Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Hier vindt u onderwerpen die gedurende langere perioden actueel zijn

Moderator: Michiel Janssen

Maarten Sepp
Berichten: 2
Lid geworden op: wo mei 14, 2008 7:58 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Maarten Sepp »

Anacamptis pyramidalis met hommels, bij Yport, dep. Seine-Maritime, Frankrijk. 4 juni 2008, 1 uur 's middags, zonnig weer


Canon Ixus 60
Bijlagen
IMG_2778 Pyramidalis - hommels - scaled.JPG
IMG_2778 Pyramidalis - hommels - scaled.JPG (78.57 KiB) 12620 keer bekeken
Maarten Sepp
Berichten: 2
Lid geworden op: wo mei 14, 2008 7:58 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Maarten Sepp »

Orchis anatolica met vlinder, bij Nea Moni, Chios, Griekenland.
29 april 2008, 17.51 uur
Niet zeker of deze vlinder bestuiver is of toevallig op de bloem zat,
alle andere bloemen hebben al zaad gevormd.
Bijlagen
IMG_2259 anatolica met vlinder - scaled.jpg
IMG_2259 anatolica met vlinder - scaled.jpg (74.61 KiB) 12601 keer bekeken
Orchis anatolica met vlinder, bij Nea Moni, Chios, Griekenland - 29 april 2008, 17.51.<br />Canon ixus 60
Orchis anatolica met vlinder, bij Nea Moni, Chios, Griekenland - 29 april 2008, 17.51.
Canon ixus 60
IMG_2257 anatolica met vlinder - scaled.jpg (73.88 KiB) 12600 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Mark Meijrink »

Ik zie geen stuifmeelklompjes of iets dergelijks bij de vlinder. Het is trouwens de Knoopkruidparelmoervlinder - Melitaea phoebe.

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Jos Lammers »

Via PWN medewerker Menno Bos kreeg ik een foto gemaakt door Wim Lageveen van een Epipactis palustris f.alba gemaakt in Egmond (NH) met een insect. Kan iemand het insect op naam brengen? Overigens zie ik geen pollinien dus toch geen bestuiver?

Groet
Jos
Bijlagen
E.palust+bestuiver_email17-7-08-kl.jpg
E.palust+bestuiver_email17-7-08-kl.jpg (127.85 KiB) 12551 keer bekeken
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Dirk »

Epipactis helleborine,
Met als bestuiver de middelste wesp, Dolichovespula media?
Foto genomen op 21-07-08 20.53 uur, tussen Schalkhaar en Lettele. Ter plaatse waren een stuk of 30 planten aanwezig varierend in groote van 20 cm tot dit exemplaar van ongeveer 1 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond dat de wesp zich zeer typisch gedroeg, alsof ie dronken was. Hij trok zich dan ook niets aan van mijn aanwezigheid, de regen en de harde wind. Deze observatie heb ik gedaan vóór ik in Delforge las dat dit enkele onderzoekers dit gedrag ook hebben opgemerkt. Ze denken dat de nectar giftig is of fermenteert waardoor de wespen bedwelmd en verslaafd raken waardoor ze zich niet van de Epipactis kolonie kunnen losmaken om weer naar hun nest terug te keren, waardoor de kans op bestuiving groter wordt.

Groetjes,

Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Ed van Wijngaarden

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Epipacties helleborine, vervolg....

Vanavond van het lekkere weer gebruik gemaakt en een flink stuk gefietst. Langs een mooie populatie van Epipactis helleborine gereden bij mij in de buurt: ca 500 planten op een stuk van 100m langs een dijkje, beplant met populieren. Ondanks de schemering toch mijn camera maar meegenomen.
Mijn vrouw ontdekte in één van de bloemen een wesp. Met het verhaal van Dirk nog in het achterhoofd heb ik een tijdje het gedrag bestudeerd: de wesp zat heel lang stil in één bloem. Ik twijfelde of het een echte bestuiver was, maar die twijfel verdween toen hij uit de bloem tevoorschijn kwam en het gewei van polliniën zichtbaar werd. De wesp handelde heel 'duf', bleef heel lang in één bloem en ging dan een beetje waggelend naar de volgende.
Zelfs een beetje schudden met de steel bracht weinig extra actie.
Uiteraard heb ik daarna foto's gemaakt. Heel mooi was te zien hoe de kop het rostellum raakte en de pollinia op de kop werden geplakt waarna ze werden meegenomen.

Ik om uit op de gewone wesp, Vespula vulgaris. Wie kan hem met zekerheid determineren?
Aanvullend op wat Dirk schrijft is er wel een en ander bekend over de stoffen die in de nectar van E. helleborine voorkomen en het insect verdoven.
Ons voormalige (helaas overleden) WEO-lid Nelis v.d. Cingel schrijft in zijn Atlas of Orchid pollination:
"After emptying the hypochile they move to other flowers and take more nectar. After this, they become very sleepy, so that they can be held in the hand. Some wasps had their abdomen chewed leading Szlachetko to conclude that some toxic or drug must be present in the nectar. Other investigators have found similar behaviour, wasps even falling down and sluggisly or clumsily trying to climb into the plants again. Analysis of the nectar by Müller showed this to be sucrose-dominant. Some alcohol is present in the nectar as ethanol, but could hardly be demonstrated. Yeast cells and bacteria are abundant. The exact nature of substances that cause this peculiar behalviour is not known."

Ondertussen is er uitgebreider onderzoek gedaan en is de nectar nauwkeurig genalyseerd. Ze blijkt meer dan 100 verschillend stoffen te bevatten, zoals beschrven in het artikel: "WHY DO POLLINATORS BECOME “SLUGGISH”? NECTAR CHEMICAL CONSTITUENTS FROM EPIPACTIS HELLEBORINE (L.) CRANTZ(ORCHIDACEAE)".
Het volledige artikel kan gevonden worden op:
http://www.ecology.kee.hu/pdf/0302_029038.pdf

Hieronder de samenvatting van het artikel:

"Why do orchids produce „drunken” insects?
...
Production of narcotic compounds such as -{2-{3-{3-(benzyloxy)propyl}-3-indol,
7,8-didehydro-4,5-epoxy-3,6-D-morphinan and oxycodone is one of the attempts to attract potential pollinators. The presence of oxycodone, which was reported to be asemisynthetic morphinan [41, 51], is of special interest here. These substances make the insects, which drink the nectar to become „sluggish”, what prolongs the time, which they spent on the inflorescence and therefore increases chance of pollinating larger number of flowers. Such a strategy is very effective if taking into consideration the fact, that Epipactis helleborine flowers are not morphologically attractive to insects and that attendance of potential pollinator is dependent on habitat."

Hieronder mijn foto's:
epipiactis_helleborine_bestuiver-1.jpg
epipiactis_helleborine_bestuiver-1.jpg (157.65 KiB) 12522 keer bekeken
epipiactis_helleborine_bestuiver-2.jpg
epipiactis_helleborine_bestuiver-2.jpg (206.15 KiB) 12516 keer bekeken
epipiactis_helleborine_bestuiver-3.jpg
epipiactis_helleborine_bestuiver-3.jpg (179.7 KiB) 12504 keer bekeken
epipiactis_helleborine_bestuiver-5.jpg
epipiactis_helleborine_bestuiver-5.jpg (225.45 KiB) 12499 keer bekeken
henk@mollymawk.nl

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door henk@mollymawk.nl »

De bijgevoegde foto van Serapias neglecta heb ik 29 april 2009 gemaakt in Plain des Maurer, Var, Frankrijk. Gezien de stuifmeelklompjes een bestuiver, maar van welke soort is mij onbekend.

mvg

Henk
Bijlagen
Serapias neglecta met bestuiver
Serapias neglecta met bestuiver
Serapias neglecta, Var, Plain des Maurer Fr, 29-04-2009 27_resize_resize.JPG (137.26 KiB) 12324 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Jeroen »

Van mij ook twee (of zeker een)
Een Ophrys Blithoperta op Chios,

en ik dacht Militaris X Anthropoporum (die stonden er in ieder geval wel) van de pietersberg met een raar insect er op al zou ie daar zomaar gewoon kunnen rusten

gr
Jeroen
Bijlagen
Militaris.jpg
Militaris.jpg (61.6 KiB) 12307 keer bekeken
Ophrys blithoperta.jpg
Ophrys blithoperta.jpg (87.97 KiB) 12305 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Mark Meijrink »

Het insect op de Orchis is een Wolzwever-soort - Bombylius spec. Hier is een sleutel voor deze groep vliegen maar weet niet of ze ook het mediterane gebied omvat.

link: http://home.hccnet.nl/mp.van.veen/bomby ... ylius.html

De maker van de sleutel is actief op waareming.nl. Misschien dat je daar je foto kunt posten met vraag tot determinatie.

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Jeroen »

die orchis was bij de St. Pietersberg, net in belgie, wolwever? nooit van gehoord :)
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Mark Meijrink »

Dan moet de Wolzwever met de sleutel te determineren zijn. Omdat de foto vergezeld werd door mediterrane soorten was ik in de veronderstelling dat de foto daar genomen was. Of deze soort ook als bestuiver optreedt weet ik niet. Maar dit insect heeft wel een erg lange tong.

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Jeroen »

Ik ga het proberen :)

bedankt voor de info,
gr jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Jeroen »

bij de ophrys blitopertha staat de Blitopertha lineolata
R.E. Bontrop
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 19, 2009 10:20 pm

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door R.E. Bontrop »

Beste mensen,

Zaterdag trof ik deze bestuiver aan op een Gevlekte orchis in Limburg. Heb geen flauw idee om wat voor insect het gaat. Als iemand hem kan determineren dan waardeer ik dat zeer.


met vriendelijke groet

Ronald
Bijlagen
Bestuiver 2.jpg
Bestuiver 2.jpg (56.99 KiB) 12217 keer bekeken
Bestuiver 1.jpg
Bestuiver 1.jpg (64.64 KiB) 12215 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Nieuwe bestuiverspagina en foto's van bestuivers gevraagd!

Bericht door Jos Lammers »

Beste mensen,

Vandaag in Coepelduin op Hondskruid heerlijk snoepende Jacobsvlinders gezien. Het zijn echte klaplopers, geen bestuivers met hun lange roltong.
(zie foto).
Groet, Jos
Bijlagen
DSC03822-kl.jpg
DSC03822-kl.jpg (94.89 KiB) 12158 keer bekeken
Plaats reactie