gemiddelde worteldiepte

Op dit forum kunt u vragen stellen over het beheer van orchideeënbiotopen.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
DLGORCHIS
Berichten: 3
Lid geworden op: ma sep 09, 2013 3:13 pm

gemiddelde worteldiepte

Bericht door DLGORCHIS »

beste forumleden,

weet iemand waar ik informatie kan vinden over worteldieptes van nederlandse orchideeen soorten? e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de bodem maar ik kan mij voorstellen dat er een minimale en maximale benodigde worteldiepte vereist is om tot gezonde planten te komen.
BV de veenmosorchis waar de wortelknollen niet mogen verdrinken maar ook niet te droog mogen staan. De knollen kunnen bv als het ware ingepakt in veenmos hun groeiplaats hebben. (Nederlandse oecologische Flora)
Maar ik zou graag meer detail willen weten. Een minimale /maximale groeidiepte.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: gemiddelde worteldiepte

Bericht door Michiel Janssen »

Het toeval wil dat wij eerder dit jaar verschillende groeiplaatsen van de veenmosorchis hebben bezocht in NP Weerribben-Wieden. Daar stonden sommige veenmosorchissen tussen het veenmos maar we vonden ook exemplaren die gewoon in de kale grond stonden in plaats van op veenmoseilandjes. Volgens de boswachter was dat vrij uniek, hij had dat nog nooit gezien. Over de wortellengte van deze soort kan ik weinig zeggen want dat hebben we om begrijpelijke redenen niet onderzocht.
DLGORCHIS
Berichten: 3
Lid geworden op: ma sep 09, 2013 3:13 pm

Re: gemiddelde worteldiepte

Bericht door DLGORCHIS »

Dat zijn mooie waarnemingen en misschien ook hoopvolle waarnemingen.
Als de veenmosorchis niet zo selectief wat betreft zijn groeiplaats.
Je geeft zelf al aan dat om begrijpelijke redenen de worteldiepte niet bekenen is, en terecht natuurlijk. Maar het geeft wel hoofdbrekens voor noodzakelijke mitigatie nodig is voor projecten waar orchideeen bij betrokken zijn.

groeten
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: gemiddelde worteldiepte

Bericht door BertJan »

Ik heb eens brede wespenorchis en rietorchis in mijn eigen tuin uitgegraven en ze verzet.
Beide hadden ze ongeveer een worteldiepte van ongeveer 6 cm.

Flink grote kluit erom heen en ze groeien gewoon weer verder.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: gemiddelde worteldiepte

Bericht door Michiel Janssen »

Hallo Bert,

Mogelijk ben je onderstaand document ook tegengekomen met zoeken op internet. Daarin wordt vermeld: "The plants are also very vulnerable to grazing and trampling by stock and other herbivores because of their shallow roots and delicate form." Ik denk dat een worteldiepte van 5-10 cm geen absurde schatting is. In de Weerribben vonden we één omver gelopen exemplaar met wortels van zo'n 5 cm.

Groeten,

Michiel

http://www.northumberlandnationalpark.o ... orchid.pdf
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: gemiddelde worteldiepte

Bericht door Mark Meijrink »

Dag allen,

voor Veenmosorchis zie: http://www.natuurbericht.nl/?id=11831&q=veenmosorchis in het bericht is een foto opgenomen. Wat betreft de knolletjes en de waterdiepte, wanneer Veenmosorchis op Veenmos (Sphagnum) groeit beweegt de plant mee met het mos. Dezelfde manier waarop Veenmos zich op- en neer beweegt tussen droge en natte perioden, ook wel Moor-atmung genaamd. Ik denk, maar dat is een aanname, dat in het geval van hevige regenval de soort gemakkelijk onderwater kan staan (schijnknol), mits het een korte periode betreft. Overigens nagenoeg alle vaatplanten overleven een kortdurige overstroming prima mits bepaalde delen van een plant niet onderwater komen te staan en de overstromingsduur kort is. De grondsoort speelt daarbij ook een rol, hoe snel kan het water weg? Planten ademen door huidmondjes op hun bladen. Wanneer dit proces wordt verstoord bv. door langdurige droogte of lange overstroming kan een plant sterven.

In het kader van de F&F-wet heb ik meerdere soorten orchideeën succesvol getransplanteerd. Worteldieptes varieerden sterk tussen en binnen soorten. Ik heb echter zelden planten gezien waarbij de worteldiepte dieper dan 20-30cm bedroeg (eerder 20 dan 30). Maar let op, dit geldt alleen voor enkele soorten. Het zal duidelijk zijn dat ik niet van alle soorten deze kennis heb. Wat mij bij het transplanteren ook op viel is dat sommige soorten in het volwassen stadium geen contact met (mycorrhiza) schimmels hadden.

Mvgr MArk
Plaats reactie