Orchideeën in de bebouwde kom

Hier vindt u onderwerpen die gedurende langere perioden actueel zijn

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

In een grijs verleden heb ik eens een oproep gedaan om door te geven waar binnen de bebouwde kom orchideeën groeien. Dit enerzijds om de verspreiding in beeld te brengen voor het boek De orchideeën van Nederland, en anderzijds ook om problemen met het beheer helder te krijgen. Daar zijn toen aardig wat reacties op gekomen. Nu zijn we jaren verder en is er in het beheer van bermen en parken aardig wat veranderd. Als voorbeeld een foto van een berm in Hoogeveen, waar ik honderden exemplaren telde van D. maculata. Ook groeien hier D. majalis, D. praetermissa ssp. pr. en ssp. junialis. In Hoogeveen zitte we sowieso goed, want bijna in elk plantsoen vinden we orchideeën, onder andere ook van P. bifolia. Het wachten is nog op de bijenorchis.
Misschien is het een leuk idee om weer eens in beeld te brengen hoe het staat met orchideeën in de bebouwde kom. Stuur dus maar op die reacties.

Hartelijke groeten,

Hans
Bijlagen
Hoogeveen 31-05-09 (11b).jpg
Hoogeveen 31-05-09 (11b).jpg (706.3 KiB) 16450 keer bekeken
henk@mollymawk.nl

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door henk@mollymawk.nl »

Beste Hans,

zou je aan kunnen geven welke definitie van bebouwde kom je hierbij hanteert? Is dat de letterlijke definitie uit de Wegenverkeerswet, want dan vallen een aantal stadsparken daar namelijk ook onder. Zoals bijvoorbeeld het Westerpark in Zoetermeer wat in het recente artikel in Grasduinen zelfs als één van DE locaties wordt genoemd.
Voor een compleet overzicht van de verspreiding van planten- en ook orchideeënsoorten in Zoetermeer kan je terecht via onderstaande link naar de knnv site van de afdeling Zoetermeer.
http://www.knnv.nl/zoetermeer/sightingsviewer.html

mvg

Henk
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Henk,

Ja, ik hanteer de bebouwde kom als alles dat binnen de bebording valt. Dus vanuit alle invalswegen. Dus ook stadsparken die veelal door de gemeente beheerd worden.

Ik ga zeker even op de site kijken.

Hartelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Ton »

Hans,

In Assen zijn diverse groeiplaatsen van orchideeën, maar is het niet verstandig om de precieze vindplaatsen via het ledenforum door te geven, m.a.w. om dit item te verplaatsen daarheen? Of gaat het je meer om de globale plaatsen? Voorlopig heb ik D. praetermissa gevlekte en ongevlekte, incarnata, majalis en E.helleborine.

Ik kom wekelijks of vaker in Hoogeveen, je zou mij een groot plezier doen met een mailtje met vindplaatsen, als afwisseling op het werk!
Bijlagen
P1160193.JPG
P1160193.JPG (206.99 KiB) 16384 keer bekeken
P1160172.JPG
P1160172.JPG (226.37 KiB) 16392 keer bekeken
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Ton,

Fijn dat je reageert. Ik kom bijna dagelijks in Assen voor mijn werk op het provinciehuis. Ik ben dus benieuwd naar je vindplaatsen. Ik kijk vooral op van D. incarnata omdat deze soort behoorlijk kritisch is. Stuur anders een mail via dit forum, dan kunnen we uitwisselen.

Hartelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Hans,

mijn bijdrage aan dit topic,

zie: http://www.natuurbericht.nl/Default.asp ... en&id=1367

Daarnaast heb ik als admin op waarneming.nl zicht op verspreiding van soorten binnen de bebouwde kom. Ik kan en mag hier eigenlijk niks over mededelen, maar zonder in details te treden,

- Soldaatje op recreatieterrein
- Purperorchis in tuin woonwijk
- Hondskruid in wegbermen in drie verschillende prov.
- Moeraswespenorchis in stadspark (zie leden deel)

Waarschijnlijk talloze meldingen van Dactylorhiza's maar bovenstaande vestigingen vielen me op.

Ton zou je jouw waarnemingen willen invoeren? Enkel wanneer je deze invoert bij waarneming.nl of Telmee (liefst de eerst genoemde site) worden deze geregistreerd in de landelijke databank. Tenzij je vrijwilliger voor FLORON bent en vondst direct bij hun meld. Overigens dit geldt ook voor iedereen die vondsten meldt uit Nederland!

M.v.gr. Mark
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Jan Essink »

Wij hebben lang geleden eens een voordracht gegeven over de orchideeen die in Heerhugowaard langs de wegen groeien.

Ik zal je de plekken wel mailen.

groet,

Jan Essink
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Hallo allemaal,

Mijn waarnemingen gaan via mijn werk bij de provincie Drenthe (Database landelijk gebied) naar Floron. Alleen heel bijzondere meldingen zet ik op waarnemingen.nl. Dat is wat sneller zoals met het witte bosvogeltje.

Hartelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Jos Lammers »

Hallo Hans,

Vanavond met de stadsecoloog van Haarlem een leuke groeiplaats bezocht, van Hondskruid (!) op een ongebruikt grasveldje midden tussen de bebouwing. Het veldje ligt er al tientallen jaren zo bij, er is nooit wat mee gebeurd. Sinds enige jaren staat er hondskruid, vanavond telden we er 11 in beginnende bloei.
Op verzoek van de stadsecoloog worden geen bijzonderheden over de vindplaats bekend gemaakt.
Groet
Jos
Bijlagen
DSC00134-kl.jpg
DSC00134-kl.jpg (151.76 KiB) 16251 keer bekeken
Ed van Wijngaarden

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Opmerking: ik heb dit onderwerp 'sticky' gemaakt, dat wil zeggen dat het altijd bovenin de onderwerpenlijst staat. Het lijkt me leuk als de komende jaren dit onderwerp aangevuld gaat worden met nieuwe vondsten in de bebouwde kom.

Mijn bijdrage:
In Krimpen a/d IJssel is een mooie groeiplaats van de Rietorchis (ongevlekt én gevlekt). Deze bevindt zich midden in een woonwijk tussen de huizen, langs een kleine singel. Opmerkelijk is dat de oevers, waar de planten staan, allesbehalve ecologisch zijn aangelegd: ze bestaan uit een soort basaltstenen. De stenen liggen echter zo ruim uit elkaar dat tussen de spleten planten kunnen groeien. De ondergrond bestaat uit schelpenrijk zand.
Dit jaar zijn ca. 170 planten geteld.
rietorchis-1.jpg
rietorchis-1.jpg (357.92 KiB) 16205 keer bekeken
rietorchis-2.jpg
rietorchis-2.jpg (288.76 KiB) 16199 keer bekeken
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door theorchidee »

Ook vanuit Woudenberg in de provincie Utrecht een mooie vondst van (gevlekte) rietorchis.
In totaal ongeveer 100 exemplaren aan weerszijden van de vijver.

Groet, Theo.
Bijlagen
rietorchis 4.jpg
rietorchis 4.jpg (119.15 KiB) 16099 keer bekeken
rietorchis 3.jpg
rietorchis 3.jpg (166.44 KiB) 16098 keer bekeken
rietorchis 2.jpg
rietorchis 2.jpg (94.6 KiB) 16096 keer bekeken
rietorchis 1.jpg
rietorchis 1.jpg (176.89 KiB) 16093 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Mark Meijrink »

Zoals al duidelijk wordt in dit topic komt Rietorchis vaak voor. In veel provincies is zij dan ook "bijna" algemeen te noemen. Echter in Limburg is het een zeldzaamheid. Onderstaande foto's zijn gemaakt in het zuiden van het land.
Bijlagen
DSC_0012.jpg
DSC_0012.jpg (329.16 KiB) 16066 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Het gaat maar door! Heel fijn van jullie om te reageren, maar er zijn beslist nog veel meldingen die de moeite waard zijn.

Inmiddels heb ik de telrondes in het westelijk deel van Hoogeveen achter de rug. Ik kom tot het verbazingwekkende aantal van ruim 3500 exemplaren van in totaal zes soorten c.q. ondersoorten. Een record. Het is hier nu echt mogelijk om vanuit je huis een kort rondjes te wandelen door de woonwijk en zes soorten c.q. ondersoorten te bewonderen. Bovendien reageren ook veel andere planten positief op het maaibeheer (mmaien en afvoeren).

Wordt vervolgt!

Hans
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door F. Thys »

Met stijgende belangstelling en verwondering lees ik dit allemaal en bekijk ik die plaatjes. Het is mij niet bekend dat wij hier in Vlaanderen langs wegbermen, langs parkings en vijvers/grachten binnen bebouwde kommen orchideeën gaan aantreffen, Epipactis helleborine uitgezonderd. Als er binnen een bebouwde kom al orchideeën staan is dat haast altijd binnen een natuurgebied. Een niet zo eenvoudige suggestie: wie voelt zich geroepen om een van de volgende jaren in het ledentijdschrift aandacht te schenken aan die opmerkelijke flora binnen bebouwde kommen. Hoe is de stand van zaken, hoe is dit de voorbije tientallen jaren geëvolueerd, hoe kan zo'n positieve evolutie bewerkstelligd worden? Misschien kunnen wij in Vlaanderen daar iets uit leren.

Antwerpse groeten

Frans
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Frans,

Jaren geleden heb ik in Eurorchis al eens iets over dit onderwerp geschreven. Het lijkt me leuk om dat nog eens te doen aan de hand van het voorbeeld hier in Hoogeveen. Tevens kunnen dan andere voorbeelden kort worden aangestipt. Opmerkelijk zijn b.v. de bijenorchissen in hartje Leeuwarden (noordelijkste vindplaats), de bijenorchis in Utrecht, dezelfde soort op bermen in Zaandam en de eerder in dit forum genoemde voorbeelden. Daarom nogmaals, heeft iemand leuke vondsten gedaan binnen de bebouwde kom, geef ze door op dit forum. Ook interessant zijn de vondsten van orchideeën in bermen, op dijken en op taluds van watergangen. Allemaal biotopen die door instanties worden beheerd en hun best doen om de inheemse flora te bevorderen.

Ik ben benieuwd naar reacties.

Hartelijke groeten,

Hans
Plaats reactie