Inspoeling & samenstelling haag

Op dit forum kunt u vragen stellen over het beheer van orchideeënbiotopen.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
BramHeerlen
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jun 27, 2016 3:53 pm

Inspoeling & samenstelling haag

Bericht door BramHeerlen »

Ik beheer een kalkgrasland en boomgaard naast een akkerland waar flink gemest en gespoten word.
Nou vraag ik me af In welke mate Grote muggenorchis bestand tegen inspoeling van mest en gifstoffen is ?
De grootste concentratie planten staan pal naast akkerland zonder enige bescherming maar de aantallen nemen toch explosief toe.

Bloeiende exemplaren standplaats naast akker:
Gymnadenia
2012: 1
2013/16 2
2017 4
2018 10
Nieuw 2018:
O.Apifera 1
N.ovata 1

Standplaats tijdens spuiten:
2017:
20170531_204953.jpg
20170531_204953.jpg (751.87 KiB) 15450 keer bekeken
2018:
20180414_141358.jpg
20180414_141358.jpg (865.97 KiB) 15450 keer bekeken
Inspoeling doorsnede:
doorsnede inspoeling.JPG
doorsnede inspoeling.JPG (342.09 KiB) 15450 keer bekeken
Nu wil ik dit jaar een hekwerk plaatsen en een haag aanplanten van 100 meter, is er een bepaalde verhouding aan struiken waarmee de meeste stoffen worden opgenomen ? meeste hagen in de buurt bestaan uit 100% Meidoorn maar neem aan dat een bepaalde samenstelling met b.v kardinaalsmuts e.a efficiënter tegen inspoeling werkt ?

Bvd

Mvg Bram
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Inspoeling & samenstelling haag

Bericht door Michiel Janssen »

Ik neem aan dat de nieuwe heg niet de orchideeën in de schaduw zet, toch? Wat de samenstelling betreft, kan ik je niet helpen. Daar heb ik geen kennis van. Voor het onttrekken van voedingsstoffen zou ik denken dat snelgroeiende (struik)gewassen daarin effectiever zijn dan de langzame, maar zit er veel verschil daarin tussen een meidoorn en kardinaalsmuts? En gezien het toenemend aantal grote muggenorchissen zou je denken dat de situatie niet ongunstig is. Waarbij jouw beheer waarschijnlijk meer invloed heeft dan de rest. Goed bezig dus!
BramHeerlen
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jun 27, 2016 3:53 pm

Re: Inspoeling & samenstelling haag

Bericht door BramHeerlen »

De hoge haag stopt stuk voor de standplaats waar hekwerk tussen grasland en boomgaard aftakt.

Standplaats geel, ergste verruiging is onder de blauwe lijn (stuk van doorsnede foto)
hekwerk haag.JPG
hekwerk haag.JPG (121.92 KiB) 15437 keer bekeken
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Inspoeling & samenstelling haag

Bericht door Johan55 »

Ik denk dat het soort dat je plant niet zo van invloed is op opname van eventuele giftige stoffen. Ik zou een sortiment samenstellen van struiken die er van nature in de omgeving voorkomen. Naast opname is het effect van de (eventueel vrijuitgroeiende) haag natuurlijk dat het de drift van het spuitmiddel op je beheeersdoel zal doen afnemen
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Inspoeling & samenstelling haag

Bericht door Mark »

Mest mag al heel lang niet meer gespoten worden, maar alleen nog maar geïnjecteerd worden. Als er dan toch iets gespoten wordt, verwacht ik dat het om bestrijdingsmiddelen gaat.

Ik ben met Johan eens dat je het beste voor een soort kunt gaan die in de regio meer gebruikt wordt. Bij het kiezen zou je kunnen kijken voor een haag die tijdens de mestperiode vol in blad staat. De haag zal namelijk niet zo zeer werken als absorptie voor meststoffen, maar als windvang. Dat geldt overigens ook voor meststoffen die van de andere kant af aan komen waaien.
Plaats reactie