om alle 700 planten over te zetten maar wellicht is het wel een leuk idee om als de planten toch weg moeten deze een twede kans te geven bij lokale heemtuinen, botanische tuinen en parken zodat mensen ze kunnen bewonderen.

Je zou bij locale natuurgroepen zoals het IVN en de KNNV wellicht vrijwilligers kunnen vinden die de planten over kunnen zetten.

Groeten en succes ermee.

Rogier
Plaats reactie