vraag over tijdstip van begrazen

Op dit forum kunt u vragen stellen over het beheer van orchideeënbiotopen.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

vraag over tijdstip van begrazen

Bericht door Johan55 »

Toevallig kwam ik vorige week langs een locatie waar banen in de ruigte gemaaid waren voor het plaatsen van een schapenraster, in de gemaaide banen lagen tientallen afgemaaide soldaatjes. Toen we gister weer langs die plek kwamen liepen er al schapen binnen het raster, zich tegoed doende aan het malse gras, dauwbraam en..... de overige soldaatjes.
Daar ik deze beheersmaatregel in deze periode niet begrijp de vraag wie hier iets over kan zeggen.
locatie Wallonië....... :wink:
IMG_4490.JPG
IMG_4490.JPG (1.09 MiB) 13023 keer bekeken
IMG_4491.JPG
IMG_4491.JPG (987.03 KiB) 13023 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: vraag over tijdstip van begrazen

Bericht door Michiel Janssen »

Dit lijkt overduidelijk niet het juiste moment om te gaan begrazen. Het lijkt ondoordacht omdat er geen rekening is gehouden met de orchideeën. Maar schijn kan bedriegen. Enige vorm van beheer is natuurlijk noodzakelijk om het gebied schraal of matig voedselrijk te houden. Zolang dit niet elk jaar op hetzelfde moment gebeurt als de soldaatjes bloeien maar wordt afgewisseld, is dit geen probleem. Het doel is het voortbestaan van de soort over een lange periode en soms moet men daarvoor eens in de zoveel jaar drastische maatregelen nemen. De planten kunnen het wel hebben, die komen volgend jaar gewoon weer terug. En bedenk je ook dat er meer is dan alleen die orchideeën. Dat maakt het voor terreineigenaren/beheerders lastig. Soort A vaart wel met beleid A en soort B doet het beter met beleid B en soort C en D en E, enz. Daarom is het belangrijk om af te wisselen en niet elk jaar soort A op te offeren voor de rest want dan is de kans reëel dat soort A zal verdwijnen.
We hebben vergelijkbare situaties hier op het forum beschreven gekregen m.b.t. bosrandbeheer waar een bosrand een tietal meters werd teruggezet vanwege beheer van een groeiplaats van o.a. purperorchis. Als mensen zo'n kale strook van een bosrand zien die voorheen mooi groen was, denken sommigen dat iemand niet goed bij z'n hoofd is geweest en een heleboel natuur heeft vernield. Toch past die rigoreuze maatregel in een cyclus van beheer waardoor de purperorchis blijft behouden. De eerste jaren na die ingreep hebben de planten het moeilijk maar na een aantal jaren wanneer het opschot weer goed aanwezig is, nemen de purperorchissen weer in aantallen toe. Uiteindelijk groeit de bosrand dicht en als je dan niets doet, zal de purperorchis verdwijnen.
Een ander punt is dat beheer geld kost en natuurorganisaties niet bulken van het geld. Ze moeten het dus doen met de middelen die ze hebben. Daardoor is het beheer soms minder ideaal dan wenselijk zou zijn, maar geld dat er niet is, kan men ook niet uitgeven. Gelukkig zijn er her en der ook veel vrijwilligers die hun handen uit de mouwen steken maar we zullen nooit terugkeren naar de situatie van vele tientallen jaren geleden toen mensen lokaal uit het bos sprokkelhout en bezemstelen haalden en de bossen en bosranden open bleven waar een soort als de purperorchis (en vermoed ook het wit en/of bleek bosvogeltje) van profiteerden.
Tot slot: wat je zelf zou kunnen doen is om proberen in contact te komen met die terreineigenaar/beheerder in Wallonië om kennis te nemen van het beheerplan (als dat er is). Misschien is het een goed doordacht plan maar als het dat niet is, is het een kans om er wat aan proberen te doen.

Groeten,

Michiel
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: vraag over tijdstip van begrazen

Bericht door Johan55 »

Dank je. Een herkenbaar en begrijpelijk verhaal, het is in Wallonië en ik ken geen woord Frans, ik ken wat mensen bij Natagora, ik ga hen benaderen en vragen of zij wat meer van deze specifieke situatie weten. Indien ik aanvullende info heb zal ik die hier uiteraard delen.
Johan
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: vraag over tijdstip van begrazen

Bericht door Mark »

Ik ben het helemaal eens met het antwoord van Michiel. In principe beheer je een biotoop en niet de soorten in een biotoop.

Dat er op dit moment begraasd wordt, kan zijn omdat er flink verschraald moet worden (gezien de dauwbraam zou dat best kunnen). Het liefst wil je dat dan twee keer per jaar doen, namelijk nu en over 2 of 3 maanden nogmaals.

In zuid-Limburg doen we op sommige plekken aan doelsoortsynchronisatie. D.w.z. dat het terrein (of delen van het terrein) specifiek beheerd worden voor optimalisatie van één of twee soorten. Alle andere soorten kunnen zogezegd 'De pot op...' Alleen dan kan je een biotoop krijgen dat voor die doelsoort optimaal is. Overigens wordt bij het bepalen van een doelsoort én of doelsoortsynchronisatie nodig is heel wat afgewogen. Zoals Michiel al zegt, spelen soms meerdere belangen die bepalen welk onderhoud uitgevoerd wordt.

gr. Mark
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: vraag over tijdstip van begrazen

Bericht door Johan55 »

Helaas is mijn mail aan Natagora niet beantwoord, ik weet dus niet wie de eigenaar van het perceel is en de doelstelling van de wijze van beheer.
Wat me gisteren opviel is dat de plek waar de schapen liepen nu alsnog gemaaid en geruimd is. Ben benieuwd naar hoe de vegetatie zich gaat ontwikkelen, interessant om te volgen...
IMG_4930.JPG
IMG_4930.JPG (961.49 KiB) 12947 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: vraag over tijdstip van begrazen

Bericht door Michiel Janssen »

Het lijkt me i.i.g. goed dat het maaisel is afgevoerd zodat het terrein niet voedselrijker wordt. Wel jammer dat men niet heeft gereageerd. Nu blijft het een vraag waar men met dit terrein naartoe wil. Mocht men bijvoorbeeld van een matig voedselrijk terrein terug willen naar een schraalgrasland dan kan men niet anders dan een aantal opeenvolgende jaren rigoreus te werk gaan. Met halve maatregelen red je dat gewoon niet. Dan zul je dus zien dat het er een aantal opeenvolgende jaren niet uitziet en alsof men de boel naar de knoppen helpt, maar je moet je dan het einddoel voor ogen houden en dan ziet het er ineens allemaal anders uit. Maar ik heb er natuurlijk geen idee van of dit hier speelt. Ik zou je vraag gewoon nog een keer sturen. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de vraag bij de verkeerde persoon was neergelegd en zo vergeten was.
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: vraag over tijdstip van begrazen

Bericht door Johan55 »

Afgezien van de start in een ongelukkige tijd ben ik uiteraard benieuwd naar de doelstelling van de maatregelen. Ik heb zojuist nogmaals een mail met foto's aan Natagora gestuurd. Helaas is me net bekend wie eigenaar is van de grond in kwestie.
Aangezien Natagora in de directe omgeving op verschillende terreinen beheer voert ga ik er vanuit dat zij wel weten wie de eigenaar is of daarin zelfs geadviseerd hebben. Weer maar even afwachten.
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: vraag over tijdstip van begrazen

Bericht door Johan55 »

Via via is de vraag toch uiteindelijk goed terecht gekomen, vooral dank hiervoor aan Rik Palmans van Natuurpunt!
hieronder een Kopie van het antwoord;
Ce terrain appartient à la Région Wallonne, Direction des Voies hydrauliques de Liège et son gestionnaire économique est le Port Autonome de Liège.

Pour ce qui est de la gestion de la biodiversité, je sais qu'un plan de gestion a été établi par le Département d'Etude du Milieu Naturel et Agricole et qu'il est mis en oeuvre par le Département de la Nature et des Forêts ( DNF) de Liège. Pour des informations à ce sujet vous pouvez contacter M. Vincent MOLLERS du DNF ( adresse mail en copie ci-dessus).

Het terrein is eigendom van de Waalse Regio, (meer bepaald) de Directie van Waterwegen in Luik; de economische beheerder is de Zelfstandige Haven van Luik.

Wat het beheer van de biodiversiteit betreft, weet ik dat er een beheersplan is uitgewerkt door het Departement van de Studie van het Natuurlijke Milieu en Landbouw en dat het praktisch wordt uitgevoerd door DNF (= de tegenhanger in Wallonië van het Agenschap Natuur en Bos, de overheidsinstantie die zich bezighoudt met het beheer van natuurgebieden die eigendom zijn van de [Vlaamse] overheid) in Luik. Voor meer informatie daaromtrent moet u contact opnemen met Vincent MOLLERS van het DNF (e-mailadres bijgevoegd [wat echter niet het geval is]).

persoonlijke noot van Rik Palmans;
Als ik nog eens in de buurt kom ga ik zelf ook eens kijken wat ze precies aan het doen zijn. Op zich is (druk)begrazing wel een goede manier om verbossing tegen te gaan. Dat er enkele orchideeën sneuvelen vind ik niet zo erg; het belangrijkste is de habitat in stand te houden. Je kunt je natuurlijk wel de vraag stellen of ze het beste tijdstip hebben uitgekozen om er schapen op te zetten.

Groeten,

Rik
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: vraag over tijdstip van begrazen

Bericht door Michiel Janssen »

Goed zo!
Plaats reactie