Nieuwe locatie zoeken voor Almeerse orchideeën?

Op dit forum kunt u vragen stellen over het beheer van orchideeënbiotopen.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
H. Vosman
Berichten: 85
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:53 pm

Nieuwe locatie zoeken voor Almeerse orchideeën?

Bericht door H. Vosman »

Vandaag hoorde ik dat de orchideeën, rietorchis, door werkzaamheden van Prorail verloren zullen gaan. Om de orchideeën nog een kans op een toekomst te geven, is het plan gemaakt om aanstaande maandag de orchideeën uit te graven (voor zover dat mogelijk is) en een nieuwe locatie te geven. De orchideeën groeien op de hoofdlocatie op een beetje grond op stenen.

Echter de bestemming is nog niet definitief. Er is wel een mogelijk locatie gegeven, echter deze heeft niet mijn voorkeur omdat op die locatie door de jaren geen orchideeën zoals rietorchis is gevonden.
Dus het idee is om de rietorchis te verplaatsen naar drie locaties. Om de kans op overleven te vergroten. De andere twee locaties komen dus ergens anders en mijn idee is een gebied te kiezen waar de rietorchis ook daadwerkelijk kans maakt. Ik zou graag willen weten op welke voorwaarden bepaalde locaties de stempel meer/minder geschikt kunnen geven. De meeste locaties zullen nabij een oever zijn, soms betreft het een berm.

Lijkt dit een haalbaar plan? Zijn er suggesties voor voorwaarden.

Er is nauwelijks tijd om nog na te denken, maar hopelijk komt er nog iets uit. Ik vraag me nog wel ook af, of een slecht gepland plan ook daadwerkelijk uitgevoerd mag worden.
H. Vosman
Berichten: 85
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:53 pm

Re: Nieuwe locatie zoeken voor Almeerse orchideeën?

Bericht door H. Vosman »

Geen reacties gehad tot nog toe. Vandaag een rondje gemaakt samen met de uitvoerders. Het lijkt erop dat toch veel orchideeën verloren zullen gaan, met name omdat er te laat dit jaar het vooronderzoek is gestart en sommige oevers al gedeeltelijk of geheel gemaaid waren.

Tijdens het rondje ook de nieuwe locaties bekeken. De meeste locaties die waren voorgesteld zijn afgekeurd. Nog wel 2 extra locaties gevonden die mogelijk geschikt zijn.

Er worden dus planten los verplaatst en een deel zal worden afgeplagd. Men lijkt er voor te gaan kiezen om de plaggen tijdelijk ergens te deponeren. Dit laatste is mogelijk tricky voor wat betreft uitdroging en ander risico's. Er is wel een redelijke geschikte locatie maar de uitvoering bepaald wel het uiteindelijke succes. Dus een echte verplaatsing heeft nog steeds mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe locatie zoeken voor Almeerse orchideeën?

Bericht door Michiel Janssen »

Hoe zijn die lokaties afgekeurd dan Hans? Omdat ze ongeschikt zijn?
H. Vosman
Berichten: 85
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:53 pm

Re: Nieuwe locatie zoeken voor Almeerse orchideeën?

Bericht door H. Vosman »

Te droog, te zuur, te publiek, te verwilderd, teveel klei, te donker, verkeerde vegetatie
H. Vosman
Berichten: 85
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:53 pm

Re: Nieuwe locatie zoeken voor Almeerse orchideeën?

Bericht door H. Vosman »

De eerste verplaatsingen zijn uitgevoerd. Overleg gaande over de volgende verplaatsing omdat hiervoor meer materieel nodig is. Dit wordt waarschijnlijk een tijdelijke verplaatsing. Grote kans op verschil in water niveau en omgeving.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe locatie zoeken voor Almeerse orchideeën?

Bericht door Michiel Janssen »

Goed gehandeld denk ik denk!
Plaats reactie