Orchideeën in de bebouwde kom

Hier vindt u onderwerpen die gedurende langere perioden actueel zijn

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Nog even ter motivatie deze foto van de brede orchis (D. majalis) op een industrieterrein, waar met zorg een natuurterreintje is aangelegd als compensatie voor het verlies aan landschap. Hier stonden voorheen geen orchideeën en nu meer dan 2000 ex!
D. majalis LCH Hoogeveen 12-05-09 (45b).jpg
D. majalis LCH Hoogeveen 12-05-09 (45b).jpg (559.23 KiB) 16290 keer bekeken
Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Mark Meijrink »

Niet de meest noordelijkste vindplaats van Bijenorchis, maar vorig jaar is de soort ook gevonden in Den Oever en op Texel (NIOZ).

M.v.gr. Mark
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Dirk »

Ook hier (Omgeving Deventer) staan Dactylorhiza's in de bebouwde kom evenals E. helleborine. De volgende foto's zijn gemaakt op 8 juni 2009, Niet de beste kwaliteit maar geeft wel een beeld. Ik ben geen expert in dactylorhiza's dus determinatie is welkom. (Ik hou het op D. praetermisa en D. maculata...?)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


en ja dit krijg je ook met orchideeën in de bebouwde kom:
Afbeelding

Groeten,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Ed van Wijngaarden

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Dirk,

De vlekken op de bladeren van de laatste foto wijzen op de Gevlekte rietorchis.
De op 2 na laatste foto is in ieder geval de gewone Rietorchis.

Foto 1 en 3 vertonen kenmerken van de Gevlekte orchis.
Met zo'n variëteit aan soorten treden vrijwel zeker hybriden op, dus zal een aantal planten lastig met zekerheid op naam te brengen zijn.
Alexander
Berichten: 7
Lid geworden op: do jun 18, 2009 3:05 am

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Alexander »

Hier in Leidschendam ook aardig wat orchideen. Veel rietorchissen (enkel duizenden), een paar plekken met vleeskleurige orchis, breedbladige orchis, moeraswespenorchis en gewone wespenorchis. In het verleden ook wel eens grote keverorchis gevonden.
De orchideeen met andere wilde planten profiteren van de aanleg van ecologische oevers, en ander ecologisch groenbeheer. Alleen hebben ze recent een schaapskudde ingeschakeld voor sommige stukken. Op 1 plek zag ik dat het blad van rietorchissen was aangevroten. Schapen zijn goed om plekken met brandnetels en akkerdistels aan te pakken maar je kunt ze beter weg van plekken met orchideeen houden. Maaien in de herfst en maaisel afvoeren is het beste voor je wilde planten.

Alexander
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Mark Meijrink »

http://forum.waarneming.nl/smf/index.ph ... rdseen#new

bovenstaand bericht illustreert maar weer eens dat het niet altijd goed gaat.

M.v.gr. Mark
Alexander
Berichten: 7
Lid geworden op: do jun 18, 2009 3:05 am

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Alexander »

Zonde van die Ophrys apifera! Als ze zaad kunnen zetten heb je kans dat het er veel meer worden. Door te vroeg maaien wordt dat verhinderd. Maar in Nederland heb je nog steeds dat waanidee: het moet wel netjes zijn...

Alexander
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Martin van den Hoorn »

Dag allen,
Het bestuur van de WEO is voornemens om actie te gaan ondernemen tegen dergelijke vernielingen. De bedoeling is dat we volgend jaar een landelijk meldpunt gaan inrichten om alle vernielingen te registeren. Wanneer we voldoende meldingen hebben gaan we kijken hoe we hier op kunnen reageren.
Groet Martin
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Frank Verhart »

Ook in 's-Hertogenbosch komt Dactylorhiza praetermissa s.l. voor op tenminste drie locaties langs brede sloten, met tenminste tientallen exemplaren. Mijn waarnemingen dateren van enige jaren geleden en het is zeker mogelijk dat de soort zich uit zou breiden. Heel aardig was natuurlijk om de Rietorchis in bloei te vinden op nog geen driehonderd meter van de woning van mijn vader, tevens WEO-lid, Max Verhart!

Omdat de planten vaak heel dicht bij slootoevers staan vroeg ik mij wel af of de verspreiding van de pollen ook plaats vond via het water.
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door BertJan »

Vandaag even een rondje bargerveen gelopen om welriekende nachtorchideeën te bekijken. Op de terugweg reed ik even langs de MC-Donalds in Emmen en daar zag ik een 50 cm. grote gevlekte rietorchis staan. Erg mooi om te zien!
Leuk dat zulke mooie planten ook gewoon op parkeerplaatsen staan!
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Goed bericht Bert-Jan,

Stond de welriekende nachtorchis er goed bij?

Groeten,

Hans
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door BertJan »

Hans Dekker schreef:Goed bericht Bert-Jan,

Stond de welriekende nachtorchis er goed bij?

Groeten,

Hans
Ja de welriekende nachtorchideeën deden het goed maar ik kan me herinneren dat ze vorig beter te zien waren vanwege de hoogte van het gras. Het is net alsof het gras hoger is dan de vorige keer. (Of dat de orchideeën hoger waren?)
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Sommige nachtorchideeën stonden op verrassende plekken. Zo heb ik ook een paar gevonden in een talud direct naast de *CENSUUR*!

De tongorchis heb ik niet gevonden helaas, waarschijnlijk staat deze in het verboden gebied... :(
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door orchforummaster »

Dag Bert-Jan.

ik heb de naam van de weg in je bericht gecensureerd. S.v.p. geen plaatsaanduidingen of gedetailleerde info plaatsen op het "algemene forum".

Ik hoop op je begrip hiervoor.

M.v.gr. Mark
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door BertJan »

orchforummaster schreef:Dag Bert-Jan.

ik heb de naam van de weg in je bericht gecensureerd. S.v.p. geen plaatsaanduidingen of gedetailleerde info plaatsen op het "algemene forum".

Ik hoop op je begrip hiervoor.

M.v.gr. Mark
Hallo Mark,

Vind het zelfs een heel goed idee dat deze informatie niet met een ieder word gedeeld. Maar hoe precies kan ik de aanduiding doen wanneer ik iets bijzonders gevonden heb? Is een plaatsnaam dan ook nog te gedetailleerd? Of heb je hier een apart forumgedeelte voor?
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door M.H. Schot »

Bert-Jan,

De WEO beschikt over een Vindplaatsarchief. Hier kun je alle gegevens in detail doorsturen - zie email adres onderaan dit bericht. Deze komen daarmee ter beschikking aan (betrouwbare) leden van de WEO en SEMO. Aanvragen van vindplaatsgegevens worden overigens altijd geregistreerd, om misbruik zo veel mogelijk tegen te gaan.

Voor Nederlandse vondsten kun je ook terecht op waarneming.nl.

Op dit moment wordt er voor Nederland gewerkt aan een koppeling tussen de twee gegevensbestanden, maar vooralsnog verdient het aanbeveling om je gegevens bij beide meldpunten te registreren.

Alvast bedankt!
Plaats reactie